Duvel

Hei, jeg så på juleølkalenderen på Max med Ylvis her om dagen og jeg fant ut at jeg skulle prøve meg på en Duvel golden Ale.

Jeg har funnet en oppskrift, men jeg har noen spørsmål angående denne. Link ligger under.

http://www.greatfermentations.com/belgian-golden-strong-recipe/


Spørsmål 1. Simplisity (clear) Belgian candi sirup. Jeg har sett på brygg selv og der har de ikke dette. Går det an å bruke vanlig sukker siste 15 min av kok? Har funnet ut at jeg trenger ca 1 kg for å få riktig OG.

Spørsmål 2: Det står at den skal gjæres på 82F. Noe som jeg har konvertert til ca 27,5C. Jeg har sett på WLP 570 og der står det foretrukket gjæringstemperatur på 20-24 grader. Skal jeg allikevel bruke 27,5 grader?

Spørsmål 3: Det står at jeg skal coldcrashe og lagre på 32F(0 Celsius) i 3 uker før jeg flasker. Får ikke så lavt som 0 Celsius, men jeg har den i et kjøleskap så det går vel greit. Skal den stå med gjærkaka i 3 uker, eller skal jeg coldcrashe i noen dager, stikke om og lagre i 3 uker?

Spørsmål 4: Når jeg legger inn tallene og får riktig OG, så sliter jeg med å få ned FG i Beercalk. Står 73-78% utgjæring på pakken og hvis jeg legger inn dette så ender jeg på FG 1017. Den skal ned i 1007. Trur dere FG går ned til dette ved å bruke to pakker gjær og starte mesk på lav temperatur. Står 55 grader de første 20 min. 64 grader i 60 min og utmesk 78 grader i 15 min.

Spørsmål 5: Dette er en øltype og alkoholprosent jeg ikke har brygget før da jeg har holdt meg til Pale ale og IPA på ca 5%. Etter det jeg forstår så kan denne være litt tåkete og ikke så veldig god to uker etter den er flasket. Den blir bedre ved lagring. Hvor lenge kan en slik type øl lagres. Når trur dere den er på det beste? 3-4 mnd 6 mnd 1 år? Tenkte jeg skulle brygge denne over nyttår og satser på at den er god til jul 2019.

Spørsmål 6: Det står Belgian pilsner malt. På bryggselv har de best pilsner malt. Har dette noe å si?

Spørsmål 7: Dette står det ikke no om, men for å få riktig IBU er det Tinseth som gjelder?
 
Sist redigert:
Spørsmål 1. Vanlig sukker gjør samme nytten. Har marginalt høyere utgjæring men så lite at det ikke har noe praktisk betydning

Spørsmål 2: Jeg får best resultat med denne gjæren hvis jeg starter på 20 et par dager for deretter å rampe den opp med 1C hver dag til 28C

Spørsmål 3: Ta den av gjærkaka, stikk om og lagre etter 3 uker. Dette steget bidrar til en hvis karakter av kjellermodning

Spørsmål 4: Hvis du følger meskestegene, sørger for god gjærhelse (les: gjærstarter, bruk f.eks mr. malty eller beercalc) så skal det ikke være noe problem. Oksygen et minutt er også med på å skape gode levekår

Spørsmål 5: Den kan lagres lenge! En av mine beste hjemmebryggopplevelser var en flaske Duvel-klone som hadde stått og kost seg i to år på 0.75 flaske :)

Spørsmål 6: Ja og nei. Belgisk pilsnermalt opplever jeg som bittelitt søtere enn tysk, men i praksis kan det diskuteres. En fin ting med å brygge med belgisk malt er autensitet.

Spørsmål 7: Tinseth er vell den formelen som flest hjemmebryggere bruker

Lykke til :)
 
Stikke om etter tre uker? Why?
Alltid virket på meg som dette er noe amerikanerne gjør. Vet ikke om de fremdeles holder på med det.
@Scheien Dropp omstikk. Gjær den i 2 uker, coldcrash i to-tre dager så kaldt som kjøleskapet tillater, og så overfører du til flasker/fat. Kan fint droppe coldcrash også
 
WLP570 har STA1 genet, så jeg ville heller bare latt den stått i flere uker i gjæringskaret. Lengre enn to uker iallefall.
 
