DIY: Temperaturlogging med Arduino og/eller ESP8266

Har du plass til flere på serveren din? :) Jeg har sittet å knotet med highcharts i flere timer i dag, og til slutt gav jeg opp :mad:

Jeg bruker også sketchen du laget, men jeg sliter litt med at oppdateringene av temperaturene plutselig henger seg. Det kan gå fint i flere timer, og så er det plutselig stopp. Vet du hva som kan gjøre dette?

Jeg bruker to arduino uno'er med en esp8266 og en ds18b20 sensor på hver.
 
Bare send meg din id, så fixer jeg resten. Se gjerne på hvilke hurtig-skala du ønsker, eller fargekart. Trenger også antallet sensorer.
Selv bruker jeg kun en Arduino med flere sensorer. De får da identisk tidsstempel og er lettere og sammenligne. Du kan overføre signal med lang kabel.
Jeg har planer om å gjøre automatisk feilkoreksjon med kodene jeg har vist lenger oppe i tråden. Har ikke kommet så langt enda. Holder på med en egen utgave for mesking med to alarmer som kan endres underveis. Blir også logget med thingspeak og HighCharts.
 
I første omgang er jeg bare ute etter noe veldig enkelt. Bare å kunne se temperaturene på de forskjellige stedene på samme chart.

Jeg har en nettside du kan se på, så ser du hva jeg prøver å få til. Det ligger to "rammer" der nå, og jeg ønsker highcharts i en lik på samme siden, bare sentrert under de to som er der.

Siden er http://trengereidfjord.no/proveside.htm

Kanal id'ene er forøvrig 31981 og 36430
 
Etter hva jeg har forstått, har dere to gjæringsrom. Et for Lager (lagring) og et for Ale (gjæring). Det er jo da ikke viktig å se disse samlet. Siden rommene ligger langt frahverandre temperaturmessig, vil du få to rette streker. En oppe og en nede.
Jeg vil heller anbefale dere og leke med de mange innstillingene for grafer i thingspeak. Her er min graf derfra, så kan du sammenligne den og bb.sevland.no
http://api.thingspeak.com/channels/...p.℃&title=Bjørnheim Bryggeri - Gjæringskar (2)
Jeg kan godt lage en samlet graf til dere, men jeg tror ikke det løser utfordringen.
M
 
Du har et godt poeng der. Nei det er vel i grunn like greit å bare ha det slik det er :)

Legger du ut en oppdatering når autokorreksjon er klar? ;)
 
Sist redigert:
Ser du på den lenken jeg har lagt opp i post 47, vil du se en rekke attributter i lenke-strengen (klikk og se)
Du finner noe info om dette i min PowerPoint fra første innlegg i denne tråden (side 10 - ThingSpeak.com), og mer hos thingspeak.com
Fargeattributtene jeg bruker er &color=368ff2 og &bgcolor=e9f3fa
Du finner nå den samlede grafen for dine to rom her: http://baggins.on.sevland.no/
 
Jeg er selv usikker på hva som gjør at den henger. Det er trolig flere faktorer. Min løsning blir uansett en kraftig resett hver gang den ikke når nettet.
 
Hvordan fikk du disse resultatene :)Vis vedlegget 18381
He-he, det er bare random tall under testing for å få Arduino og esp8266 til å fungere stabilt. Jeg sliter noe med det. I blant laster den opp data som ser ut som de blir registrert, men ikke blir korrekte. Da blir det hopp i kurven. Ofte får den ikke til å laste opp data, og noen ganger henger det seg helt. Jeg har foreløpig ikke egen strømforsyning til esp'en, men kjører den fra 3,3 V pinnen på Arduinoen. Jeg håper det er årsaken til problemene. Jeg har også installert IDE grensesnittet til esp'en og lurer på å programmere den slik at den kan jobbe mer selvstendig. Da vil jeg sikkert kunne unngå at den får Arduinoen til å henge seg.
 
Jeg har kjørt den mer eller mindre sammenhengende i et halvt år på både UNO og på to Nano. Den har vel hengt seg til sammen fem ganger. Usikker på hvorfor, og på hvorfor dere opplever mer trøbbel. Jeg logger nå kun en gang per fem minutter på gjæring, og ca hvert min på mesk.
Kjørte den via 3,3 på UNO først, men nå via 5v og en stepdown.
Dersom UNO'n gir liten effekt, kan dette være problemet.
Kommer også til å teste IDE, men det kommer alltid noe i veien. Nå er det PID.
Fint om du holder oss oppdatert på IDE'n.
 
Jeg har gjort det litt anderledes enn dere. Har har en telldus net som jeg bruker til temperaturer og lys i leiligheten,
Så har jeg laget en liten arduino-sak som måler gjæringstemperaturer og sender data som telldus forstår.

kjøleskap.PNG

Har en nettside med fuTelldus (dagens.org) som lagrer data. Fungerer fint for mitt bruk, men er nok litt for tregt hvis man vil ha live data.

Lagde også en temperatur sender/mottaker for 4 sensorer til en kamerat. Han ville se temperatur på 3 bøtter i skapet.
Brukte samme protokoll som telldus kan motta, så hos meg hadde jeg ikke trengt mottakerdelen. Mottakeren var den verste delen å programmere siden det ikke finnes så mye ferdig kode for det, men fikk det til å fungere.

DSC_0210.JPG
 
Kult... Jeg bruker også En Tellstick Net, men har ikke tenkt at den kan kjøres mot Arduinoen. Den er på vei ut da jeg går over på Fibaro, så da blir den ledig til lek :)
Ulempen er at dersom man ikke allerede har denne, koster den i underkant av 1000,- i motsetning til 3$ for ESP'n
Kan du legge ut sketch og koblinksdiagram?
 
Dette visste ikke jeg.... Jeg har også en Tellstick net. Synest alt slikt er gøy å sysle med, selv om kunnskapen er begrenset, så lærer man litt underveis...
 
Jeg kan legge ut sketch etter jobb. Den er bare laget for eget bruk, så det er sikkert mye som kunne vært gjort bedre :)
Noe koblingsskjema har jeg ikke, men det er jo ikke mange ledningene å koble.
Man trenger en arduino, en eller flere DS18B20 og en 433mhz sender.
 
Tilbake
Topp