DIY: Temperaturlogging med Arduino og/eller ESP8266

Jeg har nå flasher noen ESP'er, så neste trinn er logging utelukkende med denne. Interessante lenker
 
Om det er 1 eller 10 som skal printes har ikke så mye å si når jeg først setter det på (printeren står gjerne ubrukt noen uker til jeg får en eller annen printraptus og bruker den intenst et par dager, så det er nok kapasitet :) ). Tror jeg har nok komponenter liggende til å debugge designet også forsåvidt :)
 
Dersom jeg debugger elektronikken, og du debugger casing, takker jeg svært gjerne ja til assistanse :)
Vil samtidig takke #Strandberg for flott tilbud. Svært hyggelig.
 
Helt fantastisk Sevland! Hvordan vet man at ds18b20 proben har ikkebygd motstand eller ikke? Hadde vært super greit å slippe den ekstra motstanden.
 
Alle kommer uten. Jeg har bygget den inn i en av probene for enkelthetsskyld. Den har da også Dupont male i enden for enkel Arduino-prototyping
 
I vente på riktige deler, så kobler jeg opp en gjæringslogger med et uno brett jeg har liggende. Følger oppskriften din i pdf filen.

Bruker man digital 6,7,8 portene på UNO også?

Har laget bruker og channel på thingspeak, samt lagt inn write api i sketchen, men får ikke opp grafen. Hva kan være feil? Og hvordan kan jeg sjekke at arduinoen har klart å koble seg til wifi?
 
UNO og Nano kobles likt, så ja.
Du ser på nettverket ditt om den er på. Søk i routeren eller bruk eksempelvis Fing på iOS.
Det er mye fikkling...
 
På min Fing (iOS) ser jeg dem litt forskjellig etter hvem som har laget ESP'n, men en ser slik ut
ImageUploadedByTapatalk1445814633.156053.jpg
 
For en genial app! Takk skal du ha.

Etter å ha koblet alt opp på med en uno får jeg forsatt ikke kontakt med internett. Port 6 går til RX og port 7 går til TX på esp´en. Har satt inn SSID og passord på nettverket i sketchen å lastet opp. Er det noe mer jeg må gjøre? Noen typiske feil som jeg kan ha gjort?

ESP´en har 3v3, lyser rødt, og avgir et lite blått blink i det jeg skrur på strømmen. Har også prøvd 2 forskjellige ESP´er.
 
Ser av tidligere tråder at enkelte har opplevd dårlig forbindelse og har måttet lodde alle kontakter. Det har ikke jeg hatt problemer med.
#Mr.Baggins slurvet med rettskrivningen og byttet ut en stor med en liten bokstav i navnet på nettverket
#Jens Kristian brukte en Mega, men du har en UNO, så du burde unngå hans utfordringer.
Du kan forsøkte å bytte om på rx og tx kablene og forsøk igjen. Jeg ser at andre har fått det til å virke på den måte. Det blå lyset skal blinke hver gang esp'en sender data. på Gjæringslogg sketchen er det hvert 5 min. Dette kan du endre i koden, her
// ****** Interval to send to thingspeak.com ******
int ts=50; // **** 10 = 1 min / 50 = 5 min

Hvilken sketch bruker du? Gjæringslogg eller Meskelogg? Gjæringsloggeren er enklere siden den inneholder mindre komponenter og kode. Jeg hjalp for en tid siden #TomE med hans oppsett. Han hadde fått en esp og et display som oppførte seg merkelig. Feilsøkte utstyret hans i tre dager... Til slutt måtte jeg lage en nedskalert sketch som jeg la her. Du kan jo prøve den: http://sevland.no/Div/TomErik/Arduino_FermentLog_15.ino

[Edit]
Dersom du ikke har tilkoblet display, må følgende kodelinje (linje ca 70) deaktiveres med //
lcd.backlight(); // turn backlight on once // Denne må deaktiveres dersom det ikke er tilkoblet LCD skjerm, ellers stopper koden

Det er for øvrig angitt i tidlig i koden hvilke parametre du bør sjekke, og som du kan endre
// Change line no for 1602 / 2004: 32, 39, 45, 64, 70 if no lcd
Dette endrer seg mellom de forskjellige sketchene, og jeg har forsøkt og endre linjehenvisningene hver gang jeg gjør en endring i koden som påvirker antallet linjer.
 
Takk igjen for hjelpen!

Jeg bruker ferment sketchen. Deaktiverte lcd på linje 63, og endret fra gammel til ny serial på ESP på linje 56/57. Det gjorde susen ser det ut som! Det står jo forklart som du sier på //Change line no....men jeg forsto ikke helt hva det betydde før nå ;)
 
Hva er Channel ID'en din?
Dersom du gjør den Public, kan jeg legge deg inn i highchart serveren min...
 
Tilbake
Topp