Dyrking av gjær

B

bruker-1

Er det mange som gjenbruker gjæren og har egen gjærbank her?
Hvordan dyrker dere og oppbevarer dere gjær?

Har tenkt tanken selv, det må jo være smart.  Særlig en lager jeg har til gjæring nå, massevis gjær å høste.
Jegcser for meg å lagre dette i små glass i kjøleskapet og lage startere på det senere

AudunWS skrev:
Har tenkt tanken selv, det må jo være smart.  Særlig en lager jeg har til gjæring nå, massevis gjær å høste.
Jegcser for meg å lagre dette i små glass i kjøleskapet og lage startere på det senere

Skal ikke dette lagres på en spesiell måte på "slants", ett slags "gele" medie som gjæret klarer å overleve i lengre tid på?

En gjær slurry kan vel fint holde seg i ca 6mnd vist den oppbevarast kaldt og reint. Så er det vel bare å lage en ny startar, la det heile gjære ut så klare den seg i  nye 6mnd ca. Men jo ferskare slurryen er jo beire  ;) Eller er eg heilt i øl tåka no? :biersmile: Den gelen hadde vert kjekt å vist meir om? Pris og kor en kan skaffe seg slik?

Det er ingen som dyrker gjæren da? Jeg har lekt litt med forskjellig vekstmedie i en periode nå.
Erfaringen jeg har av agar agar/spraymalt blandingen er at gjæren fort spiser opp sukkeret og stagnerer veksten. Går fort mugg på gjæren.

For ei uke siden satte jeg noen petri-skåler med WLP090 San Diego super på en Tryptic Soy Agar. Inkubasjon på 25 grader. God vekst på skålene.

I kveld tenkte jeg skulle sjekke hvordan veksten er på slants V.S skål. Da har jeg satt WLP006 Bedford British på en Sabouraud Dextrose Agar. Bildene er tatt før inokulering av gjær. Sabouraud Dextrose Agar er et godt medie for gjær. Spent resultat  :)

Første bilde er av WLP090 etter ei uke på skål.

Vedlegg

• Petri.jpg
    Petri.jpg
    1,7 MB · Sett: 1.050
  • agar.jpg
    agar.jpg
    92,1 KB · Sett: 1.014
  • Cryo.jpg
    Cryo.jpg
    90,2 KB · Sett: 1.012
Jeg har ikke prøvd dette selv.men dette er den gamle metoden for gjenbruk av gjær, som gjøres ved bruk av en gjærkrans.
Kort fortalt så ligger kransen i bunnen av gjæringspannet og når ølet er flyttet over på fat, så henges  kransen opp til tørk til neste brygg skal lages. Da er det bare å legge gjærkransen i gjæringskaret, og du gjærer den nye vørteren med gjæren som ligger i kransen..

Gjenbruk..

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    16,3 KB · Sett: 1.047
Men man vil vel fort få villgjær i den kransen dersom den skal henges til "tørk" inne eller ute?

Prosjektet til Fredrik se spennende ut! Keep us updated! :D

Btw: Hvor sterkt mikroskop trenger man for å kunne telle gjærceller?  :)

Bernts skrev:
Jeg har ikke prøvd dette selv.men dette er den gamle metoden for gjenbruk av gjær, som gjøres ved bruk av en gjærkrans.
Kort fortalt så ligger kransen i bunnen av gjæringspannet og når ølet er flyttet over på fat, så henges  kransen opp til tørk til neste brygg skal lages. Da er det bare å legge gjærkransen i gjæringskaret, og du gjærer den nye vørteren med gjæren som ligger i kransen..

Gjenbruk..

Kunne vært gøy å prøve, men under kontrollerte omgivelser :)

Aleksander_B skrev:
Men man vil vel fort få villgjær i den kransen dersom den skal henges til "tørk" inne eller ute?

Btw: Hvor sterkt mikroskop trenger man for å kunne telle gjærceller?  :)

Gøy å nerde litt :) Skal oppdatere etterhvert som slants og skåler gror seg til.
Man burde ha 400x mikroskop eller bedre.

Villgjær?, de kalte det husgjær før. ;) .

