EL-KJELE - kortslutting og modifiseringer

Vi har to el kjeler vi bruker til brygging, av typen...

s_31_0100.jpg


På håndbryg.dk har det vært en del diskusjoner om at de slår seg av under koking. Da de har en sikring som slår ut på 104C.

]http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=1713[url]

http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=1280[/url]

Er det noen andre som bruker slike gryter, modifisert den og kan forklare hvordan man gjør det på en ENKEL måte? :)

Vi sliter litt med å finne ut hvordan det skal gjøres. Ingen av oss er dessverre teknofreaks :)

All hjelp mottas med takk ;)
 
Tipper at du kan sku løs plastbunnen fra selve gryten. Prøv det og ta et bilde av det du kan se da.

Har selv en gryte uten sikring, som fint tillater koking. Så man bør sikkert kortslute eller fjerne termostaten.
 
Vi har flyttet termometeret ut av posisjon. Mister litt kontroll på koken. Men den ene kjelen er 1800w, så den greier jo akkurat å koke med isolasjon og slikt.

Kjelen på 2000w har vi ikke gjort noe med, den slår seg ikke så ofte ut at det har noe å si for selve bryggingen...

Det er enkelt å skru av bunnen og finne ledningene, har du fjernet sikringen selv på den gryten?
 
Min gryte er veldig gammel og hadde ikke sikring i utgangspunktet. Det å flytte på termostaten er sikkert også en grei løsning, i tillegg til at man nok bør isolere kjelen med et eller annet. Med 2 kW får jeg det bare til å koke såvidt.
 
Termostaten har sansynligvis to ledninger, evt tre med jord, tar du disse to ledninger av termostaten og kobler dem sammen er termostaten utkoblet.
Siden du har flyttet på termostaten ligger den kanskje utenpå kjelen, den har altså ikke et kapilarrør som går inn i kjelen ?
Fungerer det slik du har gjort det og det ikke er fare for at du får overslag pga, termostat tilkoblingene kommer borti andre tilkoblinger er det nok like så greit å la det være slik.
 
Vi har isolert den med liggeunderlag som har fungert godt.

Jo den har et kapilarrør, men det runde elementet som er helt oppe i kjelen har vi flyttet. Da kunne man koke vann samtidig som termostaten utenpå kjelen, markerte 35-40C.

http://www.haandbrygforum.dk/gallery/albums/userpics/10008/elgryde_runge_01.jpg Dette bildet er identisk med vår koker.

"Objekt2" har vi flyttet vekk, men det har kanskje ikke noe å si for overkokings/termosikringen når det er vørter som kokes?

Fører det vi har gjort til at bare temostaten utenpå kjelen viser feil, ellers er alt som før....

Vurderer å finne en elektriker som kan fikse dette for oss mot noen øl..
 
Hei.

Jeg bruker akkurat samme type kjele og har hatt problemer med at termostaten slår av når jeg skal koke. Det jeg gjorde var at jeg skrudde av skruene som er i bunn. Deretter kan dekselet taes av. Termostaten sitter midt i under kjelebunnen. Denne tok jeg rett og slett og flyttet ned slik at den ikke var i kontakt med kjelebunnen. Der er plass til den i hulrommet i dekselet. Dette fungerer nå fint. Jeg er heller ikke noe veldig teknisk anlagt det dette fungerte greit. Bare skru opp bunnen så tror jeg du forstår hva som skal til.
Temostaten kan jo nå selvsagt ikke brukes som termostat med det har jeg heller aldri brukt den som. Den er for unøyaktig.
 
Tilbake
Topp