Egen humle

Semingsgubben

Norbrygg-medlem
Jeg har egen humle på gården og har lyst til å brygge med den. Noen som har erfaring? Kan jeg bruke bare denne humla som både bitterhumle og aromahumle eller må jeg tilsette humle som jeg kjøper?
 
Er den viltvoksende på gården din fra gammelt av? I så fall kan du jo lage en humletè for å finne ut mer av hva den gir av aroma og smak.

Hva viltvoksende humle leverer av opplevd bitterhet er det helt sikkert noen andre som kan gi bedre svar på. Uansett snakker vi nok et nokså moderat nivå sammenlignet med moderne bitterhumler du får i handelen.
 
De tyske edelhumlene har jo ikke så mye alfasyre, men brukes likevel også som bitterhumle - i alle fall av noen, som mener at det er den eneste måten å få riktig smak i ølet på:). Men om det blir godt med humla di, er jo en annen sak. Det avhenger av sammensetninga av aromaoljer. I verste fall får du kanskje mest grønnsaksmak. Sett et lite brygg for å teste.
 
Jeg har egen humle på gården og har lyst til å brygge med den. Noen som har erfaring? Kan jeg bruke bare denne humla som både bitterhumle og aromahumle eller må jeg tilsette humle som jeg kjøper?
Om du skal bruke den som bitterhumle bør den tørkes. "Wet hops" som bitterhumle smaker vissnok treverk
 
Har laget te av min minst 100 år gamle gårdshumle. Lite eller ingen aroma. Veldig bitter smak. Kan den brukes som bitterhumle eller er den uegnet til ølbrygging?
 
Har laget te av min minst 100 år gamle gårdshumle. Lite eller ingen aroma. Veldig bitter smak. Kan den brukes som bitterhumle eller er den uegnet til ølbrygging?
Det høres ikke så lovende ut, men jeg ser at det hadde vært artig å ha øl med humle som har vært på gården i 100 år. Jeg veit ikke hva du pleier å brygge, men om du brygger noe lyst og ikke for sterkt, kan du ta av 5 liter før kok og lage et separat øl med denne humla, brukt både som bitterhumle og smaks-/aromahumle. (F.eks. tilsetning på 60, 30 og 5, som er et klasssisk pilsskjema.) Da finner du ut hvordan den egner seg i praksis.

Men det er nokså vesentlig å få høsta den på riktig tidspunkt, og få tørka den , ordentlig også. Om du ikke veit om du har gjort det riktig, vil ikke en test nødvendigvis si så mye om potensialet til humlaa.
 
De tyske edelhumlene har jo ikke så mye alfasyre, men brukes likevel også som bitterhumle - i alle fall av noen, som mener at det er den eneste måten å få riktig smak i ølet på:). Men om det blir godt med humla di, er jo en annen sak. Det avhenger av sammensetninga av aromaoljer. I verste fall får du kanskje mest grønnsaksmak. Sett et lite brygg for å teste.
Er vekt på edelhumler samme som kjøpt humle?
 
Sorry, jeg formulerte meg feil. Mente om jeg bør bruke vekt på egen humle som er identisk med annen humle, eller om jeg må tilsette egenhumle for å få fram aroma?
I utgangspunktet må du vel bare behandle egen tørka humle på samme måten som annen tørka humle. Kalkulatorene har jo hel blomst som alternativ til pellets, så det er ikke noe problem der. Og så må du vel bare gjette på om du trenger å bruke mer av humla di enn av annen.

Men si at du går ut fra at den har 3% alfasyre. Da kan du bruke det når du beregner IBU. Og så ville jeg kanskje vært raus med mengden til aromahumling?
 
Tilbake
Topp