DIY: Temperaturlogging med Arduino og/eller ESP8266

Nei jeg skjønner det ikke... API key er rett, får ingen feilmelding når jeg laster kode. Jeg bruker den som den er ( bortsett fra SSID, passord og API key selvsagt). Det blinker blått i esp8266'en men det kommer ingenting på Thingspeak... Gir snart opp nå.

Edit: godt jeg ikke gav opp.... Bare en latterlig dustefeil.... Byttet ut en stor med en liten bokstav i navnet på nettverket... :mad:

Sist redigert:
Jeg har kjørt den mer eller mindre sammenhengende i et halvt år på både UNO og på to Nano. Den har vel hengt seg til sammen fem ganger. Usikker på hvorfor, og på hvorfor dere opplever mer trøbbel. Jeg logger nå kun en gang per fem minutter på gjæring, og ca hvert min på mesk.
Kjørte den via 3,3 på UNO først, men nå via 5v og en stepdown.
Dersom UNO'n gir liten effekt, kan dette være problemet.
Kommer også til å teste IDE, men det kommer alltid noe i veien. Nå er det PID.
Fint om du holder oss oppdatert på IDE'n.
Jeg har nå fått koblet opp egen 3,3 V strømforsyning. Etter det har jeg ikke opplevd feil. Nå skal sies at testingen også har foregått nærmere wifi senderen min, så også det kan ha slått ut. Jeg har ikke fått prøvd IDEn enda da jeg enda ikke har noen USB til serial dings. Men det er vel kanskje også mulig å bruke Arduinoen som en slik dings? Det må jeg prøve på mens jeg venter.

Nå har sketchen stått og surret et døgn, og det har gått knirkefritt. Fantastisk opplegg og strålende utførelse. Detter er noe mangen kan ha glede av tror jeg. Og når jeg kan forstå det å få det til å funke, kan alle klare det. Med god veiledning og hjelp ser det ut til at ting er på stell... :):)

Det er bare en ting til jeg helst må ha inn med teskje. Jeg har jo som nevt tidligere et ønske om å bli varslet på et eller annet vis dersom temperaturen er for høy eller for lav i forhold til det jeg stiller den på. Jeg nevnte jo at jeg har et gsm/gprs shield som jeg tenkte å få til å bruke til dette, men dersom det er en lettere måte å gjøre det på, går jeg for det. Det kan være sms, Mail eller hva det måtte være.
All hjelp tas i mot med stor takk... ;)

Har store problemer med å få den til å kompilere med det nye LCD library fra fmalpartida. Etter det jeg skjønner er det et bedre bibilotek enn det som følger med originalt. Originalt fungerte heller ikke på mitt display. Jeg kjørte en slik I2C scanner og fikk liv i displayet på 5-6 forsøk. Det viser at oppsettet er forskjell for forskjellige typer display, selv om de har samme I2C chip. Jeg må sette på en slik linje :

LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 2, 1, 0, 4, 5, 6, 7, 3, POSITIVE);

https://bitbucket.org/fmalpartida/new-liquidcrystal/downloads

Så bare at det var angitt at det gikk 3-400 prosent raskere enn standard. Men det verste er jo at det ikke fungerer på alle display inkl mine. Jeg har prøvd to forskjellige LCD med I2C begge bare blinker litt innimellom. Men som sagt så fikk jeg tekst på displayet med den scanner sketchen. Denne siden beskriver litt av problemet med de forskjellige I2C displayene. Har også prøvd en annen I2C sketch som leser av adressen og den ble 27. Så i2C kommunikasjonen virker. Det er bare at de datalinjene ut fra I2C kretsen til displayet er stokket om på de forskjellige displayene.

https://arduino-info.wikispaces.com/LCD-Blue-I2C

Jeg fikk det heller ikke til å fungere skikkelig i starten... Det var noe tull med LCD i2c greiene.... Jeg lastet ned kartoteket som passet til min LCD og modifiserte sketchen deretter... Nå funker det som en drøm og har ikke hatt noe heng eller annet krøll.

Men jeg sliter enda med å få til sms varsel...

