DIY vannmengdemåler

Meget bra! Finnes det vannmålere til en fornuftig pris å få kjøpt for oss som ikke kan det du kan?
Jeg tenker manuell styring av vannet, og en føler som viser mengde vann på et display. Bekkager på forhånd om dette er kupping av tråd!
 
Sist redigert:
Kontrollerer releutgangen på arduinoen både pumpe og ventil, eller styrte du noe av det manuelt?

Hva skjer i tiden fra du trykker start til vannet begynner å renne?
Høres ut som releet til Arduinoen starter med en gang, og sender signal videre til bryter, som igjen åpner en ventil og starter pumpe når du skrur på bryteren. Så er det et delay før en ny ventil starter og vannet renner.

Er det lett utvide sketchen med følgende? (skal prøve å se over koden selv)
F1 : RESET
F2 : Auto (funktion som nå)
F3 : Manuell
- Start/stopp pumping med start/stopp knapp
- Teller vises i skjermen

Jeg vurderer å bygge denne til bryggeriet vårt, som nå består av 50L gryte for kok (og varme vann til mesk), og en kjøleboks til mesk.
Vannmåling vil være praktisk når vi skal overføre vann til mesk, og skylling. Mens når mesk er ferdig vil jeg kunne kjøre den manuelt for å flytte på alt. (enkleste her er vel kansje å sette pump 99L ?)
 
Har denne med 1/2" sensor.. den målte ikke rett og det er ingen kalibrerings muligheter som jeg kan finne..
Vi satte inn en liten slagestuss i innløpet på sensoren så innløpet ble mindre,da ble den sånn ca. rett..godt nok for oss..
 
Kontrollerer releutgangen på arduinoen både pumpe og ventil, eller styrte du noe av det manuelt?

Hva skjer i tiden fra du trykker start til vannet begynner å renne?
Høres ut som releet til Arduinoen starter med en gang, og sender signal videre til bryter, som igjen åpner en ventil og starter pumpe når du skrur på bryteren. Så er det et delay før en ny ventil starter og vannet renner.

Er det lett utvide sketchen med følgende? (skal prøve å se over koden selv)
F1 : RESET
F2 : Auto (funktion som nå)
F3 : Manuell
- Start/stopp pumping med start/stopp knapp
- Teller vises i skjermen

Jeg vurderer å bygge denne til bryggeriet vårt, som nå består av 50L gryte for kok (og varme vann til mesk), og en kjøleboks til mesk.
Vannmåling vil være praktisk når vi skal overføre vann til mesk, og skylling. Mens når mesk er ferdig vil jeg kunne kjøre den manuelt for å flytte på alt. (enkleste her er vel kansje å sette pump 99L ?)

Hvis det er videoen du tenker på så hadde jeg glemt å åpne en manuell ventil, derfor gikk det noen sek før jeg oppdaget det. Releet starter med engang. Jeg har dette i serie med bryteren til den motorstyrte ventilen. Jeg har relestyring på alt, så pumpa starter via en relekontakt på releet til ventilen. NÅr ventilbryteren står av går heller ikke pumpa.
Jeg er absolutt ingen spesialist på arduionoprogrammering, så det får du fritt prøve deg frem.
Telleren for antall liter vises i skjermen, men tenker du på de enkelte pulsene fra sensoren? Jeg har valgt å ikke oppdatere displayet så ofte. Kun hver gang det telles en ny liter.

Jeg har også oppdaget at systemet låser seg og noen ganger har det resatt seg, men ikke under pumping. Vet ikke om det kan være noen løse forbindelser, evt skjermingsproblematikk eller støy som kommer på kabelen fra sensoren. Vi har brukt systemet på 3 brygg med måling av meskevann og skyllevann og det funker helt supert.
 
Hvis det er videoen du tenker på så hadde jeg glemt å åpne en manuell ventil, derfor gikk det noen sek før jeg oppdaget det. Releet starter med engang. Jeg har dette i serie med bryteren til den motorstyrte ventilen. Jeg har relestyring på alt, så pumpa starter via en relekontakt på releet til ventilen. NÅr ventilbryteren står av går heller ikke pumpa.
Jeg er absolutt ingen spesialist på arduionoprogrammering, så det får du fritt prøve deg frem.
Telleren for antall liter vises i skjermen, men tenker du på de enkelte pulsene fra sensoren? Jeg har valgt å ikke oppdatere displayet så ofte. Kun hver gang det telles en ny liter.

Jeg har også oppdaget at systemet låser seg og noen ganger har det resatt seg, men ikke under pumping. Vet ikke om det kan være noen løse forbindelser, evt skjermingsproblematikk eller støy som kommer på kabelen fra sensoren. Vi har brukt systemet på 3 brygg med måling av meskevann og skyllevann og det funker helt supert.

