Ekstrakt vs. maltbrygging

Jeg oppgraderer til maltbrygging nå straks, fordi jeg syns at når jeg brygger ales med OG over 55 så ender de opp med og alltid smake det samme på en måte. Det er en karakteristikk som alltid går igjen, smaksmessig.
Er dette noe som er typisk for ekstraktbrygging?

Og en annen ting, jeg sliter litt med humle-utbytte når det gjeller smakshumle. Jeg vet dette gjeller for bitterheten når man koker 5-7 liter mindre enn det som ender opp i gjæringskaret, men har det også noe og si for smak og aromahumle?

Mvh Thomas;)

PS: Har en følelse av at "magnesax" (i innlegg under) snakker om det samme.
 
Ja, jeg tror vi har det samme problemet. For min del er det først og fremst i relativt lyse ales "hjemmebrygg" smaken blir fremtredende. Laget en variant av Andrimne Old Ale (Gahr) med ekstrakt (OG 84) , og den ble rett og slett fantastisk - men her var det så mye smak at "hjemmebrygg" smaken antakelig druknet. Samme erfaring med portere og stout, det er lyse ales som er problemet.

La oss fortsette diskusjonen i http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2890.0.html :)
 
Omvent hos meg, jeg får best resultat ved å lage lyse ale. Jeg føler at jeg er nøyaktig og gjør ting riktig så jeg bare gyver på med maltbrygging jeg:)
 
Tilbake
Topp