Dyr i malten

Jeg fikk melding fra en butikk om at de hadde funnet midd el.l. små dyr i malten jeg nettopp hadde fått en forsyning fra. Det dreier seg om en oppveiet og tilpasset oppskrift og ikke malt jeg har til hensikt å lagre, så det er ikke spredningsfare. Den vil dog bli liggende en måneds tid før jeg har bryggekapasitet. Leverandøren tilbyr seg hyggelig nok å kreditere, men er det nødvendig? Har det noe å si for resultatet om det er med noen små, ubedte gjester i gryta?
 
Proteintilskudd. Ingenting å si. Hold det infiserte maltet godt unna korn og kornprodukter, så går det helt bra.
 
Jeg fikk melding fra en butikk om at de hadde funnet midd el.l. små dyr i malten jeg nettopp hadde fått en forsyning fra. Det dreier seg om en oppveiet og tilpasset oppskrift og ikke malt jeg har til hensikt å lagre, så det er ikke spredningsfare. Den vil dog bli liggende en måneds tid før jeg har bryggekapasitet. Leverandøren tilbyr seg hyggelig nok å kreditere, men er det nødvendig? Har det noe å si for resultatet om det er med noen små, ubedte gjester i gryta?
De vanlige små svarte melbillene skiller visstnok ut et stoff med særdeles ubehagelig smak. Jeg aner ikke hvor mye som skal til for at du skulle kunne merke det i ølet, men jeg hadde nok kasta det maltet.
 
Hvis det er minusgrader utenfor døra hos deg, kan du sette malten ut. Da dør krekene.
Så spørs det hvor mange/mye dyr det er. Kryr det nedi posen, hadde jeg ikke brukt det. :oops:
 
Jeg fikk melding fra en butikk om at de hadde funnet midd el.l. små dyr i malten jeg nettopp hadde fått en forsyning fra. Det dreier seg om en oppveiet og tilpasset oppskrift og ikke malt jeg har til hensikt å lagre, så det er ikke spredningsfare. Den vil dog bli liggende en måneds tid før jeg har bryggekapasitet. Leverandøren tilbyr seg hyggelig nok å kreditere, men er det nødvendig? Har det noe å si for resultatet om det er med noen små, ubedte gjester i gryta?
Melmidd høres det ut som?

Jeg hadde ikke brukt maltet, for å være ærlig. Farlig eller ikke, så frister det ikke å lage middøl (eller middbrød, om det skulle havne i melet). Så er det jo også en viss fare for at dyrene kan spre seg til andre matvarer. Jeg vet omtrent hvordan jeg skal håndtere et infisert gjæringskar (kloring eller kasting), men et kjøkkenskap med melmiddinfeksjon er jeg mindre sikker på.

Hadde det vært meg, så hadde det altså blitt kastet umiddelbart. Men du lever sikkert like lenge om du lager øl av det.
 
Melmidd høres det ut som?

Jeg hadde ikke brukt maltet, for å være ærlig. Farlig eller ikke, så frister det ikke å lage middøl (eller middbrød, om det skulle havne i melet). Så er det jo også en viss fare for at dyrene kan spre seg til andre matvarer. Jeg vet omtrent hvordan jeg skal håndtere et infisert gjæringskar (kloring eller kasting), men et kjøkkenskap med melmiddinfeksjon er jeg mindre sikker på.

Hadde det vært meg, så hadde det altså blitt kastet umiddelbart. Men du lever sikkert like lenge om du lager øl av det.
+1 , en ting er de krypa du ser, men det ene fører gjerne det andre med seg. Du vil ikke bli forgiftet av bakterier som f.eks basillus cereus, matforgiftningsbakterie som lett kan komme i korn og melvarer via slike skapninger
 
+1 , en ting er de krypa du ser, men det ene fører gjerne det andre med seg. Du vil ikke bli forgiftet av bakterier som f.eks basillus cereus, matforgiftningsbakterie som lett kan komme i korn og melvarer via slike skapninger
Denne typer bakterier trenger nok «våt» mat for å formere seg til de mengdene som må til for produsrre nok toxiner til å bli gjøre deg syk, og både dyra og bakterene dør i mesk/kok.
 
