EBC forandring under modning?

Hei,

Jeg brygget Amundsen Thunder Juice fra bryggselv, og da jeg tappet ølet på fat var fargen nydelig, den var klar og påskegul, men etter fire uker er fargen mer som veldig lys ale, tipper ca. EBC 12-16.
Smaken er god, frisk og ingen bitterhet i seg. Stått lagret i kjøleskap på 4 grader, ved 1 bars trykk.

Men det jeg lurer på er, kan fargen forandre seg under modning på 4 uker?
Og et tilleggsspørsmål

Jeg synst at ølet mister CO2 ganske fort, føles som om kullsyra ligger liksom bare på «toppen».

Er 1 bars trykk for lite på 19 liters cornelius fat, karboneres på 4 grader i 7 dager?

Jeg har bare brygget 7 ganger tidligere og har lite erfaring med fat.

-Espen
 
1 bar er bra. Men det må nok stå lengre enn 7 dager antagelig. La ventilen stå åpen hele tiden. På sånn set it and forget it karbonering så regner man vel like lang tid som flasker (2 uker).

Angående fargen så er det nok oksidasjon du ser. Det skjer spesielt med humleøl om det får for mye oksygen blandet inn under tapping etc.
 
Men er det oksidasjon blir den vel vanligvis mørkere og ikke lysere? Eller misforstår jeg beskrivelsen?
Ellers er 1 uke på 1 bar på 4-5 grader min foretrukne metode for karbonering. Jeg har ikke lagt merke til st kullsyren er «flyktig», men som @jab sier så la det gå noen dager til så blir det sikker bra.
 
Jeg har lest endel om oksidasjon av øl, og sett en film fra øltid på YouTube, men dette ligner ikke på det. Da fargen ikke er så mørk.
Vertfall ikke så ekstremt tilfelle som øltid sin episode.

Ølet har blitt mørkere, men ikke mye.
Før rapping var det ikke noe tegn til brun/kobber farge i seg, men nå er den som en tuborg eller liknende.

Malt som ble brukt:
Best Pilsen Malt, 3,5 EBC
Flaket Havre

Jeg skal koble til CO2 en igjen å la den stå i en uke til, Takk :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp