Dobbelmesk med speidel 60L

Er det noen som har erfaring med dobbelmesking på 60 liters Speidel? Jeg planlegger å brygge en klone av Nøgne Ø #100, og tenker å kjøre to runder med malt på samme vørteren. Ser for meg at det kan bli vanskelig å treffe OG, beregne vannmengde, hvor mye skal jeg tørre å skylle må jeg justere oppskriften? Er det noen som kan hjelpe?
 
Vi har dobbelmesket to ganger, en gang med 20 kg og en gang med 27,5 kg malt. Utbytte var noe mindre (75 % mot vanligivs ~80 %). Ellers ville jeg skylle "som vanlig".

Ølet med 27,5 kg har vi brygget slik:
- innmesk med 55 l vann
- mesket med ca. 50 % av maltet (90 min @ 68 °C)
- skyllt med 12 l vann @78 °C --> etter skyllingen var det ca. 59 l vørter
- ny innmesk med resten av maltet
- mesket 90 min @ 68 °C
- utmesk 10 min @ 78 °C
- skyllt med 12 l vann @ 78 °C --> ca. 58 l vørter etter skyllingen

Som sagt så var utbyttet litt lavere, det bør du ta hensyn til når du beregner oppskriften. Vanligvis brygger vi med 60 l vann og vi skyller med 1 l vann per kg malt; siden vi ville har et sterkt øl, har vi nedjustert vannmengden litt.
 
Takk for fint svar!
Vanlig utbytte ligger hoss meg på 80%. har en oppskrift på i underkant av 20kg. Jeg tenker at jeg justerer basismalten opp med 5%, justerer vannmengde og skyller slik dere har gjort. Blir spennende å se om vi treffer 1096.

Fikk dere nokk lufting av vørter til god utgjæring?
 
Lufting var nok et problem på ølet vi brygget med 27,5 kg -- FG ble 1.046 (med OG 1.118), men ølet ble allikevel bra. Men vi har skaffet O2-utstyr nå.

Når det gjelder utbyttet kan du jo måle SG-verdien etter første mesk og - dersom utbyttet har vært for lavt - øke maltmengden ved andre mesk.
 
Eh, jeg tror virkelig ikke det er nødvendig med oksygen i flere omganger på 1096. Det er ikke *så* fantastisk høyt.
 
Kjøper O2 utstyr i dag. Bryggeland på Strømmen hadde et sett igjen. Ser at det er litt ulik praksiss på oksygenering rundt om. Ser at det er flere som kjører O2 rett etter pitching av gjær og på nytt etter 8-12 timer. Tror vi vil prøve dette.
 
Tilbake
Topp