For bittert øl - bruke laktose

Jeg brygget en IPA som etter oppskriften skulle ende på FG 1016, men endte på 1010. Blir bitter, men det skal jo IPA være. Derimot syns jeg det mangler sødme som kunne balansere bitterheten. Er det noe å gjøre med dette? Jeg skal flaskekarbonere så jeg har tenkt på muligheten av å koke opp enten laktose eller maltodekstrin og tilsette det sammen med sukkerlaken. Vil det kunne fungere? Noen som har prøvd. Jeg har lest, her på forumet, om usmak ved bruk av laktose, så jeg er litt skeptisk også. Maltodekstrin er kanskje tryggere, men det bidrar kanskje ikke med så mye sødme?
 
Det vil fungere.

Jeg personlig ville latt det være, da jeg ikke er spesielt begeistret for de tilsetningsstoffene (og maltodekstrin er den værste av de to for meg).

Ipa skal være bittert og kan være tørr. Så
1.010 kan vel være ganske "riktig". Ikke sikkert du hadde merket så stor forskjell på 1.016 heller.

Lactose er ikke spesielt typeriktig i noen ipa, med unntak av milkshake ipa, men det spiller forsåvidt ingen rolle.
 
Enig, med @Lars___Erik la den være. Jeg vant NM med en IPA som ufrivillig endte på 1.008. Skulle vært 1.016. Kommentarene var at den var for tørr og alkoholsterk. Men det var fortsatt en god IPA. Du skriver ikke hvilken IBU du legger deg på. Det kan ha betydning, jeg ligger typisk på mellom 50 og 60 på mine.

Har en Kold IPA som er en stil som skal være tørr og krisp. Den endte på 1.006, synes denne er meget god selv.
 
Ok. IBU etter planen litt over 50. Jeg tappet av litt og lot det stå i kjøleskap en stund, slik at mer av grumset sedimenterte. Da virket det ikke så galt. Takk for rådene. Jeg satser på at dette går fint.
50 ibu er ikke grensesprengende ;), men med mye humlemateriale i glasset så blir det bittert
 
Jeg brygget en IPA som etter oppskriften skulle ende på FG 1016, men endte på 1010. Blir bitter, men det skal jo IPA være. Derimot syns jeg det mangler sødme som kunne balansere bitterheten. Er det noe å gjøre med dette? Jeg skal flaskekarbonere så jeg har tenkt på muligheten av å koke opp enten laktose eller maltodekstrin og tilsette det sammen med sukkerlaken. Vil det kunne fungere? Noen som har prøvd. Jeg har lest, her på forumet, om usmak ved bruk av laktose, så jeg er litt skeptisk også. Maltodekstrin er kanskje tryggere, men det bidrar kanskje ikke med så mye sødme?
Bitterheta fortar seg noe etter hvert, og det du opplever som ubehagelig nå, er kanskje helst "hop burn" (?). Så gi ølet litt tid, så vil jeg tru det har runda seg litt.
 
Du skal ikke se bort fra at den smaker nydelig dersom du kaldlagrer den i en mnd etter karbonering
 
Tilbake
Topp