Dobbelmesking

Hei! Tenkte å prøve meg på Kinn Julefred denne uken. Brygger i en speidel 50L, og med 16 KG malt så lurte jeg på om det var lettere å oppnå riktig effektivitet om jeg dobbelmesker? Så at Ægir sin skotske ale skulle dobbelmeskes, men den har til gjengjeld enda noen KG mer malt. Noen som har erfaringer med dette?

edit: Ser jeg klarte å poste på feil sted. Beklager dette! Flytt gjerne tråden
 
Jeg vet ikke helt hva du mener med riktig effektivitet, men du får iallefall mer øl med riktig OG hvis du dobbelmesker. Om dette er nødvendig med 50-literen vet jeg ikke. Det skal jo noe gjær til og da...
 
tidligere når jeg har mesket opp mot 15KG malt så har jeg merket et tap på meskeeffektivitet på 10-15%. Med rundt 10KG får jeg en meskeeffektivitet på rundt 85%. og treffer riktig OG. Med mer malt så har jeg erfart å få lavere OG og dermed lavere meske effektivitet. Pleier å bruke 4 rør med WLP gjær på 50L. Tror du jeg vil behøve mer på denne?
 
Pleier å bruke 4 rør med WLP gjær på 50L. Tror du jeg vil behøve mer på denne?
Høres ut som grov underpitching av gjær. Avhengig av hvor fersk gjæren er, skal du nok opp i minimum 6-7 rør til 50 liter øl med OG 1.060. Julefred ligger vel også noe knepp over dette i styrke. Med gjærstarter oppnår du også friskere og mer aktiv gjær ved pitching.
 
Tilbake
Topp