Eike flis

Har kjøpr MacMyra eike flis fra whisky fat, hadde tenkt å legge dette i whisky for å få dette reint.
Men vil whiskyen sette smak til ølet, eller er det kun eikeflisen som vil sette smak
Lurer på om en røykt whisky vil kunne tilføre smak av røyk, eller en sherry whisky vil sette sherry smak?

Nen som har erfaring?

Ska brygge med peated malt
var på Vestbrygg og kjøpte litt malt

Blir røyk uten krutt lagret på flis fra svenske whiskyfat, mulig eg kjører inn litt lønnesirup, da blitr det svensk eik canadisk lønn i skotsk ale.
Brygger til dugnadsfest i den lokale pistolklubben

Whiskyen vil sette smak. Ville brukt en middels røkt singel malt. Gjerne whisky som er lagret på sherry fat.

Da var whisky flisen på et glass med whisky, men hvor lenge bør den stå før den er desinfisert?

Åpnet posen i dag, og det lukter eik og whisky

Er spent som et lite barn

Tor-H skrev:
Da var whisky flisen på et glass med whisky, men hvor lenge bør den stå før den er desinfisert?

Åpnet posen i dag, og det lukter eik og whisky

Er spent som et lite barn

Trenger ikke stå lenge før det er desinfisert, men ville latt det stå i 1 døgn vist du vil ha whisky smaken med :)

Den får 2 døgn på whisky.
Men det lukter whisky av flisen før desinfisering, så om det ikke blir smak av whisky av dette så må eg ta en whisky til ølen

Hell whiskyen i fatet sammen med flisen, det gir et klarere inntrykk. Og husk at de fleste fat som brukes til lagring av øl inneholder en del rester av originalproduktet, så det er ikkke juksing å gjøre det.:)

Da angrer eg litt på whisky valget, har valgt nøytral blended whisky.

Men blir det ikke litt mye eike smak fra whiskyen etter 2 døgn?
Er vel bare å la det stå til er kun 8l øl

Fremad i alle retninger
Eg desinfiserer med 2 typer whisky og lager 2 typer, en på 8l og en på 4l
Da har eg orginalen og 2 typer med eikeflis.

Tilbake
Topp