Droppe gjærlås og skikkelig lokk på gjæringskaret?

Jørgen O

Dommer
Sentralstyre
Jeg kjøpte en billig fryseboks på Lefdal i dag, men de innvendige målene var dessverre mye mindre enn forventet.

Vanlig gjæringskar får ikke plass. Speiden-gjæringskaret får så vidt plass - på millimeteren - men da må jeg ikke bare fjerne gjærlåsen, men også snu lokket. Se bildet - korken er ikke skrudd på her. Selv om det ikke ser slik ut på bildet er det bare få mm å gå på, lokket bygger også noe ned.

Jeg er fristet til å beholde denne likevel. Det er vel ikke så viktig med gjærlås, så lenge jeg dekker til åpningen men samtidig sørger for at CO2 slipper ut?

Noen andre forslag til løsning? Jeg har liten plass, så dette var jo (nesten) ideell størrelse. Har tenkt å koble til STC-1000.

Ikke bekymre deg for det. Du trenger ikke en lufttett beholder å gjære i. Gjær uten lokk, evt. med alufolie. Dessuten er det jo lokk på fryseren! Et kjempeflott bittelite gjæringsrom.

Jeg gjærer i en altfor liten fryseboks, og det går helt fint. Siden fryseboksen kjapt blir fylt av CO2 er det liten sjanse for at ølet skal oksidere eller at fluer o.l. skal trives der.

Jeg var på Lefdal i dag for å kjøpe den samme boksen. Tok noen mål, og slo det fra meg. Alternativet mitt var å bruke mindre gjæringskar, men det blir litt feil ...
Det er heller ikke plass til standard kasser med øl for kjølig lagring.
Siden kammeret er lite, vil mye av co2'n forlate boksen dersom du åpner den. Siden du bruker STC, er jo det ikke nødvendig...
M

Hvis det er høyden i boksen som blir for snau, hvorfor ikke bygge en ramme mellom boks og lokk som man gjør på en keezer, da får du et naturlig sted å montere temperaturkontroll osv også.

Jeg har en tilsvarende fryseboks fra Matsui som ble for trang for gjæringskaret mitt. Selv ikke en blow-off-tube klarte jeg få plass til, da det ble knekk i slangen straks lokket ble lukket.

Løsningen ble å bygge en treramme av 2x6" tre, som jeg brukte til å forhøye lokket (som @andershanche skriver). Skrudde av hengslene/lokket og limte fast rammen med silikon. Når dette hadde tørket, monterte jeg hengselene/lokket på den nye trerammen.

Hvis karet er slik jeg tror, hva med å ha lokket snudd og tett og bore nytt hull for gummipropp, 90 grader 8mm? "vinkelnippel" og slange ved siden av lokket/"mutteren"?
Elendig forklart men kanskje du forstår likevel.

Tilbake
Topp