Dumpet all "vørteren" fra gjærstarter i brygget - drikkbart?

What? Fyttirakkern, da hadde jeg også blitt skeptisk. Kanskje man skulle skaffe en liten flaske trykkluft i tillegg til O2, så kan man la det gå inn en liten strøm med helt ren luft konstant, og ha på gjærlås eller skumgummikork så man er sikker på at det ikke kommer noe uønsket nedi der

Å dekantere betyr å sette gjærstarteren i ro, gjerne i kjøleskap. Etter noen timer vil gjæren synke til bunns og vørteren ligge på toppen. Da er det bare å helle ut så mye av vørteren du greier uten at gjæren følger med. Sett så gjæren i romtemperatur før den ristes opp og helles i vørteren.

Tiden er moden for å prøve seg på en gjærstarter. Jeg lurer på om det går greit å få løst opp gjæren etter dekantering slik du beskriver eller bør jeg tilsette noe væske (sterilisert vann eller vørter)?

Tiden er moden for å prøve seg på en gjærstarter. Jeg lurer på om det går greit å få løst opp gjæren etter dekantering slik du beskriver eller bør jeg tilsette noe væske (sterilisert vann eller vørter)?

Å dekantere er å helle av vørter.. Det å sette den i kjøleskapet hjelper på bunnfellingen av gjæren. Når du dekanterer lar du det være igjen litt vørter over gjærlaget som ligger igjen i bunnen av erlenmeyerkolben. Så rister du godt før du pitcher. Ikke noe problem å få løs gjæren, og du slipper å tilsette noe nytt til starteren.

Et nybegynnerspørsmål til: Jeg ser at det anbefales brusflasker og erlenmeyerkolbe til gjærstarteren. Noen som har erfaring med en 5 liters gjæringsbøtte? Da kan man jo virkelig slå seg løs under ristingen.

Tilbake
Topp