Ekstrakt-koking og bitterhet fra humlen?

I stedet for å kun kjøpe ferdige humlede kits, har jeg lyst til å bruke flytende/tørr ekstrakt og koke denne i 15 min sammen med humlen.

Det jeg lurer på: Vil det fungerer greit å koke kun i 15 min for bitterhet, hvis man tilsetter mer humle? Programmet jeg bruker skal ta hensyn til dette, men jeg er ikke sikker på om de er nøyaktige? Det er beercalc på håndbrygg jeg bruker.

I tillegg tenker jeg å tilsette en hop addition på 5 min. For eksempel 30 gram på 15 min og 20 gram på 5 min.

Vil det fungere greit på en pale ale- brown ale o.l?

Da vil du få ekstremt konsentrert vørter hvis du også koker mindre volum,
og må bruke latterlige mengder humle hvis du kun koker 15 min
Ville isåfall kokt humla i vann 60 min først

Det blir vel feil om du koker humle i bare vann, skal du allikevel koke lenge kan du jo like godt koke den sammen med ekstrakt.

Humle trenger en vørter å koke sammen med for å få ut bitterstoffer, bare vann duger ikke. Og den bør/må koke helst i 60 min, til nød 45. Aroma- og smakshumle kan kokes i vann og tilsettes rett i gjæringskaret.

Feil, du kan godt koke bitterhumla i kun vann
Jeg har laget fler super bitre IPA på den måten

Men selvfølgelig, hvis du vil kan du godt tilsette deler av ekstraktet fra start

Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt forvirret over svarene her. Jeg har sett YouTube video som heter fifteen minute IPA av basicbrewing som visstnok ble god. De tilsetter selvsagt veldig mye humle i starten, men så lenge man gjør det riktig vil bitterheten bli sånn man ønsker? Har brygget og drukket en brown ameican ale med centennial nå nettopp og bitterheten er der, selv om den har kokt kort. Den ølen er kun tre uker gammel så kan være den blir for mild ved lagring for alt jeg vet men den er veldig god nå.

Et annet pussig moment er at denne brown ale har hatt en andel korn utenom ekstrakt, og ved kun koking i femten min så har jeg blitt fortalt det ville komme litt hermetisk mais smak, men det stemmer da altså ikke idet hele tatt ved denne ølen :):) ingen usmaker å spore ;)

Enig med loebrygg. Og det tror jeg beercalc også er.
Legg inn noen tenkte verdier i programmet og varier mengde malt så kan du se hvordan bitterheten varierer med OG.
Stoler du ikke på programmet så koker du litt humle i litt rent vann samt tilsvarende mengde sukkerlake ( OG f eks 1.100) og like mye humle i en annen gryte.
Ta ut smaksprøver på samme tid. Så kan du selv kjenne hvordan forskjellen blir.

Joda, du kan fint lage en 15 minute IPA,
men da må du bruke mye humle, men det er jo godt det

Du kan også helt sikkert slippe unna med 15 min kok på litt spesialmalt
så lenge du ikke har meska store mengder Pilsner malt

Konklusjonen er da at jeg kan stole på beercalc når jeg beregner bitterhet ved kortere koketider?

Ellers: Kan noen forklare meg hvorfor det ble ingen usmaker (foreløpig) i brygget mitt som bestod av 2 kg pale malt og 1,5 flytende ekstrakt når jeg KUN kokte i 15 minutt? Dette har jeg i ettertid trodd var en "dødssynd" pga hermetisk mais potensial..

Digger at du Forvirret svarer meg når jeg skriver at jeg er "litt forvirret" ;)

Pale malt har litt lavere forekomst av SMM (aminosyre som er forløper til DMS) enn pilsner malt. Derfor er det viktigere å koke i 90 minutter når man bruker pilsnermalt kontra pale malt. Rask nedkjøling er også viktig. Ved kraftig gjæring kan også CO2 blåse vekk noe DMS.

