Ekstra karbonering?

Ærede forum,

jeg brygget en ganske god dry stout og smakte på den i går. Smaken var flott! Men etter min smak var den *litt* dau -- jeg fulgte Zainasheff og primet med (kun) 2 g per liter, til ca. 1.4 volum ("carbonate to approximately 1 to 1.5 volumes"), og forventet ikke det helt store futtet, men ville kanskje hatt 1 g per liter ekstra: 1.7 volum.

Spørsmål: kan jeg åpne flaskene, tilsette mer lake, korke igjen, og forvente at jeg får mer karbonering etter en ukes tid?

Spørsmål: Er 1.4 volum "vanlig" for dry stout? Rundt på nettet refereres litt ulike tall, feks. "1.8-2.5"

Thænks!

Guinness foreksempel er jo flatt som et strykejern. Flasket en Imp stout med  4g/l, og det var nesten litt mye. Tok du med i beregning temperaturen på ølen ved flasking?

Ja og nei, var usikker på volumet av øl totalt da jeg flasket, men ser nå at finrekning (Brewer's Friend) gir at det var 1.34 volum CO2. (20 g sukker, det var 10 liter, 22 C). Det jeg kanskje vil ha er 1.7 volum. Det skal ikke være *for* mye futt heller. (Guinnes er, så vidt jeg vet, 1.2 volum. Det syntes jeg var litt lite. 1.34 er ikke *mye* mer.)

Nei, det er ikke voldsomme menger mer nei. Du får drikke fort opp å lage ny ;) Så lenge smaken er god ville jeg ikke startet med å åpne flasker å begynne ny tilsetning av noe. Du tilsetter bare mer oksygen, øker den berømte infeksjonsfaren og det er mye arbeid, for å få det likt med sprøyte, men det vil nok fungere ja.

Tilbake
Topp