det var da voldsomt til skum...??

Flaska en APA for et par uker siden, og siden den hadde stått litt lenge rehydrerte jeg en teskje frisk US-05 og rørte ut i omstikkingskaret. Brukte spraymalt i stedet for sukker, og såvidt jeg kan huske ca 9,6g pr liter, som skulle gi ca 2,5 vol CO2...

men så skummer det noe så voldsomt over?! Har ikke prøvd å kjøle dem ned før jeg åpner dem, det bør vel hjelpe. Det er greit med restsødme, så tror ikke det er en infeksjon som gjør det, det er heller ikke noen "eksplosiv" skumdannelse eller noe merkbart mer trykk enn vanlig når jeg åpner flaskene, det bare bygger seg opp med skum ganske rolig, også skummer det over en del, ikke SÅ mye, har ikke prøvd å måle, men... la oss si at en halv desiliter forsvinner over toppen, så roer det seg ned.

Det eneste av dette jeg ikke har pleid å gjøre, er dette med å tilsette litt ny gjær, kan det være det som gjør det?

Han brukte 9,6g\l spraymalt.

Har ikke testet med spraymalt selv, men for noen år siden forsøkte jeg vanlige 6g/l sukker og en dæsj nottingham gjær. Fikk samme resultat som deg.

Om dette var på grunn av gjæren eller en infeksjon vites ikke.

Hehe, yep, 9,6g sukker pr l hadde blitt litt mye :D men det skal tilsvare ca 6,5g sukker, så det burde være ganske passe

Lurer litt på det med gjæren, men i dag prøvde jeg en som var litt bedre avkjølt, og da gikk alt bedre. Setter dem inn på loftet til kaldlagring nå tenker jeg, så får vi se om det bedrer seg etterhvert :)

Ekstra gjær er ikke uvanlig og bruker det gjerne selv uten at det blir problemer av det, men det har fått myyye lengere tid på flaska enn i glasset :)

Tilbake
Topp