Enda et spørsmål om gjæring og temperatur..

Jeg er dessverre ikke en av de priviligerte som har plass til eget kjøleskap for gjæring, men jeg har en kjellerbod som stort sett har holdt 18-20 grader i hele sommer.

Nå for tiden er temperaturen nede mot 15 grader. Jeg satte en weissbier til gjæring der nede nå på lørdag, og under stormgjæringen har temperaturen i bøtta vært rundt 18 grader, som egentlig er helt optimalt. Nå har dette begynt å gi seg og temperaturen i bøtta begynner å trekke ned mot romtemperaturen. Er dette litt i kaldeste laget? Alternativet jeg har er å ta bøtta opp i leiligheten, men her ligger temperaturen ganske konstant på 24-25 grader, og jeg var litt bekymret for om dette var for varmt igjen. Eller har dette lite å si nå som stormgjæringen er over?

Gjæren jeg bruker er Safebrew WB-06

Sett inn en liten varmeovn, med 100W eller så burde den greit heve tempen med noen få grader - sett evt døra litt på gløtt for å regulere.

Varmeovn og stc1000 er bra. Teipe/isolere temperatursonden på bøtta så har du god kontroll på gjæringstemp,hvertfall i vinterhalvåret:)

Det dumme er at dette er et felles bodareal i blokka uten strøm til annet enn lys, og i leiligheten har jeg ikke plass til kjøleskap dessverre. Dermed må jeg leve med de mulighetene jeg har. :(

Det jeg fant ut på denne siden
fermentation temperature: 12-25°C (53.6-77°F) ideally 18-24°C (64.4-75.2°F)
Så det skal jo være mulig å ha 24 grader om du måtte ønske

Kan ikke minske temperaturen en plass? Badet, soverommet eller stua?

Ja, jeg tror kanskje jeg tar det opp i leiligheten. Var litt bekymret for om gjæren ville gå i dvale før sekundærgjæringen var ferdig, og om det ville bli usmaker dersom den gjæret for varmt.. Leiligheten er på størrelse med et frimerke, så det er ikke så lett å justere i de ulike rommene.
Den er av nyere dato også , godt isolert, så jeg sliter faktisk med at den er for varm. Har knapt varme på i det hele tatt. :/

En indikasjon på at det er på tide med nytt bopel. ;)

Sist redigert:
Det er garantert stor forskjell i smak på gjæring ved 18 og 24 grader selv om begge deler er i området som regnes som "optimalt" for gjæren. Når stormgjæringen er over er dog nok det meste av smaksprofilen satt, så kanskje ikke helt krise om det blir varmere.

Går også an å ha det i en balje med vann og justere litt med fryselementer for å holde tempen nede, men er det så varmt som 24-25 grader i rommet så er nok det vanskelig å holde den stabil på rundt 20.

Tilbake
Topp