Dimensjonering i forhold til tilgjenglig energi

Hei,

Bruker stort sett all min våkne tid til å tenke på bygging av bryggeri. Som tidligere nevnt i en annen tråd, blir det med utgangspunkt i vvb'r.
Holder på med et dedikert bryggerirum i kjelleren som snart er ferdig, og da er jeg klar til å begynne å bygge

Dette er jo en energikrevende hobby, og jeg kommer til å gå for ren norsk strøm (les: tysk kullkraft) som energikilde (Er for skummelt å fyre med gass i kjelleren syns jeg). Har et ledig pex-rør rett fra sikringskapet og ned i "bryggeriet", hvor jeg tenkte å trekke 2x4mm2 (20A kurs). Da har jeg 4,6kW tilgjenglig. Ser for meg to elementer på 2kW (4kW) både i HLT og i koker'n (disse kjøres ikke samtidig), og et 2kW element i RIMS-sløyfa. Altså tre tanker (isolerte).

Hvor stor bryggekapasitet (størrelse på tankene) kan jeg forvente på denne 20A sikringen, for at bryggeriet skal fungere greit?

På forhånd takk!
 
Ingen personlig erfaring, men the electric brewery bruker eit 5,5kW-element for å varme opp 20 gallons (75 liter) til strike-temperatur på 40-60 minutt, og så 30-45 minutt for 15 gallons frå mesketemperatur opp til kokepunkt.
 
Erlendso skrev:
Hvorfor ikke trekke en 3-fase kabel istedet? Da har du rikelig med strøm

Det ville eg ha gjort (eller eg har jo gjort det), om du har trefase inn i tavla då. Det greiaste er trefase 230v, ein del har jo 400v rundtomkring og det er kansje ikkje så aktuelt.
 
Det krever 4,184 watt å varme opp en liter 1 °C pr sekund. 50L vil da ta 50 sekunder å varme opp en grad. Hvis du skal heve temperaturen 90 grader tar det (50sek*90) 4500 sekunder eller 75 minutter. Dette er teoretisk og tar ikke høyde for varmetap.
 
protto skrev:
Erlendso skrev:
Hvorfor ikke trekke en 3-fase kabel istedet? Da har du rikelig med strøm

Det ville eg ha gjort (eller eg har jo gjort det), om du har trefase inn i tavla då. Det greiaste er trefase 230v, ein del har jo 400v rundtomkring og det er kanskje ikkje så aktuelt.

Kjører dere tre-fase inn på varmeelementene da? Hva med effektsiden på eventuelle PID'er, SSR'er. "Støtter" de det?

Et alternativ er å jo kjøre to en-fas 16A kurser i røret. Får dratt igjennom 5pn kabler i et 16mm rør.
 
Tre stk einfase element er det samme som eit trefaseelement. En kan kjøpe trefase ssr eller ein kan bruke tre ev. to vanlege ssr på trefase. Det er nokk og bryte to av fasane ved styring med pid eller effektregulering.
Spørsmålet er vel kva du får gjennom eit 16mm k-røyr.

Eg har ein 32A kurs på ein 10kvadrat pfxp med eige fordelingskap i bryggeriet. 2 stk 16A einfase, ein trefase 16 A og ein 32A trefase. Kan ikkje tappe alt på ein gang men er godt skodd ;)
 
Synd det er såpass dyrt med elektrikertjenester. Har ute et anbud nå for å få lagt inn 3-fas i huset. Elektrikeren skal bytte hovedsikring fra 2x63A til 3x63A, legge inn en ny kurs med 3-fas 16A, trekke 12 meter ledning og avslutte med 3 kontakter på hver av de 3 fasene for vaskemaskin og tørketrommel i tillegg til en 3-fas-kontakt for brygging.

Regner med at denne jobben er unnagjort på godt under en arbeidsdag. Likevel ser det ut til at regningen kommer på over 20.000,-. I tillegg skal netteier ha 2500,- for å bytte strømmåleren.

Jeg har kunnskapen til å gjøre jobben selv, men det er ikke aktuelt å begynne å koble i sikringsskapet uten å ha dokumentasjonen i orden. Må nok finne en sertifisert elektriker for den delen..
 
Lunde skrev:
Et alternativ er å jo kjøre to en-fas 16A kurser i røret. Får dratt igjennom 5pn kabler i et 16mm rør.

Tror du må ha 1 fleksirør pr kurs. Dvs. 3 ledere i hvert rør.
En elektriker jeg snakket med sa det har kommet nye regler når det gjelder skjult-anlegg i fleksirør til vanlige stikk-kontakter: Max 15 amp.
 
Jeg tar en prat med kompisen som er installatør, og i felleskap med han få mest mulig effekt ned i kjelleren.

Men hvis jeg går for 4kW i kokekaret, er det realistisk å koke 50l?
 
Jeg har bryggekjele med 5 kw 3 fase element pid styring og 3 fase SSR. brygger som regel 50 liter og har ingen problemer med kok.
Tror du greier fint 50 L med 4 kw men anbefaler 3 fase. Jeg har 16A 3 fase til mitt bryggeri og kan dra ut over 6 KW med det. Trenger bare 2,5mm2 kabel.
Jeg øker tempen med ca 1 grad pr min på mitt opsett ved brygging av 50 L
 
Tilbake
Topp