Så bra!
Da kan jeg bare kjøre relesignalet inn på to releer på relekortet, en til pumpe og en til ventil.

Jeg tenker på samme telleren som i automatisk modus, men at start/stop knapp styrer aktivering/deaktivering av releet, og ingen automatikk.
Tenker da at teller ikke resettes før man trykket reset (F1) så man kan starte og stoppe pumpe/ventil og få målt totalmengden siden sist restart.
 
Hvis jeg trykker på stopp så stenger ventilen og således slutter den å telle også. Trykker jeg start igjen så fortsetter den.
 
Da vil telleren fungere helt likt i auto og manuell
I manuell vil den ikke stoppe etter satt antall liter. men fortsette helt til man trykker stopp.
I auto setter man antall liter og den stopper etter satt liter (som i dag)
 
Jeg har også oppdaget at systemet låser seg og noen ganger har det resatt seg, men ikke under pumping. Vet ikke om det kan være noen løse forbindelser, evt skjermingsproblematikk eller støy som kommer på kabelen fra sensoren.

Hvis man ikke finner feilen og den ellers funker som den skal er det kansje lettest å sette inn en bryter mellom reset (pin 1 på Atmega328) og gnd, og bruke den for å reboote arduinoen?
 
Har denne med 1/2" sensor.. den målte ikke rett og det er ingen kalibrerings muligheter som jeg kan finne..
Vi satte inn en liten slagestuss i innløpet på sensoren så innløpet ble mindre,da ble den sånn ca. rett..godt nok for oss..
Det skulle jeg visst før jeg bestilte min :) men jeg bestilte med 1/4", akkurat med tanke på dette med nøyaktigheten. Håper det ikke blir for galt...:)
 
Har denne med 1/2" sensor.. den målte ikke rett og det er ingen kalibrerings muligheter som jeg kan finne..
Vi satte inn en liten slagestuss i innløpet på sensoren så innløpet ble mindre,da ble den sånn ca. rett..godt nok for oss..
Ok greit å vite!
 
Hvis man ikke finner feilen og den ellers funker som den skal er det kansje lettest å sette inn en bryter mellom reset (pin 1 på Atmega328) og gnd, og bruke den for å reboote arduinoen?
Ja jeg har ikke brukt så mye tid på å sjekke programmet. Det kan faktisk være displayet som henger. Har opplevd at den kan reagere på knappene og releet mens displayet er låst. Skjer gjerne etter en god del minutter.
 
Jeg har cr05. Jeg bruker endebryterne til å gi statusindikeringer på styrepanelet. Men har lagt merke til at cr05 ikke har endebrytere i serie med motoren. Den bli stående med spenning på hele tiden. Så jeg skal bygge om litt hos meg. Dette gjelder vel og merke cr05.
 
Hvis man ikke finner feilen og den ellers funker som den skal er det kansje lettest å sette inn en bryter mellom reset (pin 1 på Atmega328) og gnd, og bruke den for å reboote arduinoen?
Har lest at man bør deklarere variabler som volatile når man bruker interrupt. Det er ikke gjort for alle variablene som brukes i interruptet. Skal endre dette og se om det kan være årsaken. Det vil si at disse variablene lagres i RAM.
 
Denne hadde det vært genialt å kunne fjernstyre via ethernet :)
Og om man hadde hatt elementer med samme funksjonen kunne man ankommet bryggerommet ved strike temp! :D
 
Er det mye jobb å sløyfe LCD-display, tastatur og knapper, og heller bruke "Blynk"-appen til vannmengdemåleren?
Tenkte en slider for å velge vannmengde, knapper for å starte/stoppe overføring og et simpelt value display for å vise antall liter overført.
Jeg har ikke kodet noe særlig tidligere, men skal prøve ut litt :)
Screenshot_2016-03-15-15-49-18.png
 
Er det mye jobb å sløyfe LCD-display, tastatur og knapper, og heller bruke "Blynk"-appen til vannmengdemåleren?
Tenkte en slider for å velge vannmengde, knapper for å starte/stoppe overføring og et simpelt value display for å vise antall liter overført.
Jeg har ikke kodet noe særlig tidligere, men skal prøve ut litt :)
Vis vedlegget 23845
Tror kanskje det er like enkelt å få til. Men bør kansje da bruke en particle proton siden den har innebygget wifi. Arduinoen har ikke det. Har ikke nett der bryggeriet er, så for min del er det ikke aktuelt foreløpig.
 
Tilbake
Topp