Egen mølle nødvendig?

Vi er en gjeng som er i ferd med å starte opp og ingen av oss har noe erfaring. Vi har fått anbefalt å kjøpe en mølle og da helst en MonsterMill og jeg har kikket litt på dem. Det jeg nå lurer på er:
Hvor viktig er det å ha egen mølle? Jeg ser at det er mulig å få malten ferdig malt og at det ikke koster noe ekstra?

Jeg har brygget i godt over 1 år uten mølle. Stoler på at bryggesjappa Kverner godt. Har ikke vært noe problem til nå. Snedig å bare gå på butikken å få eksakt det man skal ha også. Det blir selvsagt noe annet om du bor langt unna en butikk med råvarer.

Jeg kjøpte en Corona-mølle i starten av min karriere, men det er sjelden jeg bruker den. Jeg bor veldig nære to bryggebutikker, og begge kan kverne for meg. Det er billig og effektivt.
Mange kjøper store kvanta malt i f. eks. 25 kg sekker, og da er det nok fordel med en mølle av litt størrelse.
Man må nesten vurdere dette selv.

Har brygget i 2 år nå og har ikke giddet å kjøpe egen mølle. Jeg har høy bryggefrekvens, så jeg kjøper basismalten ferdig knust i 25 kilosekker. Spesialmalten kjøper jeg knust i mindre kvanta og oppbevarer i tette bokser.

Det er en diskusjon om kvaliteten går ned ved lagring, men jeg har ikke merket noe utslag på det når det kommer til effektiviteten. Det er min erfaring og mening.

Bjørn Petter skrev:
Hvor viktig er det å ha egen mølle? Jeg ser at det er mulig å få malten ferdig malt og at det ikke koster noe ekstra?

Før bryggebutikkene leverte kvernet malt, var du helt avhengig av egen mølle. Nå vil jeg si det er kjekt å ha, men på ingen måte nødvendig. Selv om jeg har ei god mølle, kjøper jeg stadig oftere ferdig kvernet malt for å slippe støv og forenkle bryggedagen litt.

Haugis skrev:
Har brygget i 2 år nå og har ikke giddet å kjøpe egen mølle. Jeg har høy bryggefrekvens, så jeg kjøper basismalten ferdig knust i 25 kilosekker. Spesialmalten kjøper jeg knust i mindre kvanta og oppbevarer i tette bokser.

Det er en diskusjon om kvaliteten går ned ved lagring, men jeg har ikke merket noe utslag på det når det kommer til effektiviteten. Det er min erfaring og mening.

Sier meg enig i din mening. Har alltid kjøpt ferdig knuste 25kg-sekker og utbytte har vært stabilt fra første til siste brygg. Nå kjøper jeg i litt større kvanta, men maler alltid opp en hel sekk i slengen. Spesialmalt kjøper jeg noen kilo i slengen ferdig knust.

Jeg kjøpte faktisk Corona for å kunne være litt fleksibel og bruke 25kgs sekker. Merket ikke noe forskjell på effektiviteten.

Men hvor lang holdtbarhet er det egentlig på ferdigkvernet korn? Det kan fort gå 2-3 måneder før jeg har brukt opp en 25 kg sekk. Er dette ok?

Holdbarhet på malt ble diskutert ganske nylig:
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,15161.0.html

Tilbake
Topp