Effektivitet

Signal

Norbrygg-medlem
Jeg får ca 65% effektivitet (brewhouse) hver gang, men vil gjerne ha den litt høyere, 70-80% et sted hadde vært ideelt.
Jeg brygger BIAB. Varmer strike til 70 grader. Har i malt og rører godt. Prøver å se om det er noen klumper og knuser evt. de. Ender da på 66-67 grader i start av mesk. Jeg lar det stå uforstyrret i ca 45 min. Da rører jeg litt og sjekker temp på nytt, ender da gjerne på 64-65 grader. Helt OK mener jeg. Lar det stå ytterligere 15-20 min mens jeg fikser skyllevann.
Varmer skyllevann til 77-78 grader, har posen over i et gjæringskar og heller på skyllevannet. Lar mekeposenm stå 10-15 min før jeg tar ut posen og setter den oppå et dørslag i en plastboks så det renner av. Alt dette tar jeg med i kok.
Avkok hos meg er ca 6 liter på en time og en liter går bort i kokekaret.
Hvordan kan jeg få øket effektiviteten?

Når jeg har kjøpt ferdig sett så har jeg også irritert meg over litt lite i gjæringsbøtta, hvilket har trigget meg til å komme opp i over 80% effektivitet. Kjøper du korn i løsvekt så er det jo greit å slenge på litt ekstra og bekymre seg mindre.
Jeg prøvde partiskylling på et Lucky Jack sett fra bryggselv og fikk 81-83 prosent brygghuseffektivitet. Normalt har jeg kjørt kontinuerlig skylling, men partiskylling på vørter med moderat SG er jo raskere.
Jeg mesket 4.7kg med 17L vann. Etter utmesk tappet jeg vørter over i gjæringskaret og helte halvparten av skyllevannet i meskekaret, 7.5L.
Rørte godt rundt for å få sukker ut av kornet, god sirkulasjon med skyllevann, lot det stå 5-10 minutter og resirkulerte noen liter på slutten, tappet av til gjæringskaret. Gjentok siste stepp med de siste 7.5L av skyllevannet.

Poenget er at du deler opp skyllevannet i to like deler, skylling i to omganger (husk å røre godt) får ut mere sukker (er litt mere arbeid, men fremdeles mindre klokketid enn kontinuerlig skylling,ihvertfall hos meg)

Sist redigert:
Jeg lager oppskrifter selv, og har gjort det hele veien. Får bare regne med 65% effektivitet og øke maltmengden og minke litt på vannet. :)

Dersom du ser mulighet for å skylle i to omganger (husk å røre godt slik at vannet kommer til sukkermolekylene) så skulle dette greit gi deg 5-7 poeng ekstra i en "normal" mesk såvidt jeg leser undersøkelse som er gjort på dette (ref. Braukaiser) Fungerte for meg iallefall på en enkjele oppsett med BIAB pose.

Koker vel ned :) til om en vil bruke tid på dette eller bare øke maltmengde

Batch_sparging_grain_weight.gif Batch_sparging_run_off_ratio.gif

Tilbake
Topp