DIY: Temperaturlogging med Arduino og/eller ESP8266

Takk for god hjelp folkens, jeg installerte arduino 1.6.5, la til externals boards manager url, installerte Generic ESP8266 1.6.5 og milesburton/Arduino-Temperature-Control-Library som .zip og åpnet sketchen istedet for copy & paste. Da kompilerte den uten problemer.

Hjertelig takk!
 
Sist redigert:
Jeg har lenket inn en PowerPoint fil i post #1 i denne tråden som beskriver litt om bibliotek, og om hvor du kan lese mer - kopierer her inn den seksjonen. Dette gjelder til Arduino, ikke til ESP. Se posten til #Strandberg som beskriver bibliotek til ESP meget bra :)

Gjærings- og Meskelogger: Versjon 2.1
 
Jeg skjønner ikke denne. (and don't forget to select your ESP8266 board from Tools > Board menu after installation).
Jeg skal jo kjøre på en Arduino nano, og ikke på ESP kortet.
 
Jeg skjønner ikke denne. (and don't forget to select your ESP8266 board from Tools > Board menu after installation).
Jeg skal jo kjøre på en Arduino nano, og ikke på ESP kortet.
Skal du kjøre via Nano så velger du Nano kortet, og ikke esp8266 :)
 
Det er en stor forskjell om du skal kjøre koden direkte på ESP'en eller på en Nano med AT kommandoer til et 'ikke modifisert' /standard ESP kort. Ser ut som om du skal bruke oppsett nr 2 og da trenger du ikke å koble ESP til PC, og heller ikke sw til denne. Da er det bare Nanoen som programeres.
 
gle1: Ja, jo jeg har skjønt såpass. Jeg har tenkt å gjøre som msevland å kjøre på en nano, med ESP tilkopet. Jeg utvikler på en Uno (har ikke lodda opp nanoen enda) og når jeg kompilerer på Uno'en så finner den ikke ESP8266WiFi.h, altså biblioteket. Jeg har funnet et stort ESP bibliotek , hvor ESP8266WiFi.h ser ut som et underbibliotek, men som ikke direkte kan lastes ned. Jeg har prøvd å legge til det store biblioteket, men får feilmelding om at det ikke er et gydlig bibliotek. Jeg har også prøvd å pakke ut og legge til den underfolderen, men får feilmelding der også
 
Sist redigert:
Men vilken kode er det du prøver kompilere? @msevland sin arduino_fermentlog som er lagd for at kjøre på en arduino (uno f.ex) har ikke noe referanser til ESP8266WiFi.h afaik. Hvis du laster ned esp temp log koden så må den jo kompileres for, og kjøres på en esp som jag skrev over. Det vill ikke virke på en uno.
 
Jeg sliter virkelig med å få ESP'en til å virke. Har forsøk å bruke Serial Monitoren i Arduino IDE med en blank sketch og får da til å sende kommandoer samt koble meg til wifi (må da bruke da 115200 baud rate og "Both NL & CR")). Når jeg prøver å få en Arduino Nano til å prate med ESP'en, får jeg ikke til noen form for kommunikasjon. Redigerte sketchen til å kun spørre "AT", men får ingen respons via ser.find. Konfigurasjonen er lik fritzing tegningen, men uten display. Har fjernet backlight linjen (og alle andre lcd linjer). Ingenting er loddet, men sitter godt i et breadboard.

Har forsøkt å endre på TX/RX både fysisk og via SoftwareSerial (7,6). Har testet med forskjellige baud rate.

Noen tips?
 
