Dimensjonering av glykolkjøler til koniske gjæringstanker med kappe

Hei igjen dere,

mange prosjekter i hodet mitt om dagen. Tenker å bygge et anlegg for å kjøle 4x 100L koniske gjæringstanker med kjølekappe. Har etter å ha lest meg opp på internett slått fra meg tanken om glykolreservoar i fryser (for sein nedkjøling), og ser derfor på en dedikert glykolkjøler med kjølribber i bassenget. Hvor stort basseng og hvor mye kjølekraft må jeg ha for å kunne kontrollere temperaturen på 4 batcher samtidig?

Omgivelsestemperaturen er på det verste opp mot 25-28 grader. Jeg vil kunne gjære lagere ned i 8 grader, og må i tillegg kunne crash-kjøle og lagre øl helt ned i 1-2 grader - men kanskje ikke på alle fire gjæringskarene om gangen. Konene er isolert (ikke kjøpt enda, men det blir tre-lags fra Kina), og det samme vil rørene som frakter glykolen bli.

Noen som har noe å bidra med?

Hei,

Litt ute på tynn is, men når jeg brukte denne kalkulatoren http://www.sciencestockroom.com/powercalculations.php, kom jeg fram til omtrent 10kW for å kjøle ned 4x100l "Vann" fra +8 til +2 på 24 timer. Dette er uten varmetap som faktor, og det er jo også vesentlig. Det er da avgitt kjøleeffekt, og en glykolkjøler har sannsynligvis en virkningsgrad på 2-3 som tilsvarer 3-5kW tilført effekt. Jeg har beregnet at det går med omtrent 20l totalt i kretsen på alle karene som sirkulasjon. Men det er sikkert større volum.

OBS! Ikke ta mine kalkulasjoner for god fisk, husk at dette er beregnet uten omgivelsestemperatur og varmepåvirkingen derfra som faktor. Har dette i en bok ett sted. Det er også brukt vann som medium på både intern krets og tank innhold. Har dessverre ikke verdier for vørter og glykol.

Tilbake
Topp