• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Diy opp sett vurderest solgt komplett og billigt, evnt byttes i mindre sett.

heisann!
det er lett å være etterpåklok vettu :D anyway, jeg forstår ikke att str er noe problem, alt går jo oppi kokekaren, en har i teorien bare en ting som opp tar ca 1/5m2 og en meter i høyden :D
en mann greier fint å bære dette settet rundtom:D
her er bedre bildet av heatsticken jeg lager.
jeg kan om ønskeligt også lage mindre sett, hele ideen med slik jeg har konstruert det, er att alt skal ta minimalt med plass, og være konstruert slik att det holder seg rent etter nedvask av ett brygg, til neste brygg, det erbare å opne lokket, og ta ut alle deler, og en er klar :D
 

Vedlegg

  • IMG_0118.JPG
    1,2 MB · Sett: 361
Hei Efori. 
Jeg kjøpte en 165 Quart kjøleboks, og har prøvd den med batch-sparging et par ganger.  Er ikke hetl fornøyd med det, og vil gå tilbake til kontinuerlig skylling.  Tenkte da først å lage en manifold (noe ala den vi har på 100quarten), men om du kan lage silplate så...... Boksen er ca 91 * 33 cm i bånn.  Sånn cirkaomtrent hvor mange pesetas må du ha for å lage ei slik?

Jeg ville også likt å kunne fylle den opp med kaldt vann om morran, legge i en heatstick, og komme hjem til 140 liter med 75 gr varmt vann om ettermiddagen.  Så  en slik kunne vi og være interessert i.  Vet ikke hvor mange watt den må være (er totalt elektrisk analfabet) men den må kunne gå på en "vanlig" strømkurs.

Har gode forbindelser i Kvinnherad, så frakt er ikke noe problem.  Eller jeg henter - og da kan vi jo bytteprøvesmake litt øl også........
 
heisann!
disse platene mine er viss kjempe populære :D jeg har en på linjen som er intr i silplate, jeg må bare avklare litt med han først hva han skal ha, så må jeg se over "lageret" mitt.
uansett, elementene jeg lager er basert på 2.2kw element, noe som er mye rundt en vanlig 200L bereder. jeg kan ikke love noe, men jeg tror ikke du skal få problemer med å få 75c over en arbeidsdag på 140liter, jeg skal ta en test av fks 50liter fra 10c til 99c så kan jeg poste tidene innpå her.
jeg skal rekne over litt saker og ting og se over hva jeg har av deler så langt, heatsticks og en del perforerte plater har jeg.
skal prøve å være på med priser til dere som har forespurt til i morgen ettermiddag. ha en god kveld folkens
 
Efori skrev:
heisann!
disse platene mine er viss kjempe populære :D jeg har en på linjen som er intr i silplate, jeg må bare avklare litt med han først hva han skal ha, så må jeg se over "lageret" mitt.
uansett, elementene jeg lager er basert på 2.2kw element, noe som er mye rundt en vanlig 200L bereder. jeg kan ikke love noe, men jeg tror ikke du skal få problemer med å få 75c over en arbeidsdag på 140liter, jeg skal ta en test av fks 50liter fra 10c til 99c så kan jeg poste tidene innpå her.
jeg skal rekne over litt saker og ting og se over hva jeg har av deler så langt, heatsticks og en del perforerte plater har jeg.
skal prøve å være på med priser til dere som har forespurt til i morgen ettermiddag. ha en god kveld folkens

Ikke selg deg for billig ;D
 
Jeg har material til to heatsticks, dem kan fks være på 520mm høyde. Er på 2,2kw og holder kok i 40l vatten. Om mer bør en ha to stykker, et element trenger 10A kurs, større er bedre. Med to stykk bør en ha to forskjellige kurser for sikkerhets skyld. Perforert plate har jeg så langt ikke oversikt over. Pris pr heatstick er 1600,- kan leveres med vanligt støpsel eller bare ledninger, som en  ekstra sikkerhet kan jeg levere med ekstra jording så en også får jordet tanken sin på samme kurs.

Den ene heatsticken kan muligt leveres på rundt 1600 watt, da skal en kunne dra det i gang på en 16A kurs
 
Angående oppvarming så kan man regne 2,1KW hever tempen på 1L vann 0,5 grader/sek. 140 liter opp 70 grader (140L*70*2) blir 19600 sek som er ca. 5 timer 25 min. Så har man jo tap til omgivelser, men i en isolert mesketank blir dette ganske lite.
 
Dette kan stemme, takker for regnestykket.:)
Noen som vet hvor mye en liter malt er i volum? Og hvor mye den eventuelt sveller når den ligger i vatten?
 
Malt veier 35 pund pr bushel.  Så det så!  

1 engelsk bushel er 36,3 liter, en amerikansk 35,2.   35 pund er 15,9 kilo.  Så en liter malt veier altså mellom 438 og 451 gram.  Andre veien; 1 kilo malt fyller mellom 2,21 og 2,28 liter. Knust malt fyller ca 1,5 liter pr kilo. ( Finknust malt i 2000 meters høyde fyller akkurat litt mindre. )

Alt dette er googling.  Det jeg VET er at 28 kilo passe knust malt, og 60 liter vatn fyller en 100 quart Coleman akkurat smekkfull!

Med 3 liter pr kilo har du nok plass til en et-stegs infusjonsmesk.  Bommer du på temperaturen har du litt lite plass til å rette den opp.  1 kilo malt og 2,3 liter vatn fyller 2,97 liter. http://www.haandbryg.dk/mashcalc.html#mash Skal du lage deg en mesketank vil jeg foreslå at du øker kapasiteten piitteliitt.  3,5?  4??
 
Tilbake
Topp