Egenkontroll Hygiene

Ja,så sitter en da og nyter en meget god egenprodusert pilsner og ergrer seg over at noe gikk galt angående hygiene i fjor høst ( se innlegg  Hva har gått galt ??)
Heldigvis hadde jeg brygget senere så hjemmeprodusert øl blir det alikevell.
Har brygget i flere år og heldigvis det har ikke vært så mange nedturer, men dårlig øl kommer nok fra hygiene.
Mistanken for mitt vedkommende ligger i heverten som ble brukt fra gjæringskar til fat
Jeg har bestemt meg for å lage ett skjema der jeg går igjennom alle steg fra gjærstarter til fylling av glass når det gjelder hygiene.
Kan et slikt skjema for hygiene være noe som ligger på forumet slik at vi "gamle" og nye medlemmer kan bruke det under prosessen?
Det er fort gjort å overse noe i sin iver, og som kan få fatale følger.

Asbjørn

Det ligger ikke noe skjema på forumet, men kanskje dette kan hjelpe deg videre? Hvordan pleier du å rengjøre heverten din?

Alle deler som er i kontakt med vørteren etter kjøling (som f.eks heverter, slanger, tappetut på kokekar, ballonger/gjæringskar, fat osv osv), bør regelmessig demonteres og rengjøres med et alkalisk rensemiddel, og så desinfiseres. Rensemiddel og desinfeksjonsmiddel er to veldig forskjellig ting, noe jeg har måttet lære på den harde måten.

joques skrev:
Alle deler som er i kontakt med vørteren etter kjøling (som f.eks heverter, slanger, tappetut på kokekar, ballonger/gjæringskar, fat osv osv), bør regelmessig demonteres og rengjøres med et alkalisk rensemiddel, og så desinfiseres. Rensemiddel og desinfeksjonsmiddel er to veldig forskjellig ting, noe jeg har måttet lære på den harde måten.
Tappe tuten har jeg aldi tenkt på :roedme: Har registrert at den blir veeeldi varm mens kokingen foregår. Men det er vel mulig i at noen bakterier kan overleve. :attevar: Dette blir vel egentilg veldig individuelt, alt ut fra hvor lang "tut" man har  ;D

Jeg kan vanskelig tenke meg at det er noe behov for å desinfisere tappetuten på kokekaret spesielt. Den blir jo like varm som vørteren, over en like lang periode, og blir vel desinfisert godt nok på den måten. En annen ting er at "tuten" og kuleventilen sikkert kan ha behov for å rengjøres fra tid til annen, om ikke annet for å sikre fri passasje. Men jeg er ingen ekspert, så jeg gir meg hvis noen kommer med troverdige og saklige motargumenter  ;D

Jeg tapper alltid vørt like før kjøleren settes ned og heller tilbake i kjelen, da regmer jeg med evt. infeksjon i tappetuten følger med, annet tør jeg ikke selv om det neppe er nødvendig.

Faren for infeksjon kan nok variere litt med designet på kjelen også. Vi har en kjele der tappetuten ikke blir skikkelig varm, på grunn av plasseringa til varmeelementet, fasongen på tuten og rustfritt stål.

Personlig så desinfiserer jeg tut, pumpe, og plate kjøleren ved å sirkulere kokende vørter gjennom alle tre i noen minutter før jeg setter på vannet til kjølingen. Selv om jeg ikke sirkulerer i 15 minutter så føler jeg meg noenlunde sikker på at det er rent "nok”

Innenfor matvare industrien så bruker man gjerne et prinsipp som kalles "listeria Kill"
Med det mens at man varmer produktet til en kjernetemperatur på 72 °C i 15 sekunder. Dette skal da være nok for å drepe de fleste patogene bakterier. En oppvarming til 100°C i flere minutter burde da sikre at de aller fleste bakterier/sopp var drept. Det er fullstendig UMULIG for oss hjemmebryggere å holde ting sterilt, og vi må derfor forsøke å finne metoder som minimerer risikoen for kontaminering mest mulig.

Etter min personlige mening så er det i siste instans, før, mens eller under tapping på flasker og/eller fat at det går galt. Slanger og koblinger som ikke kan kokes har nok en del av skylden her.

Selv med bruk av vaske og dessinfeksjonsmidler er endel bakterien i stand til å danne mikrofilm, / biofilm. Denne filmen er bakterienes metode for å beskytte seg selv mot vask og dessinfeksjon. Viktigheten av syrevask eller andre metoder for å ta knekken på disse er essensiell. Har man først fått etablert biofilm i bryggeutstyret, så vil denne være en potensiell konstant kilde til infeksjon.

Viktigheten av kontroll på alle prosesser etter kokingen er noe man bør tenke igjennom. Ofte er det en enkel liten ting man glemmer. eks. man bruker prober som man målet temp i mesken med, for å måle temperaturen på den avkjølte vørteren. Det finne sikkert utallige måter man kan kontaminere øllet sitt på, men man kan minimere risikoen med god hygiene/ sterilteknikk.. Forsøk å ikke mal korn i samme rom som man brygger. Vurder å ikke bland kornet i mesketanken i samme rom som man brygger. Kjøl øllet med lokket på, Tapp øllen fra kokeren med lokk på kokeren, gjerne tapp over i fat med lokket delvis på.

Hver og en må tenke over hva man kan gjøe for å begrense risikoen. Kornstøv i luften er nok en av de store i infeksjons øyemed. Jeg har og` helt adskillige liter i DASS pga infeksjon :rasende:

Men som sagt før... Man lever så lenge man har Lever :skaal2:

Tilbake
Topp