DIY: Temperaturlogging med Arduino og/eller ESP8266

Har du "library" som du bruker til Templogger sketchen? Det kan være at det er noe der som gjør at det bare henger hos meg. Jeg har måttet modifisere sketchen noe, og når jeg ikke helt vet hva jeg driver med, så kan det være at jeg har gjort noe som jeg ikke burde, selv om det delvis funker... :)
 
Jeg har nå oppdatert Templogger Sketchen med to reset funksjoner.
Den ene resetter dersom Arduinoen ikke får riktig tilbakemelding fra ThingSpeak.com ved sending av måledata.
Den andre resetter dersom Arduinoen låser seg i mer enn 8 sekunder.
Jeg har ikke fått testet denne over tid (siden den ble ferdig i dag), og verdsetter tilbakemelding dersom noe finner feil i koden, eller få kommunikasjonsbrudd i mer enn 3 minutter.
I zip filen ligger nå også de libraries (kartotekene) jeg benytter slik at dere slipper å lete detter dem.
Zipfilen og info om prosjektet finner dere i post nr1. Når jeg oppdaterer, blir filene oppdatert og lenkene forblir de samme.
 
Jeg har sittet og testet litt nå siden du kom med oppdateringen. Det kan godt vær jeg gjør noe galt, men jeg fikk ingen feil ved opplasting av koden, og alt ser ut til å fungere, bortsett fra at det ser ikke ut som om dataene blir oppdatert på Thingspeak. Nå har jeg satt på to stk og lar de stå på til i morgen, så får vi se om det skjer noe...
 
Du har rett. For Arduinoen er det API key, mens for highcharts er det Channel ID.
Den fungerer for meg, så jeg er usikker på hvorfor du ikke får sendt. Blir vanskelig å feilsøke uten å sitte i koden.
 
Nei jeg skjønner det ikke... API key er rett, får ingen feilmelding når jeg laster kode. Jeg bruker den som den er ( bortsett fra SSID, passord og API key selvsagt). Det blinker blått i esp8266'en men det kommer ingenting på Thingspeak... Gir snart opp nå.

Edit: godt jeg ikke gav opp.... Bare en latterlig dustefeil.... Byttet ut en stor med en liten bokstav i navnet på nettverket... :mad:
 
Sist redigert:
Jeg har kjørt den mer eller mindre sammenhengende i et halvt år på både UNO og på to Nano. Den har vel hengt seg til sammen fem ganger. Usikker på hvorfor, og på hvorfor dere opplever mer trøbbel. Jeg logger nå kun en gang per fem minutter på gjæring, og ca hvert min på mesk.
Kjørte den via 3,3 på UNO først, men nå via 5v og en stepdown.
Dersom UNO'n gir liten effekt, kan dette være problemet.
Kommer også til å teste IDE, men det kommer alltid noe i veien. Nå er det PID.
Fint om du holder oss oppdatert på IDE'n.
Jeg har nå fått koblet opp egen 3,3 V strømforsyning. Etter det har jeg ikke opplevd feil. Nå skal sies at testingen også har foregått nærmere wifi senderen min, så også det kan ha slått ut. Jeg har ikke fått prøvd IDEn enda da jeg enda ikke har noen USB til serial dings. Men det er vel kanskje også mulig å bruke Arduinoen som en slik dings? Det må jeg prøve på mens jeg venter.
 
Jeg har nå oppdatert sketchen med noen småting. Dersom du bruker et LCD display, teller den nå ned til 0 når den sender til thingspeak. Hvor ofte du ønsker at den skal sende dit, settes med et parameter i linje 38-39
// ****** Interval to send to thingspeak.com ******
int ts=50; // **** 10 = 1 min / 50 = 5 min
 
Nå har sketchen stått og surret et døgn, og det har gått knirkefritt. Fantastisk opplegg og strålende utførelse. Detter er noe mangen kan ha glede av tror jeg. Og når jeg kan forstå det å få det til å funke, kan alle klare det. Med god veiledning og hjelp ser det ut til at ting er på stell... :):)

Det er bare en ting til jeg helst må ha inn med teskje. Jeg har jo som nevt tidligere et ønske om å bli varslet på et eller annet vis dersom temperaturen er for høy eller for lav i forhold til det jeg stiller den på. Jeg nevnte jo at jeg har et gsm/gprs shield som jeg tenkte å få til å bruke til dette, men dersom det er en lettere måte å gjøre det på, går jeg for det. Det kan være sms, Mail eller hva det måtte være.
All hjelp tas i mot med stor takk... ;)
 
Har store problemer med å få den til å kompilere med det nye LCD library fra fmalpartida. Etter det jeg skjønner er det et bedre bibilotek enn det som følger med originalt. Originalt fungerte heller ikke på mitt display. Jeg kjørte en slik I2C scanner og fikk liv i displayet på 5-6 forsøk. Det viser at oppsettet er forskjell for forskjellige typer display, selv om de har samme I2C chip. Jeg må sette på en slik linje :

LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 2, 1, 0, 4, 5, 6, 7, 3, POSITIVE);

https://bitbucket.org/fmalpartida/new-liquidcrystal/downloads
 
Etter det jeg skjønner er det et bedre bibilotek enn det som følger med
Vet du hva som er bedre? Har vel egentlig tenkt at dersom det virker - så virker det :)
Har flere forskjellige LCD med I2C. Også ett hvor jeg kjøpte LCD og I2C separat og måtte lodde det på. Alle fungerer likt med samme bibliotek - på UNO og Nano.
Har bare brukt en LCD streng som du oppgav når jeg har brukt LCD UTEN modul. Måtte da bruke ca ti ledere...
 
Så bare at det var angitt at det gikk 3-400 prosent raskere enn standard. Men det verste er jo at det ikke fungerer på alle display inkl mine. Jeg har prøvd to forskjellige LCD med I2C begge bare blinker litt innimellom. Men som sagt så fikk jeg tekst på displayet med den scanner sketchen. Denne siden beskriver litt av problemet med de forskjellige I2C displayene. Har også prøvd en annen I2C sketch som leser av adressen og den ble 27. Så i2C kommunikasjonen virker. Det er bare at de datalinjene ut fra I2C kretsen til displayet er stokket om på de forskjellige displayene.

https://arduino-info.wikispaces.com/LCD-Blue-I2C
 
Siden alle mine har fungert smertefritt, har jeg ikke brukt tid på dette. Jeg har antatt at de var 'identiske', så dette var helt nytt for meg :)
Takk for lenke. Interessant....
 
Jeg fikk det heller ikke til å fungere skikkelig i starten... Det var noe tull med LCD i2c greiene.... Jeg lastet ned kartoteket som passet til min LCD og modifiserte sketchen deretter... Nå funker det som en drøm og har ikke hatt noe heng eller annet krøll.

Men jeg sliter enda med å få til sms varsel...
 
Nytt LCD display, og - jupp - her havnet jeg i trøbbel jeg også :)
Ikke verre enn at jeg har tre linjer i koden som jeg må velge mellom for å få riktig display med riktig adresse...
Brukte denne siden for å finne adressen : http://blog.jacobean.net/?p=653
I koden har jeg disse...
// ****** LCD ********
//LiquidCrystal_I2C lcd(0x27,16,2); // set the LCD address to 0x27 (39) for a 16 chars and 2 line display
//LiquidCrystal_I2C lcd(0x27,20,4); // set the LCD address to 0x27 (39) for a 20 chars and 4 line display
LiquidCrystal_I2C lcd(0x3F,20,4); // set the LCD address to 0x3F (62) for a 20 chars and 4 line display
 
Tilbake
Topp