Ekstraktfavoritt som all grain?

Vi har akkurat gått over fra å brygge med ekstrakt til å gjøre det skikkelig med all grain :) Nå er sommeren snart her, og da må vi forsøke på den sommer-alen vi har fått mye skryt og ros for tidligere. Masse Crerd til ThomasRS som kom med oppskriften her på forumet en tid tilbake!!  :amen:  http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3456.msg26092.html#msg26092

Men nå må vi altså gjøre om oppskriften fra ekstrakt til all grain.. Så da er spørsmålet.. Hvordan gjør man det??

Oppskriften vi brukte var som følger:
22l herlig lys og lekker American Pale Ale med:
 2,5kg Ekstra Lys DME
 1,0kg Hvete DME
 200g Flaket Bygg,
 100g Crystall 10L

80g Tettnang 4,1% 60min
 40g Challenger 10min
 50g Challenger 2min
 35g Challenger tørrhumle i 7 dager
 4-5g sitrongress per liter(tilsatt under kjøling)(kjøpes på Safari/Meny

Wyeast 1272 gjæret på 23 grader

1 kilo tilsvarer 1,6 kilo malt.Så jeg prøver meg med litt forsiktig hjelp her, så får heller noen mer drevne korrigere.

4 kilo pilsnermalt/pale malt f.eks denne.
1,6 kilo hvetemalt f.eks denne.
Resten som det står.

Det gir følgende oppskrift i følge BrewMate:

New Recipe (American Pale Ale)

Original Gravity (OG): 1.061  (°P): 15.0
Final Gravity (FG):    1.015  (°P): 3.8
Alcohol (ABV):        5.99 %
Colour (SRM):          5.9  (EBC): 11.7
Bitterness (IBU):      42.3  (Tinseth)

67.8% Maris Otter Malt
27.12% Wheat Malt
3.39% Flaked Barley
1.69% Crystal 10

3.5 g/L Tettnanger (4% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
1.7 g/L Challenger (6.1% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
2.2 g/L Challenger (6.1% Alpha) @ 2 Minutes (Boil)
1.5 g/L Challenger (6.1% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop)

3.9 g/L Lemon Grass @ 0 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 20°C with Wyeast 1272 - American Ale II

Recipe Generated with BrewMate

Oppskriften høres forøvrig spennede ut og ser riktig ut i forhold til OG/IBU/EBC.

:godtoel:

Takk for svar! Var enklere enn jeg trodde å regne om til all grain... ::)

Ønsker å være lokapatriot og handle hos Vestbrygg i Bergen, og siden de kun har gjær fra White Labs, ikke Wyeast - er det noen som vet hvilken gjær vi bør handle inn for å komme nærmest mulig Wyeast 1272??

På Wyeast sine sider finner jeg denne beskrivelsen av gjæren:
YEAST STRAIN: 1272  |  American Ale II™
With many of the best qualities that brewers look for when brewing American styles of beer, this strain’s performance is consistent and it makes great beer. This versatile strain is a very good choice for a “House” strain. Expect a soft, clean profile with hints of nut, and a slightly tart finish. Ferment at warmer temperatures to accentuate hop character with an increased fruitiness. Or, ferment cool for a clean, light citrus character. It attenuates well and is reliably flocculent, producing bright beer without filtration.

Origin:
Flocculation: Medium-High
Attenuation: 72-76%
Temperature Range: 60-72F, 15-22C
Alcohol Tolerance: 10% ABV

Har prøvd å lese på White labs sine sider, men sliter med å finne likheter...
http://www.whitelabs.com/beer/homebrew_strains.html#ALE_YEAST

Husk at hvor mye malt som må brukes i forhold til ekstrakt vil avhenge av hvor stort utbytte du får under meskingen. Så fort du får kontroll på det er det svært enkelt å regne om oppskrifter.

Lars Ølhund skrev:
Ønsker å være lokapatriot og handle hos Vestbrygg i Bergen, og siden de kun har gjær fra White Labs, ikke Wyeast - er det noen som vet hvilken gjær vi bør handle inn for å komme nærmest mulig Wyeast 1272??

Denne siden gir deg en pekepinn  ;) http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=44592

Trond Svanøe skrev:
Lurer meg på om ikke hvetemaltekstrakt kun inneholder 50% hvete og resten bygg.

Der har du et poeng.. Sjekket på vinogbar sine sider, der vi kjøpte spraymalten fra sist vi brygget denne øllen, og der står det 55% hvete 45% bygg..

Oppskriften bør vel da endres til:
4,8 kg pilsnermalt
0,8 kg hvetemalt

Det er det som er standarden, ja. Mener Muntons Wheat Spraymalt inneholder 45 % hvete og 55 % bygg.

Bjarte H skrev:
WLP051 California V Ale Yeast

Ser ut til at Vestbrygg ikke har dette på lager.. vil det bli stor forskjell om jeg bruker en av gjærtypene de har?

WLP001 California Ale(03.07)            
WLP002 English Ale(31.05)(24.06)              
WLP007 Dry English Ale(08.06)(24.06)  
WLP009 Australian Ale(27.06) Platinum      
WLP013 London Ale(08.06)(24.06)                  
WLP029 German Ale/Kolsch(31.05)(24.06)      

Jeg hadde valgt 001 hvis du vil ha noe nøytralt, 007 om du ønsker noe med litt mer gjærkarakter.

Tilbake
Topp