En amatør trenger tips....

Hei!
Etter å ha brygget litt på en 20-liters netthandel sak, har jeg lyst til å prøve å bygge meg et enkelt bryggeri.
Ber om tips, slik at jeg unngår opplagte feilkonstruksjoner.
Bryggeriet bygges av varmtvannsberedere. 3 kar - 1 skyllevann (30 liter), 2 mesking (95 liter), 3 koking (80liter).
Tenker i første omgang å fyre med gass, men det kan godt bli aktuelt å bygge om til el.
Ser for meg falsk bunn i meskekaret og at det skal sirkuleres under meskeprosessen. Tenker å bruke samme pumpe til å pumpe over til kokekaret.
Er det skivebom å se for seg at det går å fyre med gass (muligens el senere) direkte i meskekaret?
Er 1/2" dimensjon kurant?
Bør jeg løfte den falske bunnen mye? Skal seff montere termometer på alle kar.
Tips mottas med takk.
 

Vedlegg

  • Bryggeri.pdf
    525,3 KB · Sett: 53
Kokekaret må være størst.. skyllevann større..
1/2" er kurant.
Minst mulig rom under falsk bunn.
Sirkuler via coil (bruk gjerne kjøle coilen)i skyllevannet da holder du varmen i mesken..(HERMS)

Ser du for deg 2 gass varmere? en til meskekar og en til skyllevann?

El er mye enklere så gå for det med en gang vist du kan..
Varme i skylle vann og kok.. ikke varme i mesk..
 
Kokekaret må være størst.. skyllevann større..
1/2" er kurant.
Minst mulig rom under falsk bunn.
Sirkuler via coil (bruk gjerne kjøle coilen)i skyllevannet da holder du varmen i mesken..(HERMS)

Ser du for deg 2 gass varmere? en til meskekar og en til skyllevann?

El er mye enklere så gå for det med en gang vist du kan..
Varme i skylle vann og kok.. ikke varme i mesk..

Takker. Her må jeg vist justere... . Tenkte to gassvarmere.

Har hele tiden tenkt paralleller til netthandel-bryggeren, varme opp under meskekaret. Etter mesking, skylle ut, mens jeg pumper over til kokekaret, flytte ett bluss dit for så å koke, så kan jeg tømme/rengjøre meskekjelen mens det kokes.
Det blir altså feil.
 
Feil er det ikke men du vil ha så stabil temp som mulig under mesking og gass på meske kjelen er ikke det enkleste å holde gjevn temp med..

Skal du ha kjøle coil så bruk heller denne som HERMS.. Du slipper og faren med å svi mesken..

Det er mange måter å gjøre dette på,er bare å finne den beste for deg..
 
Bygger også nytt for tida. Meskekaret vårt er fantastisk, og kanskje litt fantastisk stort.. 300 liter meierisak, egentlig en fløtekjøler. Godt isolert. Kokere er VV beredere.
Ville nok lett sløyfa el oppvarming i meskekaret, for å få dødvolumet minimert. God isolasjon rundt det er en fordel for å få jevnest mulig temp i mesken, og selvsagt for å minimere varmetap generelt. Vi varmer opp vann før vi kjører det over i meskekaret, men om du lager ei lita varmekappe under meskekaret kan du jo justere litt med en gassbrenner under selv om du isolerer (med isolasjon som tåler endel varme).
Vi skal lage en liten varmekrets som sirkulerer væske i de tidligere kjølespiralene, for å erstatte varmetap. Stegmesk kan fint utføres med vanntilførsel.
Bygger nye kokere. VV beredere. Vil ha mulighet for både gass og elektrisk, så bygger beina passe høye for gass, og monterer elementer i siden. Tenker å koke opp med gass, så vedlikeholde kok med el. Det blir 2 nye kokere i tillegg til den vi har. Oppsettet gir mulighet for å lage ulike øl på samme mesk.
Anbefaler deg å bruke så stor diameter på meskekaret du klarer. Stående tank, ikke mindre enn 50cm diameter. Har sett prosjekter her på forumet med liggende tank. Ser veldig fornuftig ut. Med mindre diameter vil du få litt begrensninger pga høyde på maltsenga om du vil lage veldig tunge øl.
Dette er stort sett basert på egne erfaringer, og feil.. Håper det hjelper.
Og, ja, 1/2" koblinger/ 12mm slange/rør holder fint. Vi brygga første gang på karet under (300liter) med 12mm slanger og Chugger pumpe. Riktignok "bare" 140 liter ferdig øl. Det gikk fint, men har ei stor pumpe som skal inn. Mest for at den er i stand til å pumpe ut masken etter brygging. Minuset med ei slik pumpe er at vi sannsynligvis må inn med en frekvensomformer.
Etter med bunn.jpg
 
Bygger også nytt for tida. Meskekaret vårt er fantastisk, og kanskje litt fantastisk stort.. 300 liter meierisak, egentlig en fløtekjøler. Godt isolert. Kokere er VV beredere.
Ville nok lett sløyfa el oppvarming i meskekaret, for å få dødvolumet minimert. God isolasjon rundt det er en fordel for å få jevnest mulig temp i mesken, og selvsagt for å minimere varmetap generelt. Vi varmer opp vann før vi kjører det over i meskekaret, men om du lager ei lita varmekappe under meskekaret kan du jo justere litt med en gassbrenner under selv om du isolerer (med isolasjon som tåler endel varme).
Vi skal lage en liten varmekrets som sirkulerer væske i de tidligere kjølespiralene, for å erstatte varmetap. Stegmesk kan fint utføres med vanntilførsel.
Bygger nye kokere. VV beredere. Vil ha mulighet for både gass og elektrisk, så bygger beina passe høye for gass, og monterer elementer i siden. Tenker å koke opp med gass, så vedlikeholde kok med el. Det blir 2 nye kokere i tillegg til den vi har. Oppsettet gir mulighet for å lage ulike øl på samme mesk.
Anbefaler deg å bruke så stor diameter på meskekaret du klarer. Stående tank, ikke mindre enn 50cm diameter. Har sett prosjekter her på forumet med liggende tank. Ser veldig fornuftig ut. Med mindre diameter vil du få litt begrensninger pga høyde på maltsenga om du vil lage veldig tunge øl.
Dette er stort sett basert på egne erfaringer, og feil.. Håper det hjelper.
Og, ja, 1/2" koblinger/ 12mm slange/rør holder fint. Vi brygga første gang på karet under (300liter) med 12mm slanger og Chugger pumpe. Riktignok "bare" 140 liter ferdig øl. Det gikk fint, men har ei stor pumpe som skal inn. Mest for at den er i stand til å pumpe ut masken etter brygging. Minuset med ei slik pumpe er at vi sannsynligvis må inn med en frekvensomformer.
Vis vedlegget 23562
Flott. Tusen takk for innspill. Virkelig nyttig.

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp