En mesketank, to kokekar, funker det?

Har fått tak i et bryggeri av varmtvannstanker. Mesketanken rommer nok korn til et 200 liters brygg, men har to kokekar av ca 120 liter. Funker det og fordele vørteren i to kar og få likt ressultat eller kan jeg like godt gjøre om det ene kokekaret til en HLT

Ikke noe problem å koke i to kjeler.
Med mitt villabryggeri koker ofte jeg i to kjeler, og det jeg savner er en silbunn i kjele nr to. Om du bruker spiralkjøler kan det være kjekt å ha en til hver kjele, men det går å kjøle ene kjelen og så flytte kjøleren over. Det er litt vanskeligere med silbunn....

sand skrev:
Ikke noe problem å koke i to kjeler.
Med mitt villabryggeri koker ofte jeg i to kjeler, og det jeg savner er en silbunn i kjele nr to. Om du bruker spiralkjøler kan det være kjekt å ha en til hver kjele, men det går å kjøle ene kjelen og så flytte kjøleren over. Det er litt vanskeligere med silbunn....

Kult. Altså ikke noe merkbar forskjell på ølet?

Tappet det fra kokekaret etter nedkjøling over i ett gjæringskar slik at innholdet i de to kokekara blir blanda.
Må passe på å fordele humlen sånn noenlunde likt i kjelene slik at man får fullt utbytte av humlen.

Det andre alternativet er selvsagt å bevisst lage to forskjellige øl hver gang, om du ikke har en stor nok beholder til å blande i enten før etter koking,

Jeg synes dette kan  være kjekt, hvor man får en sterk og en "snill" variant av samme øl.
Så kan man selvsagt også gjøre forskjellene vesentlig større etter mekingen ved forskjellig humleskjema og gjær om man ønsker.

Vi har av og til tappet første avrenning fra vår partiskylling til en kokekjele og andre (og eventuelt tredje) til neste kjele.
Dette har gitt en sterk "nippeøl" og en øl for solveggen. Helt glimrende etter min oppfatning.

Dersom du ikke har et stort kar å balnde alt i før overføring til kokekjelene tror jeg du skal slite med å få dem identiske.

ingehk skrev:
Da tror jeg den ene kokekaret blir en HLT

Det ville eg ha gjort trur eg. Det kjem jo litt an på kor store brygg du vil lage. Er mesketanken også VVB? Utan at eg har prøvd, så tenker eg at det kan potensielt bli litt tjukk maltseng i forhold til areal på silbotnen om du skal ha malt til 200 liter øl i ein VVB. Men det kan vere eg tek feil.

protto skrev:
ingehk skrev:
Da tror jeg den ene kokekaret blir en HLT

Det ville eg ha gjort trur eg. Det kjem jo litt an på kor store brygg du vil lage. Er mesketanken også VVB? Utan at eg har prøvd, så tenker eg at det kan potensielt bli litt tjukk maltseng i forhold til areal på silbotnen om du skal ha malt til 200 liter øl i ein VVB. Men det kan vere eg tek feil.

Ja det er det. Diameter på 44cm så du har nok rett, kan bli litt vel mye korn i så smal tank

Tilbake
Topp