Enda en nybegynner trenger hjelp til juleøl (bas. på Muntons Highland Heavy Ale)

RolfK

 
Hei!
Skal prøve å fatte meg i korthet:
Er nybegynner og har pønsket på juleøl en stund og lest mye bra om ølsettet "Santa's Winter Warmer" fra Muntons. Bestilte dette og diverse andre ting fra Petit Agentur. Fikk mail fra Ola på Petit om at de var utsolgt for Santa's - ville jeg vente eller ta et annet sett? Jeg svarte at jeg ville få til et juleøl, gjerne med litt krydder (som kanel, nellik, appelsin), og Ola anbefalte da Muntons Highland Heavy Ale fremfor SWW. Jeg stolte på anbefalingen og fikk pakke i posten etter et par dager med mye snacks :)

Så da har jeg altså en Muntons Highland Heavy Ale. Skal være et veldig bra sett, men har ikke funnet mye info om denne på nettet, foruten at det virker som det er ganske nøytral i smaken, men med en del bitterhet (45-55 IBU står det på esken). Målet mitt er å få til en litt mer balansert øl, med både sødme, appelsin-/sitrussmak og litt kryddersmak. Dette tenker jeg å oppnå sånn ca ved å gjøre følgende:

Koke opp ca 5? liter vann
Tilsette 500g? 1kg? Lys spraymalt (jeg vil øke alkoholen litt fra 4,5 % til ca 5-6%)
Tilsette x gram Cascade humle-pellets
Tilsette x gram tørket søt appelsinskall
Tilsette x gram nellikspiker
Tilsette x gram kanelstang
La det koke i f.eks. 15 minutter
Blande dette med ølsettet og nok vann til å nå 23 liter.

Kan dette la seg gjøre?
"x" er jo den ukjente her - hvor mange gram av hva vil være fornuftig her? Har lest litt andre juleøloppskrifter her og fått en viss pekepinn, men jeg er usikker. Særlig siden det skal blandes ut med et ølsett. Muntons presiserer at selve "sirupen" ikke bør kokes, men blandes med ca 3 liter (tror jeg) kokt vann og resten kaldt vann for å få ca 23 liter i riktig temperatur.

Siden jeg tilsetter en del spraymalt bør vel det balanseres med mer humle, men det er jo aromaen, ikke bitterheten, jeg ønsker, så jeg tror jeg har en god plan. At det blir litt søtt er helt greit. Men jeg har jo ekstremt lite erfaring, så jeg spør dere med mer erfaring.

Målet er altså en (jule)øl som er litt søt, har et litt tydelig humlepreg, en del sitrus/appelsin, og noe "julekrydder" - men uten at det blir NØ Underlig Jul, bare såvidt i samme gata. Julekrydret, men med litt appelsin og noe sitrushumlepreg fra Cascade.

Igjen, kan dette gå? Og har noen forslag til antall gram av hva? Jeg tror personlig det kan bli veldig bra, hvis jeg får realisert "fantasiene" mine :) Men jeg klarer ikke helt å finne ut hvor mye jeg skal bruke av hva for å få det slik jeg vil. Særlig humla er jeg usikker på.

Kan også nevne at jeg nok vil bruke Wyeast 1450 (Danny's Fave) som gjær :)

På forhånd takk for innspill/forslag/hjelp! :)
 
Tilbake
Topp