DIY: Temperaturlogging med Arduino og/eller ESP8266

Jeg hadde også problemer helt til jeg loddet alt. (Bortsett Fra ledningene på arduino kortet). Så la jeg inn "wathdog" som tar en omstart hvis det henger
 
Jeg har (nå) en kondensator på ESP8266'n, men 'føler' ikke de ter der problemet ligger. Jeg har hatt stopp to ganger siden jeg satt den opp for ca 3 mnd siden. I koden min har jeg en kontroll-funksjon med om den får kontakt med nettet - og hvis ikke, kobler den opp på nytt. Den ene stoppen har jeg hatt etter at denne testen ble implementert...
#FrandD skrev om en WatchDog han benyttet, men dette har jeg ikke fått sett på enda. Mulig FrankD kan guide oss her.
De to gangene jeg har hatt stopp, har den ikke hentet seg inn igjen. Jeg har derimot hatt en rekke 'små-stopp' hvor den har startet igjen.
Mht LCD-display, kan jeg se hvorvidt Arduinoen har låst seg når den ikke lenger sender til Skyen. Det har jeg imidlertid ikke opplevd. Når Skyen ikke blir oppdatert, fungerer Arduinoen og temperatursensorene helt fint, og LCD'en blir oppdatert som forventet.
#FrankD - WhachDog? Har du laget noe på forumet ditt som beskriver denne?
[Edit] - og der kom FrankD i mellomtiden :)
 
Sist redigert:
Jeg har loddet alt, så tror ikke problemet er der. Watchdog er jo en funksjon som resetter systemet dersom koden henger. Er egentlig en timer som skal resettes med jevne mellomrom hvis ikke overflower den og resetter systemet. Vanlig på pls og slike systemer.
 
Svarer den på ping? Man kan vel logge seg på routeren og se hvilke enheter som er tilkoblet.
 
Jeg har tidligere lett etter litt Arduinokode med Ping-sjekk, men fant ikke noe i farten - den gang. Tenkte den skulle kjøre Ping hvert minutt, og resett dersom den ikke fikk svar de siste ti Ping... men så kom det noe i veien. Har ikke testet mer siden da.
Dersom du har laget en Ping sketch, kan den meget enkelt legges inn i koden på loggeren min :)
 
Jeg tenkte å kjøre ping fra pc til arduinoen. Har åpnet opp routeren nå og funnet ip adressen til arduinoen og så at den hadde vært pålogget i72 timer. Kjørte ping fra kommandovindu på pc og da svarte den. Dro ut strømmen da forsvant den på lista i routeren. Og den kom tilbake når jeg plugget i igjen. Så det er ihvertfall ikke det at den mister ip adressen.
 
Jeg ønsker å kjøre Ping fra Arduinoen, og re-boot ved manglende ping-svar. Jeg ønsker ikke å måtte ha en tjeneste kjørende på en pc for å feilsøke Arduinoen. Den må feilsøke selg selv :)
 
Burde være mulighet for å sjekke om man får ok fra thingspeak? Når jeg har prøvd å sende manuelt til thingspeak får jeg en ok og en kode 200, hvis alt er ok. Det er kanskje lettere enn å sysle med ping.
 
Har gjort en del testing, og funnet at svaret fra ThingSpeak kan benyttes. Har ikke klart og fremprovosere en feil, men tror det skal gå. Dersom du kjører en test på svaret fra CIPSTART, eller på CIPSEND som vist under, bør du kunne trigge en reset. Har ikke implementert det i koden min enda (ble litt sent), men regner med at jeg godtar 10 feil før reboot.

