Dosering av kaustisk soda

Har litt problemer med å finne ut hvor mye kaustisk soda per liter som er tilstrekkelig for å gjøre jobben med rens av flasker/rens av starterkolbe osv. Da jeg brukte krystallsoda brukte jeg 2 spiseskjeer på ca 10 liter, men har handla inn kaustisk soda denne gangen. Kjøkkenbenken begynner å fylle seg opp, så er på tide å få litt klarhet i det :) Hvor lenge må det stå?

Jøss, ingen som bruker kausisk soda her lenger? :jaha: Om jeg skulle fylt oppvaskkummen på kjøkkenet med vann og flasker, hvor mye kaustisk soda bør jeg bruke da? Og hvor lenge? Tenker at doseringa som står bakpå pakningen kanskje er litt overkill til vårt bruk?

er det ikke 1 dl pr 10 liter da? Det er omtrent det jeg bruker i hvertfall. Tar det på øyemål riktignok...

Kanskje det? Om det som står på boksen er grei mengde til vårt bruk også, så er jo den saken grei :) Hvor lenge bør det ligge for å få løst opp alt av dritt?

Det kommer vel litt an på hvor godt møkka sitter, og hvor tykt lag det er. Mine flasker, som jeg alltid skyller så fort de er tømt, ligger en liten time før jeg skyller dem og desinfiserer med Starsan. Særdeles tøffe gjærrester blir borte over natta.

Henter opp denne jeg, har ikke erfaring med kastisk soda og har kjøpt inn dette i pulverform på Biltema.
Natriumhydroxid 80-100%

Er det vanlig at det er pulver?  Av en eller annen grunn trodde jeg dette var flytende..
På denne står det en del til 3 deler vann ved avluting av maling.

Jeg tenker å bruke det til rensing av kokekar, ved den doseringen vil jo det bli mange flasker.

Edit:  Og er det noen problem med kaustisk soda ifb kobber?

Tilbake
Topp