DIY: Temperaturlogging med Arduino og/eller ESP8266

Tusen takk for et generøst tilbud. Det virker meget tiltalende å gjøre det superenkelt. I alle fall i første omgang. Jeg skal i første omgang bruke opplegget i forbindelse med selve bryggeprosessen. Der måler jeg 8 temperaturer. Det betyr nok at jeg er interessert i å få 8 kurver som vel er alle kanalene som er mulig. Jeg håper det vil være mulig å få egen tekst til hver av kurvene + overskrift.
Jeg har ikke generert noen data med mening enda. Jeg tar kontakt når jeg har noe å vise.:)

Hmm. Måten jeg kommer til å bruke dette på vil være å overvåke bryggeprosessen når jeg brygger (noen få timer), samt at jeg ønsker å kunne se på dette i ettertid som en bryggelogg. I denne perioden vil det gå fra noen sekunder til et minutt eller to mellom dataene. Deretter kan det gå noen dager eller uker til jeg brygger på nytt, og dermed genererer noen data. Jeg vet ikke hva dette betyr for valg av intervall?

Har du plass til flere på serveren din? :) Jeg har sittet å knotet med highcharts i flere timer i dag, og til slutt gav jeg opp :mad:

Jeg bruker også sketchen du laget, men jeg sliter litt med at oppdateringene av temperaturene plutselig henger seg. Det kan gå fint i flere timer, og så er det plutselig stopp. Vet du hva som kan gjøre dette?

Jeg bruker to arduino uno'er med en esp8266 og en ds18b20 sensor på hver.

I første omgang er jeg bare ute etter noe veldig enkelt. Bare å kunne se temperaturene på de forskjellige stedene på samme chart.

Jeg har en nettside du kan se på, så ser du hva jeg prøver å få til. Det ligger to "rammer" der nå, og jeg ønsker highcharts i en lik på samme siden, bare sentrert under de to som er der.

Siden er http://trengereidfjord.no/proveside.htm

Kanal id'ene er forøvrig 31981 og 36430

Du har et godt poeng der. Nei det er vel i grunn like greit å bare ha det slik det er :)

Legger du ut en oppdatering når autokorreksjon er klar? ;)

Sist redigert:
Jeg er selv usikker på hva som gjør at den henger. Det er trolig flere faktorer. Min løsning blir uansett en kraftig resett hver gang den ikke når nettet.

Hvordan fikk du disse resultatene :)Vis vedlegget 18381
He-he, det er bare random tall under testing for å få Arduino og esp8266 til å fungere stabilt. Jeg sliter noe med det. I blant laster den opp data som ser ut som de blir registrert, men ikke blir korrekte. Da blir det hopp i kurven. Ofte får den ikke til å laste opp data, og noen ganger henger det seg helt. Jeg har foreløpig ikke egen strømforsyning til esp'en, men kjører den fra 3,3 V pinnen på Arduinoen. Jeg håper det er årsaken til problemene. Jeg har også installert IDE grensesnittet til esp'en og lurer på å programmere den slik at den kan jobbe mer selvstendig. Da vil jeg sikkert kunne unngå at den får Arduinoen til å henge seg.

Jeg har gjort det litt anderledes enn dere. Har har en telldus net som jeg bruker til temperaturer og lys i leiligheten,
Så har jeg laget en liten arduino-sak som måler gjæringstemperaturer og sender data som telldus forstår.

kjøleskap.PNG

Har en nettside med fuTelldus (dagens.org) som lagrer data. Fungerer fint for mitt bruk, men er nok litt for tregt hvis man vil ha live data.

Lagde også en temperatur sender/mottaker for 4 sensorer til en kamerat. Han ville se temperatur på 3 bøtter i skapet.
Brukte samme protokoll som telldus kan motta, så hos meg hadde jeg ikke trengt mottakerdelen. Mottakeren var den verste delen å programmere siden det ikke finnes så mye ferdig kode for det, men fikk det til å fungere.

DSC_0210.JPG

Dette visste ikke jeg.... Jeg har også en Tellstick net. Synest alt slikt er gøy å sysle med, selv om kunnskapen er begrenset, så lærer man litt underveis...

Jeg kan legge ut sketch etter jobb. Den er bare laget for eget bruk, så det er sikkert mye som kunne vært gjort bedre :)
Noe koblingsskjema har jeg ikke, men det er jo ikke mange ledningene å koble.
Man trenger en arduino, en eller flere DS18B20 og en 433mhz sender.

Har du "library" som du bruker til Templogger sketchen? Det kan være at det er noe der som gjør at det bare henger hos meg. Jeg har måttet modifisere sketchen noe, og når jeg ikke helt vet hva jeg driver med, så kan det være at jeg har gjort noe som jeg ikke burde, selv om det delvis funker... :)

Jeg har nå oppdatert Templogger Sketchen med to reset funksjoner.
Den ene resetter dersom Arduinoen ikke får riktig tilbakemelding fra ThingSpeak.com ved sending av måledata.
Den andre resetter dersom Arduinoen låser seg i mer enn 8 sekunder.
Jeg har ikke fått testet denne over tid (siden den ble ferdig i dag), og verdsetter tilbakemelding dersom noe finner feil i koden, eller få kommunikasjonsbrudd i mer enn 3 minutter.
I zip filen ligger nå også de libraries (kartotekene) jeg benytter slik at dere slipper å lete detter dem.
Zipfilen og info om prosjektet finner dere i post nr1. Når jeg oppdaterer, blir filene oppdatert og lenkene forblir de samme.

Jeg har sittet og testet litt nå siden du kom med oppdateringen. Det kan godt vær jeg gjør noe galt, men jeg fikk ingen feil ved opplasting av koden, og alt ser ut til å fungere, bortsett fra at det ser ikke ut som om dataene blir oppdatert på Thingspeak. Nå har jeg satt på to stk og lar de stå på til i morgen, så får vi se om det skjer noe...

Tilbake
Topp