Jeg skal gjøre et forsøk på nyåret med einerlog, krans og vedfyring al a gamlemåten .. That's Belgian style.

Fredrik R skrev:
Aleksander_B skrev:

Btw: Hvor sterkt mikroskop trenger man for å kunne telle gjærceller?  :)

Gøy å nerde litt :) Skal oppdatere etterhvert som slants og skåler gror seg til.
Man burde ha 400x mikroskop eller bedre.
  nerd  ;D ;) :biersmile:

Da var slants og skåler inokulert  :) Nerding er gøy  :biersmile:

Vedlegg

• 20121117_215353.jpg
    20121117_215353.jpg
    1,8 MB · Sett: 939
Tøft prosjekt! Vi har tenkt litt på å høste lokal villgjær, og kanskje isolere et par gjærtyper hvis mulig (vet ingenting om dette). Hadde tenkt å sette ut noen "gjærfeller" i nabolaget, og har sett meg ut noen epletrær. Høres dette lurt ut? Og hva ville i såfall være lurt å ha i en slik felle for å et godt resultat?

Nerding er kjempe morro, jeg har kjøpt inn utsyr for å bli gjærnerd.....i tillegg til alle de andre formene for nerd jeg er.....
.....men..... det er en liten hake enda.....en adekvat fryser....med en adekvat UPS.....
Hvis dette ikke er på plass så blir det bare "kvasinerding"....og på toppen av det hele så blir "gjærbanken" så pass sårbar at man kan like godt kjøpe gjær fra forhandler.....
Jeg har gjenbrukt gjær og det går helt bra med enkle ressurser, men hvis man ønsker en gjærbank må man sikte høyere....mener nå jeg...  :gammern: :gammern:

Espen.. Du har rett. Med et normalt forbruk/bruk av gjær hos en hjemmebrygger er gjennbruk hensiktsmessig, men en gjærbank koster såpass mye hvis den skal være optimal, at da er kjøpegjær billig i forhold.
Å lagre slurry i 3-4-5 uker er ingen problem, men det er ingen gjærbank ;)

Jeg er uenig med dere begge. Etter mange fine samtaler om oppbevaring av gjær med flere mikrobiologer, samt mangfoldige timer lesing både i interne jobbdokumenter og på internett finner jeg ingen troverdig dokumentasjon på av gjær MÅ oppbevares i en -80graders fryser. Det holder lenge med et vanlig kjøleskap. Gjær forbruker ikke næring ved temperaturer ned mot 0 grader og dør heller ikke. Derfor har jeg kommet fram til at det ikke er noe problem å lage en gjærbank. Om det er økonomisk lurt er et annet spørsmål :)

Både mikrobiologer og opptil flere gode artikler på emne hevder at slants kan leve i kjøleskaptemperatur i 1-2år(!). Ellers er det flere som hevder at en master stamme kan oppbevares i desstilert vann i opp til 5 år i romtemp. Så muligheter for å lage en gjærbank finnes det absolutt uten hverken dypfryser eller nitrogen. Man må bare vite hva man driver med og ha tilgjengelig utstyr.

Merk at dette gjelder slants og ikke skåler.

Edit:
Meget bra artikkel om gjærgjenbruk og oppbevaring. Kildehenvisningene er også til gode avhandlinger. Vel verdt å lese disse også :)
http://maltosefalcons.com/tech/yeast-propagation-and-maintenance-principles-and-practices

Bård skrev:
Tøft prosjekt! Vi har tenkt litt på å høste lokal villgjær, og kanskje isolere et par gjærtyper hvis mulig (vet ingenting om dette). Hadde tenkt å sette ut noen "gjærfeller" i nabolaget, og har sett meg ut noen epletrær. Høres dette lurt ut? Og hva ville i såfall være lurt å ha i en slik felle for å et godt resultat?

Det beste er å sette ut nedfallskåler med en type vekstmedie i området du vil høste gjær fra. La de stå noen dager, for så å inkubere og isolere gjær. :) Vet at dette ble gjort for å finne ut hvilke typer villgjær som er i Cantillon bryggeri i Brussel.

Tilbake
Topp