Rasjonalisering fra mesk til kok

Forstår ikke helt med hva du mener med tradisjonell kontinuerlig skylling, vi planlegger å bruke vannet som er igjen i kokekar etter meskingen er ferdig, ca 40 liter, dette vannet er allerede oppvarmet til ca skylletemperatur på 70 cels pluss og 40 liter burde være nok til utskylling på en 25 kg maltseng.
Var ikke meningen å kritisere på noen måte, må ikke oppfattes slik. Med riktig utført kontinuerlig skylling vil du få en brygghus effektivitet på minimum 80%, normalen er vel opp på 90% tallet.

At du heiser opp maltrøret og sannsynligvis blottlegger maltsengen (tørr) slik at vørter renner for raskt igjennom pga. tyngdekraften er ikke kontinuerlig skylling slik jeg ser det. Kan godt hende jeg har oppfattet dette feil, men som sagt så burde du da kunne komme opp i 90% effektivitet og ikke 70%, det var vel det jeg hang meg opp i.

Beklager hvis dette hørtes negativt ut, ikke slik ment. Lykke til!
 
Med fare for å ha misforstått (eg. slurvete gjennomlesning) så minner dette oppsettet meg litt om Blichmann sin breweasy (??) Iallefall litt? http://www.blichmannengineering.com/products/breweasy

Jeg har brygget med både terassebryggeriet til Stana (75 OG 95 literen) + BB60 med maltrør og Bratberg kompaktbrygger. Er ikke bare begeistret for systemet med å løfte ut malten. Dersom du prøver å gjøre det i en engangsoperasjon er det fare for at maltsengen kollapser under sin egen vekt og blir tettere en en porsjon ihjelkokt havregrøt. Da er det bedre å løfte gradvis slik at maltsengen er flytende sålenge som mulig. Jeg ser heller ikke noen mulighet for å regulere skyllehastigheten, annet enn ved å variere knusingen av malten. For fin, og du bruker hele dagen til resirkulering og skylling, for grov og det renner som niagara med lavt utbytte (60%) som resultat.

Lavt utbytte er forøvrig ikke noe problem, sålenge det er stabilt. En kilo eller to ekstra med basismalt er den minste utgiften i denne hobbyen.
 
Var ikke meningen å kritisere på noen måte, må ikke oppfattes slik. Med riktig utført kontinuerlig skylling vil du få en brygghus effektivitet på minimum 80%, normalen er vel opp på 90% tallet.

At du heiser opp maltrøret og sannsynligvis blottlegger maltsengen (tørr) slik at vørter renner for raskt igjennom pga. tyngdekraften er ikke kontinuerlig skylling slik jeg ser det. Kan godt hende jeg har oppfattet dette feil, men som sagt så burde du da kunne komme opp i 90% effektivitet og ikke 70%, det var vel det jeg hang meg opp i.

Beklager hvis dette hørtes negativt ut, ikke slik ment. Lykke til!
Det forklarer hvorfor vi ikke har fått mer en 60 % effektivitet tidligere, vi har altid løftet maltrøret helt ut ved utskylling, så da mener du at man får best effektivitet ved å skylle mesken mens maltrøret ligger helt urørt?
Forøvrig blir konstruktiv kritikk og kommentarer mottatt med stor glede og respekt, ingenting var negativt med det du skrev, så det er sagt.
 
Enig i at breweasy har samme prinsipp, med den forskjellen at i breweasy så skyller du ikke men mesker med alt vannet. Skal gi en effektivitet i systemet på +70 prosent etter det folk sier. Altså no-sparge.
 
Det forklarer hvorfor vi ikke har fått mer en 60 % effektivitet tidligere, vi har altid løftet maltrøret helt ut ved utskylling, så da mener du at man får best effektivitet ved å skylle mesken mens maltrøret ligger helt urørt?
Det normale er å kutte ut maltrøret og sette inn silbunn.
Kontinuerlig skylling er beskrevet her http://brewwiki.com/index.php/Sparging

Selv bruker jeg sjelden kontinuerlig skylling, kun på vørter med ca. OG > 1.080
Dette for at det tar lang tid og er litt brysomt i mitt system å få til effektivt/riktig.

Jeg begynte med maltrør i mitt lille system da jeg trodde dette var fine greier (Speidel)
Nå bruker jeg silbunn og BIAB pose som en lettvint måte å bli kvitt malten på før kok (enkjele oppsett)
 
image.jpeg
Klart dette vil fungere! Men det kan være at en falskbunn istedenfor en ekstra vvb som maltrør er å foretrekke. Selv liker jeg ikke jobben med å spa ut malten, men har du en god løsning for det så muligens..

Tilsvarende systemer er velprøvd av andre i flere varianter, søk på "Brutus 2.0 brewing system" i favoritt søkemotoren din. Mange varianter over temaet. Som msevland nevnte tidligere i tråden så er det et relevant spørsmål om dette systemet er bedre enn tradisjonelt 3 kjele, siden det likevel brukes 3 vvb.
Darwinismen i hjemmebryggerverdenen tyder på at det kanskje ikke er det, siden dette ikke har blitt mere populært.