Hei. Nei. Ikke enda. Får se hvor langt jeg drar Meske-loggeren, men jeg tror #FrankD startet på en prototype. Mulig jeg husker feil.
Jobber nå med ytterligere stabilitet og nett-kontakt kontroll. Skal bli bedre enn den var. Nær 99% oppetid og automatisk resett ved brudd.
Deretter har jeg kjøpt en del forskjellige luft målere til Gjæringsloggeren for å se om jeg kan få noe fornuftig ut fra gjærlåsen mht gjæringsforløp
Følger spendt med!

Stemmer at jeg begynte på SG måling. Kjørte meg litt fast fordi veiecella starter på 0 ved omstart. Nå har jeg lært å skrive og lese fra SD kort, så jeg får lagret verdier. Holder på med folie tastatur for å kunne skrive inn batch nummeret som også logges. Jeg holder på å tegne en boks 3D slik at jeg får printet ut noe greit å montere tingene i. Det går sakte fremover. Jeg deler ut 3D fila når den er ferdig. Prototypen er i post 24 her https://forum.norbrygg.no/index.php?threads/Automatisering,-Arduino,-Rasberry-Pi,-PLS.24076/

Boks for arduino. Noen innspill på hva jeg bør ha med? Hull til LCD 20x4. Nedsenking slik at 4x4 membran keypad passer ( hull til ledning). Hull til mini xlr kontakter for temp følere. Feste for div kort. Og selvfølgelig til arduino med nettkort.

Pinhead er ikke stabilt nok for mitt bruk. Jeg ma ha noe som tåler litt mer. Det blir ca noe slikt som på bildet, med plass til tastaturet. Jeg vil angi batch nr slik at jag kan ta vare på loggene. Det kommer noen flere bokser for å logge mesketempen og lignende. ImageUploadedByTapatalk1433062264.357711.jpg

Da har jeg brynet ferdighetene på 3D tegning. mini xlr kontakter i bunnen. Strøm og USB inn på siden. LCD (20x4 tegn) skjerm og membrantastatur. Jeg mangler "søylene" som kortene skal stå på. Jeg er usikker på hvordan jeg tegner inn disse når det skal legges inn metall i 3D printet. Printkortet er for å lodde inn ledninger fra kontakter, motstander og annet nødvendig onde.
Nettkontakten blir det også utsparing til.

Vedlegg

• boks1a.jpg
    boks1a.jpg
    79,5 KB · Sett: 135
Tenkte på gjengeinnsatser. Maskinen har funksjoner for dette. (Stratasys). Hvis jeg finner små nok skruer til plast blir det nok bare noen hull.

Da har jeg endelig fått det til å fungere i bryggerioppsettet mitt.
Jeg har installert en ny wi-fi sender i sokkeletasjen nær bryggeriet og jeg har eksperimentert mye med programvaren. Det ser ut som timing mellom de forskjellige kommandoene er viktig. Egentlig så er det bare så vidt at det er trådløst lenger da jeg måtte trekke ny kabel ned i sokkeletasjen. En viktig bivirkning er at datteren som bor der har fått mye bedre wi-fi,
Jeg har da i alle fall to- tre trådløse metre...
Første test med wi-fi kan dere se her: http://jens-brygg.sevland.no
Det var bare en enkel test hvor jeg satte opp meskeskjema på 10 minutter på 45 og 5 minutter på 55 grader for å få det til å gå fort. Total veskemengde i meskekaret var ca 20 liter.
Jeg havnet for høyt på 45 grader da softwaren forventer at malt skal blandes inn, noe jeg ikke gjorde denne gang. Dermed så går temperaturen noe nedover på dette steget.

Har nå gått til innkjøp av alle komponenter, ser spennende ut og liker diy prosjekter. Hvilken type strømforsyning trenger jeg?
Mulig jeg kommer med noen dumme spm underveis, da jeg ikke har vært borti Arduino eller lignende før ;-).
Supert initiativ!

Ok, har kjøpt skjerm også. Har et par mobilladere med micro usb som er på 1A, satser på at de duger.

Tilbake
Topp