Dobbelbock fra Brewing classic beers

Mc.

Norbrygg-medlem
Er det noen som har boken for hånden og orker å legge ut All grain oppskriften? Har beersmith så hvis noen har den opplastet kan jeg hente den der. Trenger egentlig bare prosentvis maltbase og anbefalt IBU og farge.
Er borte på jobb og tenkte å bestille malt til jeg kommer på land. Tenkte å bruke wlp 833 til gjær.

Husk å regne om maltprosentene for spesialmalt som er oppgitt i forhold til ekstrakt. Jeg brygget mange oppskrifter fra den boka før jeg tenkte over det.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Husk å regne om maltprosentene for spesialmalt som er oppgitt i forhold til ekstrakt. Jeg brygget mange oppskrifter fra den boka før jeg tenkte over det.
Tenker du på i forhold til antall liter. Slik at en ikke kjører på med mer spesial malt når en bare vil justere styrke ?

Tenker du på i forhold til antall liter. Slik at en ikke kjører på med mer spesial malt når en bare vil justere styrke ?
Nei, tenkte på at når man konverterer oppskrifta fra ekstrakt til all-grain kan man ikke lenger gå ut fra prosentandelene i ekstrakt-oppskrifta, siden man trenger mindre mengde ekstrakt enn malt.

Eksempel:
En oppskrift har 4,5 kg ekstrakt og 500 g spesialmalt, altså henholdsvis 90% og 10%.
Hvis du erstatter ekstrakten med pale malt vil du trenge f.eks. 6 kg (tatt ut av lufta). Da blir forholdene henholdsvis 92,3% og 7,7%. Du skal altså ha kun 7,7% spesialmalt, ikke 10%!

Edit: det kommer vel an på hvordan man går frem for å sette opp oppskriftene sine om dette er relevant eller ikke. Jeg pleier å ignorere maltmengdene i oppskrifter, men kun gå etter OG og prosentfordelingene. Da blir det feil å bruke prosentene fra ekstrakt-oppskrifta.

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Nei, tenkte på at når man konverterer oppskrifta fra ekstrakt til all-grain kan man ikke lenger gå ut fra prosentandelene i ekstrakt-oppskrifta, siden man trenger mindre mengde ekstrakt enn malt.

Eksempel:
En oppskrift har 4,5 kg ekstrakt og 500 g spesialmalt, altså henholdsvis 90% og 10%.
Hvis du erstatter ekstrakten med pale malt vil du trenge f.eks. 6 kg (tatt ut av lufta). Da blir forholdene henholdsvis 92,3% og 7,7%. Du skal altså ha kun 7,7% spesialmalt, ikke 10%!
Det høres logisk ut, men forstår ikke helt hva du mener. Dette vil vel kun bli et problem om man først setter det opp i feks Beersmith med ekstrakt, i prosenter, og deretter konverterer til allgrain og tror man skal beholde prosentandelen. Men det høres ut som en rar måte å gjøre det på. (Mulig jeg misforsto hva du mente)

Det høres logisk ut, men forstår ikke helt hva du mener. Dette vil vel kun bli et problem om man først setter det opp i feks Beersmith med ekstrakt, i prosenter, og deretter konverterer til allgrain og tror man skal beholde prosentandelen. Men det høres ut som en rar måte å gjøre det på. (Mulig jeg misforsto hva du mente)
Tenkte på det samme. Redigerte innlegget mitt litt før du postet. Gir det mening da?

Også må man tenke på at f.eks munich og hvete maltekstrakt
vanligvis ikke inneholder 100% munich/hvete men ofte 50/50

Også må man tenke på at f.eks munich og hvete maltekstrakt
vanligvis ikke inneholder 100% munich/hvete men ofte 50/50
Det er sant for ekstrakt-oppskrifter generelt, men når det kommer til Brewing Classic Styles har Jamil listet opp all-grain alternativet for oss. :)

men det ser ut som Jamil går utifra at munich maltekstrakt inneholder 100% munich
noe som er litt rart

ja, da ser ut som han går utifra at munich maltekstrakt inneholder 100% munich
noe Briess f.eks ikke gjør

Tilbake
Topp