Ekstrakt brygg som overgjæret?

N4ani

 
Har kjøpt et ekstrakt brygg fra bryggselv og opplevd et lite ulykke kan du si.

Det virker som om det gjæret over ... kanskje fordi CO2 ikke hadde noe sted å unnslippe, selv om jeg lagde hull. Noen som veit hva som har skjedd her?

Accident.jpg


Jeg gjorde følgende:

* Måtte ta av gjeringslåsen og rense den.
* Etter at jeg tok opp lokket og reset den så har det kommet inn oksygen. Måtte ta av gjeringslåsen også for å rense den.

Da jeg satte gjeringslåsen på nytt igen så fjernet jeg tuten og tilsatte vann med et par dråper starsan.

Er ølet ødelagt siden oksygen har kommet inn?

Ølet ble brygge igår og i dag så kjedde dette :(
 
Har kjøpt et ekstrakt brygg fra bryggselv og opplevd et lite ulykke kan du si.

Det virker som om det gjæret over ... kanskje fordi CO2 ikke hadde noe sted å unnslippe, selv om jeg lagde hull. Noen som veit hva som har skjedd her?

Vis vedlegget 45446




Jeg gjorde følgende:

* Måtte ta av gjeringslåsen og rense den.
* Etter at jeg tok opp lokket og reset den så har det kommet inn oksygen. Måtte ta av gjeringslåsen også for å rense den.

Da jeg satte gjeringslåsen på nytt igen så fjernet jeg tuten og tilsatte vann med et par dråper starsan.

Er ølet ødelagt siden oksygen har kommet inn?

Ølet ble brygge igår og i dag så kjedde dette :(

Det ser ut som om du dytter gjærlåsen unødig langt nedi. På den måten reduserer du det effektive rommet over ølet, dvs. at gjærskum vil komme inn i gjærlåsen tidligere.

Det skummer ikke over fordi CO2 ikke kommer ut; det er bare en konsekvens av gjærens aktivitet. Erfaringa mi er at du kan minske risikoen gjennom å pitche rikelig med gjær og starte gjæringa litt kjølig. På den måten blir stormgjæringsfasen mindre voldsom, og det bygger seg opp mindre skum. Men noen gjærtyper er håpløse, og da kan du like gjerne først som sist erstatte gjærlåsen med en blow off-tube, altså en slange i gjærlåshullet over i ei flaske med litt starsan.
 
Jeg har gjærlåsen den andre veien, da er det bare den ene tetningsleppen som bygger nedover.

- og hvorfor har jeg aldri tenkt på det:(?

Jeg ser for meg at det kan være greit å bare tre en slange med passende diameter nedpå, også, om det brått skulle bli behov for å skifte fra vanlig gjærlås til blow-off-tube?
 
Jeg skjønner ikke hva du mener, kan du forklare? Setter du gjærlåsen opp ned?
Når det er to måter å montere på, velg den beste.
https://photos.app.goo.gl/RwZwMa3uT75LLect9
RwZwMa3uT75LLect9
 
Tilbake
Topp