B
bruker-1
Er det mange som gjenbruker gjæren og har egen gjærbank her?
Hvordan dyrker dere og oppbevarer dere gjær?
Hvordan dyrker dere og oppbevarer dere gjær?
AudunWS skrev:Har tenkt tanken selv, det må jo være smart. Særlig en lager jeg har til gjæring nå, massevis gjær å høste.
Jegcser for meg å lagre dette i små glass i kjøleskapet og lage startere på det senere
Bernts skrev:Jeg har ikke prøvd dette selv.men dette er den gamle metoden for gjenbruk av gjær, som gjøres ved bruk av en gjærkrans.
Kort fortalt så ligger kransen i bunnen av gjæringspannet og når ølet er flyttet over på fat, så henges kransen opp til tørk til neste brygg skal lages. Da er det bare å legge gjærkransen i gjæringskaret, og du gjærer den nye vørteren med gjæren som ligger i kransen..
Gjenbruk..
Aleksander_B skrev:Men man vil vel fort få villgjær i den kransen dersom den skal henges til "tørk" inne eller ute?
Prosjektet til Fredrik se spennende ut! Keep us updated!
Btw: Hvor sterkt mikroskop trenger man for å kunne telle gjærceller?
nerd ;D :biersmile:Fredrik R skrev:Aleksander_B skrev:Men man vil vel fort få villgjær i den kransen dersom den skal henges til "tørk" inne eller ute?
Prosjektet til Fredrik se spennende ut! Keep us updated!
Btw: Hvor sterkt mikroskop trenger man for å kunne telle gjærceller?
Gøy å nerde litt Skal oppdatere etterhvert som slants og skåler gror seg til.
Man burde ha 400x mikroskop eller bedre.
Bård skrev:Tøft prosjekt! Vi har tenkt litt på å høste lokal villgjær, og kanskje isolere et par gjærtyper hvis mulig (vet ingenting om dette). Hadde tenkt å sette ut noen "gjærfeller" i nabolaget, og har sett meg ut noen epletrær. Høres dette lurt ut? Og hva ville i såfall være lurt å ha i en slik felle for å et godt resultat?