Da var det min tur å få nye husdyr.
Noe bitte smått svart kryper i de fleste boksene.
Ser kanskje ikke mer enn en eller to i hvær boks, men det er nok mange flere enn de jeg ser.
Kjedelig å måtte kaste hele lageret (100/150kg tipper jeg) men det frister ikke å lage noe av dette.

Men hvordan unngår jeg noe slikt en annen gang?
Kuldegrader stanser vel utvikling av slike kryp så er det et alternativ å ha maltlageret i en fryseboks?
Det blir slutt på ølbrygging her hvis ikke jeg finner en ok måte å løse dette.
 
Kan det være melbiller? (Google det.) Jeg hadde problemer med det i kjøkkenskapet tidligere i år.

Hvis du først ser én melbille, har du definitivt et problem, for de kommer som regel i hus som egg eller larver og formerer seg. Det gjelder å finne kilden og fjerne den. Men har de spredd seg en stund, blir det en større jobb.

Jeg kastet alt av tørrvarer og alt med sprekker de kunne gjemme seg i, og sprayet med insektsspray i kroker, sprekker og skjøter. Det tok noen uker før jeg var helt sikker på at alt var borte.
 
Nei, tror ikke det. Disse er små, tror de største ikke er mer enn en mm.

Vi har en gang hatt dyr i kjøkkenskapene. Det ble mye arbeid å ordne opp etter de.
Hvis det var melbiller (husker ikke, men klarte å finne ut hva det var) så er disse betydelig mindre.
Prøvde å ta bilde av de i men de er allt for små til det.
De på kjøkkenet fannt jeg ut hva var ved å ta bilde av de.
 
Nei, tror ikke det. Disse er små, tror de største ikke er mer enn en mm.

Vi har en gang hatt dyr i kjøkkenskapene. Det ble mye arbeid å ordne opp etter de.
Hvis det var melbiller (husker ikke, men klarte å finne ut hva det var) så er disse betydelig mindre.
Prøvde å ta bilde av de i men de er allt for små til det.
De på kjøkkenet fannt jeg ut hva var ved å ta bilde av de.
Vanskelig å få et godt bilde hvis de er så små, men appen "artsorakel" er ganske nyttig til identifisering av norske arter.
 
Prøvde appen. Men krypene er nok for små.
Glassmanet er det helt sikkert ikke :)
Sjokket har gitt seg litt nå, så etter litt mere studering så kan jeg nok øke
størrelsen til et par mm.
Åpnet et par sekker basemalt. Ser ikke noe i de.
Den ene har sikkert stått et års tid så kanskje de ikke spiser seg gjennom sekken.
 
Prøvde appen. Men krypene er nok for små.
Glassmanet er det helt sikkert ikke :)
Sjokket har gitt seg litt nå, så etter litt mere studering så kan jeg nok øke
størrelsen til et par mm.
Åpnet et par sekker basemalt. Ser ikke noe i de.
Den ene har sikkert stått et års tid så kanskje de ikke spiser seg gjennom sekken.
Du får sende et par til @loebrygg og be ham finne fram makroobjektivet. :)
 
Prøvde appen. Men krypene er nok for små.
Glassmanet er det helt sikkert ikke :)
Sjokket har gitt seg litt nå, så etter litt mere studering så kan jeg nok øke
størrelsen til et par mm.
Åpnet et par sekker basemalt. Ser ikke noe i de.
Den ene har sikkert stått et års tid så kanskje de ikke spiser seg gjennom sekken.
De klassiske melbillene er nok litt større, ja. Jeg har hatt dem i mjølboden, og førte en langvarig utryddelseskampanje som endte med full seier. Men jeg har alt av malt enten i plastkanner eller plastposer, bortsett fra basismaltet, som står i sekker. Og jeg har ikke funnet ei eneste bille i noe av maltet. Så de der kom seg altså ikke inn i noe av det som var pakka inn. De hadde vel nok maltstøv å hygge seg med i maltboden min uten å måtte streve med å bryte seg inn til maltet:).
 
Tilbake
Topp