Dobbeltmesk

Staro

Norbrygg-medlem
Hvordan regner jeg ut forventet OG ved dobbeltmesk? For det er vel ikke så enkelt at det er 2x?
Begge posene med malt jeg skal meske har nøyaktig samme maltblanding.

I følge BeerSmith2 så vil den første mesken gi en OG på 60.

Planen er som følger: Meske vanlig i 70min før jeg tar ut kornet, skyller meg til samme mengde som utgangspunktet og så har i en ny runde malt.

Hva kan jeg forvente? finnes det en formel eller kalkulator for dette?

og en annen ting jeg lurte på var om det er nødvendig med utmesk før jeg mesker runde #2

Jeg ville ikke tatt utmesk, ettersom det kan være kjekt å bevare enzymene fra første mesk. Du vil vel sikkert ha god utgjæring på et sterkt øl. Ellers tror jeg ikke det er laget noen formel for dobbeltmesk, det blir å prøve og se.

Jeg har dobbeltmesket et par ganger, BIAB. Har endt opp med ganske vanlig effektivitet, oppunder 80%. Ingen utmesk på første runde, men jeg flytta den første posen over i litt 80C vann for skylling da jeg satt igang mesk nummer to.

Fikk du 60 etter første mesk eller hvordan lå du an halvveis?

Edit: SG var 53 etter første mesk (skrev først 60, men det var tallet BS2 regnet seg frem til)

Hvordan ble effektiviteten da? Regner med det er snakk om speidel 10l?
Ja det er det på en speidel 10l,

Meskevann 13,5 liter
to ganger 2,7 kilo i 70min
første skylling skyllet jeg med 1,7 og andre med 3 liter

60min kok

10 liter til gjæring

Utbytte ble ca 65.5%

Har ikke dobbeltmesket før, men det ser jo ikke så ille ut. Ihvertfall ikke med tanke på at jeg satt igjen med mer enn en liter i kjelen som jeg ikke tok med i gjæringskaret for å sikre meg litt headspace til gjæringen. Hadde jeg tatt med en liter til regnes utbyttet til ca 72%

Sist redigert:
Tilbake
Topp