Det virker som om du har forsøkt de ting jeg ville ha anbefalt... Kommunikasjon mellom Arduino og ESP er litt kilent. Har brukt mange timer på feilsøking på mine første loggere som brukte Arduino+ESP+AT. Det er bortimot umulig for meg å hjelpe uten å ha enheten. Dette er også Kina komponenter som kan inneholde feil. Dette er grunnen til at jeg nå utelukkende utvikler kode til ESP'en uten bruk av Arduino (templogg.no)

Jeg holder for tiden på å lage en ferdig loddet base for mine gamle Nanoer og ESP'er. Disse ligner mye på Arduino Shield https://goo.gl/wG63EO . Kan legge ut bilder når de er ferdige. Dette virker så langt mye mer stabilt, og koblingene blir også langt bedre og ryddigere. Dersom jeg blir fornøyd med produksjonen, er det mulig jeg legger disse ut for salg som byggesett. De er tidkrevende å lage, og blir helt sikkert dyre - så dyre at ingen vil ha dem :)

Jeg brukte 20 timer på feilsøking av enheten til #Tom E. Her er svaret jeg sendte ham etter at jeg hadde feilsøkt. Mulig du kjenner igjen noe...
*** Kopi ***
Etter tre dager med ca 20 timers feilsøking og flashing av esp... har jeg fått den til å fungere....
Dette var langt vanskeligere enn hva mine tre enheter har gitt meg av utfordringer til sammen :) Jeg måtte bruke mye tid på feilsøking og flashing av esp'en din for å få den til å fungere igjen. Når jeg nå tester den på mine enheter, fungerer den utmerket.
Jeg får imidlertid noen merkelige signaler fra Nano'en... og jeg tror det i utgangspunktet det er her problemet ligger.
Du vil se at den sender kråketegn til LCD skjermen innimellom og jeg skjønner ikke at noe i koden kan gjøre dette.
Dette er utfordringen med Kina elektronikk. De er aldri identiske, og feilsøking er ofte svært utfordrende.
MEN - jeg har fått den til å sende til min test-mottaker på thingspeak, og har etter det lagt inn din id, samt din ssid og passord.
Har pakket alt i en liten eske, slik at alle ledningene forhåpentligvis sitter fast.
Som kobling til esp'en har jeg laget en liten 2*4 holder. Du vil se et lite symbol på siden som viser hvilken vei enheten skal settes på.
Jeg er glad det var mulig å få den til å fungere, men jeg er ikke fornøyd med stabiliteten på denne enheten, og heller ikke at den sender kråktetegn til lcd displayet. Det gjør ingen av mine - men det var slik det ble. Du får teste dine andre enheter, men jeg ville trolig ikke ha kjøpt fra denne distributøren flere ganger da han trolig har flere enheter fra samme batch.
Lykke til med målingene dine.
*** Kopi ***
ps. Slik feilsøking gjør jeg aldri igjen :)
 
Takker!

Jeg skal prøve en Nano fra annen batch (jeg testet med 2 forskjellinge, men tenkte ikke på at de kom fra samme selger/batch). Finnes det noen måte å sende output fra ESP til f.eks. Arduino IDE på PC'en? (jeg har kun brukt ser.find(...) for å sjekke kommunikasjon mellom ESP og Arduino)

Basert på mine første kreasjoner med 20cm dupont wire, så ser shield løsningene meget bra ut ;) Hvordan lager du disse?
 
Du finner info på nettet vedr ESP + AT satt opp på Arduino. Jeg startet her... http://electronut.in/an-iot-project-with-esp8266/
Her ser du bilde av min gjæringslogger før og nå. Du kan fixe dette selv med en loddebolt og mye tålmodighet :)
Det er fysisk samme boks, Nano, LCD, alt.. i bildene fra venstre (før) og de fire til høyre (nå)
1bedc3af6a5d0e6a512cdc5638dcb615.jpg
 
Dette ser veldig morsomt ut. Har aldri brukt arduino eller noe slikt. Helt grønn. ,
Men om en kjøper det som står under utstyr i første post, vil jeg da kunne koble opp en templogger til et gjæringsskap og følge feks tempen ved en app på mobilen etterhvert?
 
Ja.... :)
Men uten stor interesse og mange timers frustrasjon, går man hurtig litt lei.
Jeg var så heldig at jeg kunne kombinere to hobbyer. Startet med blanke Arduino-ark, men hadde litt foreldet programmeringskompetanse fra før.
 
Tilbake
Topp