Economy kettle fra Morebeer.

Tror de som sitter på kjelen skulle svart på dette, faciten får du ikke før den er prøvd. Magnettesten kan fortelle deg at den vil fungere men ikke at den ikke kan brukes på induksjon.

Oddvar Demmo skrev:
Er det noe lønnsomt å få denne sendt over dammen ?

Tja... Prisen er $90, og frakten blir selvsagt en del, men den kommer ferdig boret og med couplers montert (synes alltid det er stress å orde med slikt da jeg ikke har eget maskineri).

Har du noe mere data på den kjelen,
couplers f.eks. er de sveist på på utsiden ?, ingenting som stikker inn i kjelen ?

Litt på siden, men et annet forslag for HLT, bruke en egen 30 liters vv-tank (eventuelt 10 eller 50 liter for de som trenger det).

Argumenter:
Den er i rustfritt stål, har innebygd varme element av kobber, trenger ikke ekstern kokeplate, innebygd termostat, termometer ferdig innstallert, er ferdig isolert, sikret mot tørrkjøring og overtrykk, mindre søl å fylle opp med vann, er ikke større enn en kjele dvs flyttbar, virker med 10A el-kurser, kan settes på i god tid før bryggingen starter og være klar til bruk når vannet trenges. Ikke så sexy utseende som en bling rustfri kjele, men praktisk.

Ser at de selger 30 liter vv-bereder på Biltema for 799 kr.

Oddvar Demmo skrev:
couplers f.eks. er de sveist på på utsiden ?, ingenting som stikker inn i kjelen ?

Har ikke noe mer enn det som oppgis i linken. Hvordan det?

Gahr skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Har ikke noe mer enn det som oppgis i linken. Hvordan det?

Har vert på utkikk etter en kjele hvor det passer en kjele inni, fx en hyttekjele, jeg kan da lage samme oppsette som BB30 til litt < enn nå 4000,-
skulle sikkert slått til på Per Inge sitt tilbud men ble for sen til det.

Oddvar Demmo skrev:
Har vert på utkikk etter en kjele hvor det passer en kjele inni, fx en hyttekjele, jeg kan da lage samme oppsette som BB30 til litt < enn nå 4000,-

Aha. På Morebeers side står det
Approximate Dimensions 13.5" tall 14" wide
Det er jo litt å gå på, i alle fall, men jeg regner med det er utvendige mål. Skriv en mail og spør.

Gahr skrev:
Tja... Prisen er $90, og frakten blir selvsagt en del, men den kommer ferdig boret og med couplers montert (synes alltid det er stress å orde med slikt da jeg ikke har eget maskineri).

Bare å sei ifra hvis du vil låne trinnbor eller holstansar(3/16"), da treng du jo bare ein drill. Ellers vil eg tru at den kjelen er ganske tynnbunna, men det gjer ikkje noko så lenge den fungerer på induksjon?

Gahr skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Aha. På Morebeers side står det
Approximate Dimensions 13.5" tall 14" wide
Det er jo litt å gå på, i alle fall, men jeg regner med det er utvendige mål. Skriv en mail og spør.

Hvis rørene er sveist utenpå, altså ikke går inn i kjelen noe de neppe gjør er saken slik sett grei, men det beste for meg har vert en kjele uten noen ting.
Men jeg stresser ikke så du har sikker fått kjelen før jeg får ut fingern. :)  så da vet vi.
Men du har fått annet forslag som kanskje er verd å se på.

oeng skrev:
Litt på siden, men et annet forslag for HLT, bruke en egen 30 liters vv-tank (eventuelt 10 eller 50 liter for de som trenger det).

Argumenter:
Den er i rustfritt stål, har innebygd varme element av kobber, trenger ikke ekstern kokeplate, innebygd termostat, termometer ferdig innstallert, er ferdig isolert, sikret mot tørrkjøring og overtrykk, mindre søl å fylle opp med vann, er ikke større enn en kjele dvs flyttbar, virker med 10A el-kurser, kan settes på i god tid før bryggingen starter og være klar til bruk når vannet trenges. Ikke så sexy utseende som en bling rustfri kjele, men praktisk.

Ser at de selger 30 liter vv-bereder på Biltema for 799 kr.

Sorry, men synes ikke det ser bra ut, det står ikke rustfri men rustsikker, og med element av kobber og tilbud på offeranode synes jeg det lukter skrot av dette, men, det var da min mening, sorry.

Jeg hadde en slik biltematank i verkstedet mitt tidligere. Den slutta å fungere etter ca 10 mnd bruk, og da jeg tømte den i forbindelse med demontering viste det seg at det var mye brunt grums i den. Fikk heldigvis pengene tilbake hos Biltema.
Jeg har imidlertid en bereder fra Jula på hytta, og den tømmes hver høst pga fare for frost. Den ser ut til å være av god kvalitet, vannet som tømmes ut er i alle fall helt klart.

Torvald skrev:
Gahr skrev:

Bare å sei ifra hvis du vil låne trinnbor eller holstansar(3/16"), da treng du jo bare ein drill. Ellers vil eg tru at den kjelen er ganske tynnbunna, men det gjer ikkje noko så lenge den fungerer på induksjon?

Takk for tilbudet, men jo mindre jeg må gjøre selv, jo bedre!;)

Den er nok ganske tynnbunnet, ja. Det er forøvrig BoilerMakeren også, men den funker bra på induksjon (til tross for at John Blichmann selv sa den antakelig ikke gjorde det!). Jeg får vente på svar fra MoreBeer.

ragnarf skrev:
Jeg hadde en slik biltematank i verkstedet mitt tidligere. Den slutta å fungere etter ca 10 mnd bruk, og da jeg tømte den i forbindelse med demontering viste det seg at det var mye brunt grums i den. Fikk heldigvis pengene tilbake hos Biltema.
Jeg har imidlertid en bereder fra Jula på hytta, og den tømmes hver høst pga fare for frost. Den ser ut til å være av god kvalitet, vannet som tømmes ut er i alle fall helt klart.

Da kan man likegreit bruke en mini vvb (et par liter?) på 3kW og kjøre innmeskingsvann og skyllevann direkte uten HLT.

Edit: satt inn manglende sitat

Bjarte H skrev:
Da kan man likegreit bruke en mini vvb (et par liter?) på 3kW og kjøre innmeskingsvann og skyllevann direkte uten HLT.

Det vil nok neppe være nok. Har forespurt eemax om muligheten for å bruke en gjennomstrømningsvarmer for å levere 78 grader/ 1 liter per minutt og da mener de at du må seriekoble 2 stk på hver 5,7 kW. Og da snakker vi nærmere 8.000,- for boksene. Og Ampere så det holder.....

..og litt off topic  :)

Gahr skrev:
Den er nok ganske tynnbunnet, ja. Det er forøvrig BoilerMakeren også, men den funker bra på induksjon (til tross for at John Blichmann selv sa den antakelig ikke gjorde det!). Jeg får vente på svar fra MoreBeer.

Kanskje de brukte magnettesten og at den ikke satt fast, interessant det der så skulle du ha mulighet til å prøve med magnet og rapportere hadde det vert fint.  :)

Oddvar Demmo skrev:
Gahr skrev:

Kanskje de brukte magnettesten og at den ikke satt fast, interessant det der så skulle du ha mulighet til å prøve med magnet og rapportere hadde det vert fint.  :)

Skal ta en fra kjøleskapet og teste når jeg kommer hjem i kveld.

Og svaret fra Morebeer er at den ikke funker på induksjon. Well, kanskje den gjør det likevel (som boilermakeren), men jeg gidder ikke ta sjansen...

Tilbake
Topp