Eit par kjappe spørsmål...

Frode

 
Hei alle sammen. I går fekk eg alt utstyret og ingrediensene eg har bestilt frå Petit i posten, og i dag tenkte eg å gå i gang med mitt første brygg. Vha dette forumet og andre sider som bl.a. How to Brew meiner eg at eg har stort sett fått med meg det meste om bryggeprosessen, men i går kveld når eg såg over det eg hadde bestilt og gjekk gjennom heile prosessen i hodet oppdaga eg at det fortsatt var eit par småting eg lurte på:

Har kjøpt to gjæringsbøtter frå Petit og to slike "tappekraner til gjæringsbøtter". Så eg tenkte å borre eit hull i bøttene og montere på desse kranene slik som eg ser det er gjort på meskebøtta eg også kjøpte frå Petit. Men så lurte eg på om det er nokon anbefalt avstand målt frå bunnen av bøtta der denne krana bør sitte? Eg antar den bør ligge like over der gjæren samlar seg, slik at ein ikkje får fullt av gjær når ein tapper men samtidig får med seg det meste av ølet? Det er flytande Activator ølgjær frå Wyeast eg har tenkt å bruke og eg skal ha ca 20 liter brygg i kvar bøtte.

Hmm... det var ein annan ting eg lurte på også, men kjem ikkje på kva det var no. Så eg kjem sikkert med eit nytt spørsmål i løpet av dagen. :)

Frode
 
Jeg vil anbefale deg å droppe tappekranene og heller satse på hevert. Jeg har selv ei bøtte hvor jeg boret hull for tappekran, men den fikk jeg aldri til å bli helt tett. Dessuten har du vel så god kontroll med hevert, særlig hvis du har kjøpt den typen med dobbelt slange hvor du slipper å suge direkte på den tuten hvor ølet kommer ut (infeksjonsfare!).
 
Tore B. skrev:
Jeg vil anbefale deg å droppe tappekranene og heller satse på hevert. Jeg har selv ei bøtte hvor jeg boret hull for tappekran, men den fikk jeg aldri til å bli helt tett. Dessuten har du vel så god kontroll med hevert, særlig hvis du har kjøpt den typen med dobbelt slange hvor du slipper å suge direkte på den tuten hvor ølet kommer ut (infeksjonsfare!).

Takk for kjapt svar. Ja, eg har også kjøpt akkurat den typen hevert, så kanskje eg berre skal gjere det på den måten.

Frode
 
Hvis du føler deg trygg på at det kommer til å bli tett, så kan du også velge å ha tappekran på en av dunkene, med midten av hullet sånn ca 5 cm over bunnen. For tenk om du fortar hovedgjæringen i dunken uten kran, så kan du bruke hevert til å stikke om ølet til dunken med kranen. Etter noen dager i den dunken, så kan du bruke tappekranen til å tappe ølet på flasker. Man bør nok ta av kranen for hver gang man rengjør dunken da, og det kan være litt slitsomt.
 
Jeg bruker kran på alle bøttene mine, og tar de av og på (for vask) hver gang.  Har aldri hatt problem med at det ikke blir tett - du kan i så fall legge ei pakning på begge sider.  Synes det er innmari sutalaust både ved omstikking og tapping. Hevert derimot - se det fikk jeg aldri noe dreis på.  Men her er tydligvis rom for individuell smak og behag - og sånn skal det være.

mvh Trygve
 
Tore B. skrev:
Dessuten har du vel så god kontroll med hevert, særlig hvis du har kjøpt den typen med dobbelt slange hvor du slipper å suge direkte på den tuten hvor ølet kommer ut (infeksjonsfare!).

Jeg brukte en slik hevert for et par dager siden, og det var ikke så lett som man skal ha det til. Fant ut at man må bruke noen stips ekstra for å få skjøtene helt tette, ellers surkler det og ender med at den slutter å heve. Da er det krunglete å klemme og knote nedi bøtta. En annen ting er, hvis du får veske helt opp i munnstykket, er det jo uansett infeksjonsfare fordi det da renner tilbake.

Men sannt skal sies: Bedre en vanlig hevert. Begynnte med den, gikk over til vakuumhevert. Men nå tror jeg jammen jeg skal ha Autohevert. Hvis jeg får tak i det i Norge
 
riisenbryggeriet skrev:
Men sannt skal sies: Bedre en vanlig hevert. Begynnte med den, gikk over til vakumhevert. Men nå tror jeg jammen jeg skal ha Autohevert. Hvis jeg får tak i det i Norge

Jeg mener vinogbar fører sånne. Humlegården har også.
 
Tilbake
Topp