AT+CIPSTART
if(ser.find("Linked")){
}

AT+CIPSEND
if(ser.find("SEND OK")){
}
 
Enkelt :)
Det mest skremmende med dette oppsettet, er å bestemme seg for å gjøre det. Når du har startet - ser du fort hvor lite komplisert det er :)
Det gleder meg at du nå er en Arduino logger. Usikker på hvor langt du har kopiert mitt opplegg, men dersom du ønsker bistand til å kunne lese flere grafer samtidig via HighCharts, så sender du meg bare din Channel ID, så kan jeg fixe resten for deg på mitt domene ;-)
Jeg bruker highchart for å sammenstille grafer slik bb.sevland.no
Hei, da har også jeg fått til å laste opp data til Thingsspeak. Jeg måtte forske en del for å få det til. Problemet var at jeg bruker Arduino Mega, og den kan ikke bruke pinne 3 og 4 til softwareserial slik som du gjør i eksemplet. Da jeg skiftet til å bruke pinne 10 og 11 i stedet, så gikk det fint.
Nå har jeg kommet så langt at jeg ønsker å bruke Highcharts for å få flere live kurver i samme plott. Jeg har gått inn på Highcharts, men så vidt jeg kan se så venter det meg en jobb for å finne ut av den også. Derfor spør jeg om du kan gi meg noen tips, evt en oppskrift for å få det til.
mvh Jens
 
Jeg har brukt mye tid på å tilpasse min HighCharts og graf, og det er derfor unødig at du gjør det samme :)
Dersom du vil gjøre det superenkelt, gjør du kanalen din public, og sender meg din Channel ID fra ThingSpeak fanen [Channel Settings], så legger jeg det inn på min server. Jeg trenger også antallet felter du ønsker å logge da den går litt i stå dersom den ikke finner det antallet jeg ber den om...
Kan også sende deg Highcharts-opplegget mitt, men som du sier - er det mye å sette seg inn i... og da trenger du også en egen server å legge dette på.
Dersom du vil ha den hos meg, lager vi en kortadresse i formen *****.sevland.no hvor du bytter ut stjernene med det du måtte ønske.
Jeg har oppdatert bb.sevland.no til å kunne hente txt fil med gjæringsinfo, samt et bilde av den gjæringsprofilen jeg bruker.
Dersom du har et sted du kan legge og oppdatere disse, kan jeg hente dem inn som del av siden. Adressen til disse må da være konstant.
M
 
Tusen takk for et generøst tilbud. Det virker meget tiltalende å gjøre det superenkelt. I alle fall i første omgang. Jeg skal i første omgang bruke opplegget i forbindelse med selve bryggeprosessen. Der måler jeg 8 temperaturer. Det betyr nok at jeg er interessert i å få 8 kurver som vel er alle kanalene som er mulig. Jeg håper det vil være mulig å få egen tekst til hver av kurvene + overskrift.
Jeg har ikke generert noen data med mening enda. Jeg tar kontakt når jeg har noe å vise.:)
 
Siden du allerede har en Thingspeak konto, vil Channel ID være uendret. Send den, så fixer jeg dette.
Alle temperatursensorene får det navnet du har i ThingSpeak. Dersom du endrer det der, endres det i opplegget mitt :)
Send Channel ID... nå... :)
 
Vil du ha din egen bekgrunnsfarge? Du ønsker kanskje at den ikke er kliss lik min... ?
border: 2px solid #B0C4DE;
background-color:#FFFFFF;
 
Du må gi meg et 'navn'.
Når min server har replikt ut dette navnet blir det aktivt i løpet av en time.
I mellomtiden ligger den her: http://jens-brygg.sevland.no
Denne vil også trenge litt tid på distribusjon, men den kommer ....
 
Det finnes noen predefinerte intervaller som kan endres. Dersom du ønsker eksempelvis 42minutter, kan du lett få det. Intervallene går i timer, dager, uker, måneder og år.
 
Hmm. Måten jeg kommer til å bruke dette på vil være å overvåke bryggeprosessen når jeg brygger (noen få timer), samt at jeg ønsker å kunne se på dette i ettertid som en bryggelogg. I denne perioden vil det gå fra noen sekunder til et minutt eller to mellom dataene. Deretter kan det gå noen dager eller uker til jeg brygger på nytt, og dermed genererer noen data. Jeg vet ikke hva dette betyr for valg av intervall?
 
Tilbake
Topp