P.S Blichmann Breweasy (patent pending) virker å være en kopi av dette fra 2007 http://byo.com/malt/item/1933-countertop-brewing-system
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    61,3 KB · Sett: 55
Sist redigert:
Da er anlegget ferdig, 3 batcher på 90 liter hver er fullført, fungerer over all forventning, god virkningsgrad, jevn flow ved sirkulering, ingen problem med skalering opp eller ned på størrelse batch og tiden det går å lage en batch på 90 liter med dette anlegget tar om trent samme tid som vi brukte å lage 20 liters batcher med BeerBrew systemet.
Men det er fremdeles forbedringspotensial som vi tar litt etter hvert. 20160114_190810.jpg20160201_162021.jpg
 
Vis vedlegget 21719
Klart dette vil fungere! Men det kan være at en falskbunn istedenfor en ekstra vvb som maltrør er å foretrekke. Selv liker jeg ikke jobben med å spa ut malten, men har du en god løsning for det så muligens..

Tilsvarende systemer er velprøvd av andre i flere varianter, søk på "Brutus 2.0 brewing system" i favoritt søkemotoren din. Mange varianter over temaet. Som msevland nevnte tidligere i tråden så er det et relevant spørsmål om dette systemet er bedre enn tradisjonelt 3 kjele, siden det likevel brukes 3 vvb.
Darwinismen i hjemmebryggerverdenen tyder på at det kanskje ikke er det, siden dette ikke har blitt mere populært.

P.S Blichmann Breweasy (patent pending) virker å være en kopi av dette fra 2007 http://byo.com/malt/item/1933-countertop-brewing-system

Det hjemmelagede maltrøret fungerer utmerket, har ikke hatt noe problem med at maltsengen går tett samme hvor finmalt malten er, litt arbeid med å spa ut malten etterpå men det går greit, 24 kg er det meste vi har prøvd, med 90 liter som sluttresultat i gjærkarene og en effektivitet på 75%, å dette oppnår vi uten å skylle, dvs vi kjører hele volumet oppi fra start, ca 110 liter på en max batch, så vi er veldig fornøyd.

Ved max batch kjører vi hele volumet med vann opp i kokekaret, vi bruker da ikke å vaske, en kan si vaskevann er inkludert, ca 110 liter, varmer det opp til 70 cels ved 3 x 3 KW, pumper ca halvparten over i meskekaret slik at malten er dekket med vann, vannet er da 10-20 cm over malten, meskekaret står da høyere enn kokekaret slik at vørteren renner tilbake ved selvfall til kokekaret.
Vi starter sirkulasjonspumpa og åpner samtidig kranen (returen) til kokekaret og kjører fra nå av 3KW styrt av PID som måler temp på inngående vørter.
En stryper pumpa til nivået i meskekaret stabiliserer seg på ønsket nivå og passer samtidig på at nivået i kokekaret ikke faller under varmeelementene, vi har for sikkerhet skyld plassert uttaket på sugesiden av pumpen over nivået på elementene slik at skulle det av en eller annen grunn bli lavt nivå i kok så begynner pumpa og suge luft før nivået blir for lavt.
Når meskinga er ferdig stopper vi sirkulasjonspumpa, løfter meskekaret enda en halv meter opp slik at utløpet under meskekaret kommer over nivået i kokekaret og lar det henge der til det har dryppet i fra seg, fyrer nå opp 9 kw til det koker, tar ca 30 minutter.

Denne metoden passer altså ved max batcher der vi satser på 90 liter som sluttresultat, ved mindre batcher, eks 45 liter i gjærkaret, bruker vi en metode som best beskrives som HERMS, bruker da kjølespiralen til å varmeveksle vørteren i.
Fyller da opp kokekaret som ved max batch til 110 liter, varmer til 70 cels, pumper ca 40 liter over i meskekaret, starter sirkulasjonen fra mesk, igjennom kjølespiralen som står i kokekaret og er dekket med vann, som før er det inngående malttemperatur som styrer PID og varmelement.
Når meskeprosessen er fullført varmes vannet i kokekaret opp til 80 cels og ca 20 liter pumpes over mesken som vaskevann, en del vann blir til overs og dette vannet tømmes ut før vørteren blir pumpet over til kok.
Også her kan en bruke alt vann fra start, ca 55-60 liter i meskekaret og kutte ut vasking all together men effektiviteten går da en smule ned.

Til slutt vil jeg bare si at det er svært tilfredstillende å se et prosjekt bli så vellykket kun basert på ideer og tankegods hentet fra her og der, mye fra dette forum, tusen takk til alle som kom med innspill og kommentarer i denne tråden.

Hilsen
Kurt Sindre og Svein Ronny
 
Tilbake
Topp