Eivindsholen Generasjonsbryggeri

BjarteHeigre

Norbrygg-medlem
Etter å ha gått svanger med et elektrisk bryggeri i nesten et år, har jeg nå bortimot fullført en evil clone/fork av The Electric Brewery.
De fleste av komponentene er like, men styringsskapet er noe forenklet. Valgte å gå for den versjonen som kan kjøre koke- og meskeelement samtidig. 5500W på hvert element.

I tilelle noen er interessert i prosessen, legger jeg ut bilder av tilblivelsen. Pr i dag er det kun kobling av styringsskapet som er utestående. Regner med å lage et eget innlegg på dette.

Det hele begynte med at 3 fas 400V ble lagt ut i garasjen i forbindelse med planleggingen, og dette er mitt første møte med denne typen spenning. Dersom det blir stille fra meg i flere dager, har jeg sannsynligvis fått smake litt for mye på Lyses Blå Karamell (tm).

Jeg skal forsøke å liste opp komponenter og hvor de er kjøpt underveis, slik at det skal kunne gå an å kopiere. Billig har det ikke vært, men moro lell. Jeg har en fetter i California som har vært så grei å være JetCarrier for meg, så der har jeg spart noe. Ellers har AliExpress vært en god venn, selv om pakkene kan ta vel lang tid. Jeg venter fortsatt på en heatsink til SSRer og stegborsett...

Anywho, here goes :eek:
Hvor er ting kjøpt?

Brytere: AliExpress
Buzzer: AliExpress
Heatsink: AliExpress
Indikatorlamper: AliExpress
Nødstopp: AliExpress
Nøkkelbryter: AliExpress
Step drill set: AliExpress
Nema hun: Amazon
Støtteskiver: Amazon
Kokeelementer: Amazon
PID: Auber
SSR: Auber
Pumoer: Tescopumps
20 gallon Blichmann: BryggSelv
32A 400v støpsel: Elektroimportøren
400v innkabel 5G 4 mm2: Elektroimportøren
PG nippel: Elektroimportøren
Diverse: Feiltema og Clas
Rustfrie rørdeler og silikonslanger: MoreBeer
Silbunn, Blichmann: Petit
Kontaktor: RS
Neutrik kontakt, han: RS
Neutrik kontakt, hun: RS
Skap: RS
XLR hun chassis: RS
Merkelapper: Skiltmax.no
Temperaturprober: TheElectricBrewery
Coil: TheElectricBrewery
Kabel og kobling, elementer: TheElectricBrewery
Hullstansere: Topptools
Bryggebenk: ObsBygg og Billigkroken

Jeg legger først ut et par bilder for å teste, lager nye svar til tråden etter hvert.StyringsskapBunnA3.jpg
Layoutskisse for styringsskapets bunn.



StyringsskapA3.jpg
Layoutskisse for styringsskap
 
Sist redigert:
IMG_1831.JPG
Mal for bryterlayout


IMG_1832.JPG
Styrehull prikket med syl og merkes med tusj.

IMG_1836.JPG
Merkelappene fra Skiltmax gir skikkelig godfølelse :cool:


IMG_1837.JPG
Stemningsbilde fra designkos




IMG_1838.JPG Merking for hulling

IMG_1839.JPG
Hullsag fra Biltema gjør en OK jobb, men det er greit å bruke gradverktøy for å finjustere skarpe kanter etterpå


IMG_1840.JPG
Firkantede hull skjæres med Dremel.


IMG_1841.JPG
Første kjele (Hot Liquor Tun) har fått påmontert kokeelement, hurtikobling for temperaturprobe og kraner...


IMG_1842.JPG
...for ikke å snakke om coil for varmeveksling.


IMG_1845.JPG
Mash/Lauter Tun
 
IMG_1847.JPG
HLT og MLT i skjønn forening


IMG_1849.JPG
Nårklokken er godt over midnatt, er det skikkelig kjipt å gå tom for gjengeteip. #firstworldproblems


IMG_1855.JPG
Innsiden av en 1/2" kobling


IMG_1856.JPG
Pumper fra Tesco Pumps. Dessverre levert med svært kort kabel. Ikke mulig (?) å åpne for å bytte kabelen. Må enten montere støpsel eller koble via koblingsbokser før de skal inn å de sexy powercon-kontaktene i styringsskapet.


IMG_1857.JPG
Mer pumper


IMG_1859.JPG
Motstrømskjøler og termometer fra MoreBeer
 
IMG_1858.JPG
Skapet er sprayet med krympelakk fra Biltema. Usikker på kvaliteten og holdbarheten, men den gir et litt grovt uttrykk.


IMG_1860.JPG
Alle hull i skapdøren er ferdige


IMG_1861.JPG
Ferdig med montering. Merk at skapet er snudd opp ned for å kunne montere en stor kjøleribbe i det som har vært bunnen. Slipper å skjære et stort hull.



IMG_1862.JPG
Jeg har merket innsiden for at det skal bli enklere å koble.


IMG_1863.JPG
Close up


IMG_1864.JPG
Her har jeg fått på håndtak til kjøkkendører fra Ikea. De er faktisk gansge robuste.

IMG_1865.JPG
Merkelapper klistret på



IMG_1866.JPG
IMG_1867.JPG
Mer merkelapper.
 
Bryggebenk rammeverk. Her er det ikke lagt vekt på det estetiske foreløpig. Muligens laseres den på et eller annet tidspunkt.
IMG_1868.JPG IMG_1869.JPG



Benkeplate fra billigkroken, Ikea. Hyllen under er en bordplate som også ble funnet i billigkroken.
IMG_1887.JPG IMG_1888.JPG

Nå er det bare å leke venteleken mens jeg venter på de siste delene som gjenstår for å kunne koble styringsskapet.
 
Genitalt!!
Hvilken software bruker du for å lage layout til skapet?
Venter spent på flere bilder.
 
IMG_1894.JPG
Hm. Er det slik man monterer rekkeklemmer?


IMG_1895.JPG
SSR på plass på kjøleribbe


IMG_1899.JPG
Prøvemontering på DIN-skinne
IMG_1901.JPG

IMG_1898.JPG
I dag har jeg teskjørt alle slanger, pumper, kraner og koblinger. Ingen ekkasjer, og alt fungerer slik det skal. Laserte bryggebenken med grå terrassebeis etter dette bildet ble tatt. Nå må det da bli brygging snart!
 
Ser smud ut dette! Kan jeg spørre om dimensjon på klemringskoplingene du bruker på motstrømskjøleren? 1/2" x ??mm?
 
Lenge siden sist oppdatering. Bryggeriet ble ferdig sent september og har allerede levert en batch blonde med effektivitet på 87-88%. Det syns jeg er bra. Nå gjenstår det bare å finne et nytt prosjekt mellom all bryggingen.

Etter å ha lest Chris Whites "Yeast" har jeg lyst å bygge et lite laboratorium...

Her kommer de siste bildene fra byggeprosessen.

IMG_1925.JPG
It's alive!! Funket på første forsøk, men jeg hadde koblet en bryter feil vei. Heldigvis raskt å fikse.


IMG_1932.JPG
Navneplate på plass.


IMG_1930.JPG
Alt funker, klart til brygging!
 
Ser dette er en eldre tråd, men må si at dette var fin inspirasjon til en fersking i gamet(som leter etter akkurat slike tråder)
 
Tilbake
Topp