Spm.1: Jeg har brygget en duvelklone med pilsmalt, farin og 570. Den har blitt god men har hatt en liten anelse av en bismak som jeg tror kom fra sukkeret. Har hatt den samme bismaken i et par andre øl med farin. Siste par øl som skulle ha sukker har jeg brukt druesukker / glukose / dekstrose.
Bismaken er borte!
Så på neste tripel bruker jeg druesukker!
Tror det var Finn B her inne som skrev at Moortgat faktisk bruker druesukker i Duvel.
 
Spm.1: Jeg har brygget en duvelklone med pilsmalt, farin og 570. Den har blitt god men har hatt en liten anelse av en bismak som jeg tror kom fra sukkeret. Har hatt den samme bismaken i et par andre øl med farin. Siste par øl som skulle ha sukker har jeg brukt druesukker / glukose / dekstrose.
Bismaken er borte!
Så på neste tripel bruker jeg druesukker!
Tror det var Finn B her inne som skrev at Moortgat faktisk bruker druesukker i Duvel.
Det at sukrose setter sitt eget preg på øl er godt kjent, derfor mange bruker glokose i en eller annen form. Men man må bruke mer glukose enn sukrose.
 
Min favorittjulesang:

Jeg gikk meg over sjø og land,
der møtte jeg en gammel mann
han spurte så, han sagde så:
Hvor hører Duvel hjemme?

Den hører hjemme i Belgia,
i Belgia, i Belgia,
og alle disse belgeraaaaa,
de hører hjemme i Belgia.
 
Takk for masse gode svar. Etter oppskriften så vil de coldcrashe i 3 uker, men etter det jeg forstår på dere så er ikke dette noe nødvendig. Starte gjærtemp på 18 grader og øke til 27 i løpet av 5 dager. Holde den på 27 grader før jeg coldcrasher etter 3 uker ca. Har gjæringskap med temp kontroll så det blir ikke noe problem.

En liten bismak med å bruke billig sukker istedenfor dyr sirup kan jeg nok leve med, så da går jeg nok for sukker.

I forhold til belgisk pilsnermalt og best pilsnermalt virker det som om belgisk er litt søtere. Tar jeg helt feil hvis jeg tenker at denne ølen er søt nok fra før og at det da ikke bør være noe problem å bruke best pilsnermalt isteden? Har for meg at øl med mye alkohol fort kan virke søte. Eller bør jeg velge belgisk malt for at den skal bli mer autentisk belgisk øl?
 
Hvis du skal flaske så ville jeg driti i coldcrash. Du kan lage egen sirup selv, det er en tråd om det, som jeg ikke husker navnet på. Bare bruk den pilsnermalten du får tak i.
 
Hvis du skal flaske så ville jeg driti i coldcrash. Du kan lage egen sirup selv, det er en tråd om det, som jeg ikke husker navnet på. Bare bruk den pilsnermalten du får tak i.

Blir flasker den gangen her. Har 3 stk 19 liters fat og 1 stk 12 liters fat som fylt opp med Humlesus, Trashy blonde, amber Christmas, og en med blanding av humlesus og IPA(Rester som jeg ikke orket å flaske).. Har 1 barn på 18 mnd og et på 11 uker, så det blir mer bleieskift enn drikking om dagen.
 
Spm.1: Jeg har brygget en duvelklone med pilsmalt, farin og 570. Den har blitt god men har hatt en liten anelse av en bismak som jeg tror kom fra sukkeret. Har hatt den samme bismaken i et par andre øl med farin. Siste par øl som skulle ha sukker har jeg brukt druesukker / glukose / dekstrose.
Bismaken er borte!
Så på neste tripel bruker jeg druesukker!
Tror det var Finn B her inne som skrev at Moortgat faktisk bruker druesukker i Duvel.

Stemmer. Jeg har det fra Brew like a monk av Stan Hieronymus. Fra side 85 og utover gjøres det ganske grundig rede for hvordan Moortgat brygger dette ølet.
 
Det at sukrose setter sitt eget preg på øl er godt kjent, derfor mange bruker glokose i en eller annen form. Men man må bruke mer glukose enn sukrose.
Om man føler det så er det i grunn bare og koke opp sukker med litt syre så sitter man igjen med invertsukker, som da er 50/50 glukose og fruktose. Antagelig skjer det samme om du bare tilsetter sukrose som en del av koken i sammen med vørteren... :)
 
Tilbake
Topp