Hvorfor du ikke har usmaker på brygget ditt er vanskelig å si. Det spørs litt hvor maskert eventuell DMS er av malt, humle og gjær, ditt eget toleransenivå for DMS, osv.

Pale malt har litt lavere forekomst av SMM (aminosyre som er forløper til DMS) enn pilsner malt. Derfor er det viktigere å koke i 90 minutter når man bruker pilsnermalt kontra pale malt. Rask nedkjøling er også viktig. Ved kraftig gjæring kan også CO2 blåse vekk noe DMS.

Hvorfor du ikke har usmaker på brygget ditt er vanskelig å si. Det spørs litt hvor maskert eventuell DMS er av malt, humle og gjær, ditt eget toleransenivå for DMS, osv.

Nå spør jeg bare, men hvis halvparten av de gjærbare sukker-artene kommer fra ekstrakt , vil vel DMS mengden også halveres i ett "partial mash" brygg kontra et all-grain brygg? Jeg føler meg relativt sikker på personlig at dette er en metode jeg kan og kommer til å bruke igjen, hvor jeg sparer 45 min koketid.

Mest sannsynlig dog blir det vel "steeping" + sukkerarter i form av ekstrakt så sparer man 30-40 min på meskingen au

Vel... DMS vil alltid forekomme, det spørs bare i hvor stor grad. Halveringstiden er 40 minutter, derfor anbefalt koketid på 90 minutter på øl med pilsnermalt. Du får vel nesten bare prøve deg frem avhengig av oppskriften din.

Vel... DMS vil alltid forekomme, det spørs bare i hvor stor grad. Halveringstiden er 40 minutter, derfor anbefalt koketid på 90 minutter på øl med pilsnermalt. Du får vel nesten bare prøve deg frem avhengig av oppskriften din.

Ja det blir jo en erfaring. Veldig positivt overrasket så langt iallefall.

Men stemmer tanken/teorien om at 50/50 ekstrakt/korn vil redusere mengden dms med 50%? Ekstrakten skal jo være ferdig kokt og ikke ha behov for ytterliggere koking ift dette?

Litt forvirret er bedre enn forvirret:)
Er ikke så enkelt å finne ut av alt dette som inngår i brygging.

Kun 15min humle
Mener det var Gahr som i en eller annen tråd viste til (hva jeg tror) var komersiellt bryggeri som hadde noe øl med kun 15 min humle.

DMS i ulike malttyper
Pils, pale og spes malt tror jeg må kokes. Men når det kommer til de som ikke behøver mesking (cara/krystall)
så vet jeg ikke. På Nordbrygg sin hjemmeside står det at malt som kun trekkes skal kokes sammen med ekstrakt i 15 min. Men om det er for å ta knekken på evt basselusker eller å fjerne DMS må andre svare på.
Så skal man jo ikke koke humlet ekstrakt pga høyere bitterhet, hvorfor (med tanke på DMS) må uhumlet ekstrakt kokes og hva med spraymalt? Mener å ha lest at en fabrikant anbefalte at deres ikke skulle kokes.

Mvh og fortsatt

Med hånden på hjertet så la jeg ikke merke til noe usmaker når jeg koste meg max med min brune nyttårs ale i går. Det var rett og slett snadder.
Og der har jeg kun kokt i 15 minutt.

Hvis jeg var proff dommer så kan det være jeg kunne klart å spore opp noen usmaker, men foreløpig ikke, og tror ikke jeg vil "lete" etter de helelr for da ødelegger man jo litt av opplevelsen;)

Du slapp vel unna med 15 min da, men om det skulle være noen usmaker igjen kan det godt maskeres i en Brown Ale

Videre mener jeg det er logisk at mengden usmaker blir begrenset når dette kun stod for 40-50% av vørteren miN:)
+1, Absolut, da sitter du bare igjen med halvparten av usmakene ;)
kan også godt være at mye fordamper bort på det første kvarteret

Tilbake
Topp