Ender opp med for stort tap

Heisann! Dette er da tredje batchen vår og vi ender nok en gang opp med for lite øl i gjæringskaret. De to første batchene var Nøgne sin blonde, men etter en fryktelig DMS-smak prøvde vi nå på en IPA fra Villa Baseline. Vi startet med 15 liter til mesking, og i følge våre beregninger skulle vi ende opp på rundt 20 liter, men den endte på 12 liter. Legger ut fremgangsmåten her så kanskje noen kan hjelpe. :)

Pale ale: 5,12 kg - (67 c i 60 min - 77 c i 10 min)
Cara: 0,8 kg
Munchner: 460 g

Amarillo: 30,4 g - 30 min - 15 min - 5 min - 2 min - 0 min
Amarillo: 64 g tørrhumling (glemte å tenke på at det var 12 og ikke 20L i gjæringskaret, altså 24g for mye humle)

Wyeast M44

Vi startet med 15 liter da det var såpass mye malt og såpass liten kjele (25L). Vi skylte med 4,5L, skulle egentlig skylle med 7,5L, men av en eller annen grunn fikk vi plutselig 20L vann i kjelen etter skylling og besluttet at vi ikke hadde plass til mer vann før kok. SG endte på 1.043. OG i oppskrift var 1.061. Hvorfor ble SG så lav?

Etter kok (90 min) og kjøl (rett over 30 min) var vi plutselig nede på 12L (en god del humlegrums i bunn). Da fikk vi en svært uhyggelig OG på 1.080, i oppskrift stod det 1.061. Tilsatte 1/2 pose tørrgjær uten starter og ristet godt.

Vi bruker regnestykket på tap som Ølbrygging fra hånd til munn har i boka, men likevel ender vi opp med for lite øl gang etter gang. Denne gangen resulterte det i et mye sterkere øl enn oppskriften tilsa.

Ølet har nå stått i 17 dager og gjæret, FG er idag nede på 1.012, altså ca. 8,8% kontra 6% i oppskriften. FG har droppet med et poeng hver dag nå de siste 4 dagene, er det mulig å regne ut hvor lenge det skal fortsette å holde på?
 
Heisann!

Det er nok en kombinasjon av kraftig koking og for lite skyllevann som gjør dette.
Er de 12 literne inkludert grumset, eller fikk dere 12 liter på gjæringskaret når dere utelot grums?

Hvis du skal ende opp med 20 liter ETTER koking, så kan dere ikke ha 20 liter før kokinga starter :)

Jeg ville ha tilført mere skyllevann slik at dere endte opp med 23-24 liter i kjelen før koking, samt roet ned kokinga litt. Det behøver ikke å fosskoke.

Når det gjelder OG så skal denne måles etter at vørteren er ferdigkokt, i deres tilfelle var denne på 1.080. SG før kok (Pre-Boil gravity) vil være lavere enn SG etter kok (OG) da sukkertettheten øker når vannet fordamper ved koking.

Sier oppskriften deres noe om forventet FG og antall dager med gjæring?
 
12 liter på gjæringskaret uten grums. Oppskriften sier FG 1.061, står ikke antall dager med gjæring.
Sjekket temperatur på ølet i gjæringskaret og denne målte 23 grader. Usikker på øltempen gjennom hele gjæringa, men romtemperatur har ihverfall vært 20 grader, uten varme i gulv.
 
Dersom dere har kokt ned til for lite volum og for kraftig vørter, så kan dere også tilsette vann til ønsket volum og OG.
 
Hvis oppskriften estimerer 6% og en OG på 1.061, så vil dette si at FG i følge oppskriften skal være på ca 1.015.
 
Normal gjæringstid er ca 14 dager, og med tanke på at forventet FG er på ca 1.015 så tror jeg dere trygt kan tappe ølet deres :)
 
Må være noe rusk i utregningene eller måling av vannmengder her?

Dere startet med 15 liter vann til ca. 6 kg malt. Maltet trekker til seg ca. 1 l pr kg.

Dere skulle da sittet igjen med 9 liter før skylling. Om dere da skylte med kun 4,5 så burde dere hatt bare 13,5 før kok. Mysteriet ligger da i hvordan dere plutselig hadde 20 liter i kjelen?

Mitt tips er å bruke noe bryggesoftware. F.eks. BrewMate.
 
Må være noe rusk i utregningene eller måling av vannmengder her?

Dere startet med 15 liter vann til ca. 6 kg malt. Maltet trekker til seg ca. 1 l pr kg.

Dere skulle da sittet igjen med 9 liter før skylling. Om dere da skylte med kun 4,5 så burde dere hatt bare 13,5 før kok. Mysteriet ligger da i hvordan dere plutselig hadde 20 liter i kjelen?

Mitt tips er å bruke noe bryggesoftware. F.eks. BrewMate.
 
Tilbake
Topp