ender opp med lav OG

Hei.
Da har eg brygget to brygg,. og ender opp med for lav OG på begge.
Hva kan dette komme av? Er ikke sikker om tempratur på mesken er rett. kan dette vere årsaken.

eller kan det skyldes malingsgraden på malten?

OG skulle vere 1.050 men endte på 1.040 - 1.043 Målt med europris dingesboms

Vist dette stemmer, har det noe innvirkning på smak? eller er det bare alkoholprosenten som blir lavere?

Per Marius

Først og fremst: Har du kalibrert oechslevekta i rent vann og sjekket at den viser riktig? Og har du sjekket at du måler ved rett temperatur?

Når du har kontrollert det, så kan du lete etter andre feilkilder. Det kan være at noe ved bryggeoppsettet ditt gir deg lavt utbytte av malten, for eksempel på grunn av utforming av meskekaret. Det enkleste er å bare bruke mer malt og forsøke å optimalisere prosessen, ved å endre malingsgrad, skyllehastighet, temperaturer på skyllevannet osv.

Har du feil temperatur i mesken, kan det påvirke utbytte, men det vil også forandre utgjæringsgrad på ølet, slik at du får feil FG.

Hvilken temp var det på vørteren du målte? Vanligvis er hydrometer kalibrert for 20/15 deg C.
Hvilken effektivitet tar oppskriften utgangspunkt i?

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Målt rent vann 20c da er den kansje 1.005, meske temp 20c, same beholder og ender opp med 1.040- 43.
oppskriften sier 1.050.

Meskekar er 25L Coop sin fryseboks, som er isolert (faller 1 grad på en time) med kobber i bunn, som eg har laget spor i, etter oppskrift funnet på forumet.

HAr corona mølle, som eg prøver meg litt frem på. har nå kansje malet malten litt for fint. men deler skalet i to på gjennomsnitt. men kornet er delt i 4-6 biter (dette er bare ca tal)
Så eg haller mot att eg har muligens feil temp på termostaten.

men har dette noe invirknad på smak?

ser nå att eg endte opp med nær 30 liter vørt. og ikke 25 som oppskriften sier. etter kok.
Da får eg prøve neste gang, og minske skyllemengden med 4-5 liter.

Dette er sikkert årsaken, siden 5 liter ekstra, vil vel ta ned OG så pass ?

Per Marius skrev:
ser nå att eg endte opp med nær 30 liter vørt. og ikke 25 som oppskriften sier. etter kok.

Jepp. OG på 1050 og 25 ltr tilsatt ca 4 ltr vann gir deg OG på 1043.

Andersrene skrev:
Per Marius skrev:

Jepp. OG på 1050 og 25 ltr tilsatt ca 4 ltr vann gir deg OG på 1043.

Da er problemet funnet  :skitbra: godt å vite att det var så enkelt  ;D

Du sa også at i vann viste den 1005, som er fem knepp for mye. Det må med i beregningen. Eller har du tatt med det i tallene du oppga?

Du trenger neppe døpe ølet til krisepils uansett. Hva er det de sier; rdwhahb.

Den tok eg ikke med i skriften nei. så det skal eg så kalrt huske på  :skitbra:
Får ta meg ett to tre brygg til, og finspisse teknikken :)
Takker for hjelpen så lang, og gleder7grur meg til smaksprøve om 30 dager.

Men smakte litt på vørten i stad vet ikke hvorfor, men men) gir dette en indikasjon på hvordan ølet blir? tenker da på bitterhet og litt smak?

Jeg syns ikke den ferdig kokte vørteren gir veldig mye. Husk at mesteparten av sødmen gjæres ut, avhengig av type øl. Humla fremstå også veldig bitter i søt vørter.

Når det gjelder lav OG; for at du skal treffe Est. OG bør effektiviteten du bruker når du setter opp oppskriften matche effektiviteten på bryggeriet dit. Etter få brygg vil du ha rimelig kontroll på hvilken effektivitet du har/bør legge deg på.

supert, for brygget var bittert ja .
Når det gjeøder effektivitet, er eg ganske grønn enda. må lese meg opp på hva dette i grunnen er....

Bruker du noe software/app til oppskrift? Eller er det kopi av oppskrifter fra forumet, evt ølsett?

alle oppskrifter blir laget i beersmith2.
og finner eg ei oppskrift som frister, blir denne lagt inn i same programmet

Den eg brygget i dag, fekk eg av ett medlemm her inne. så la eg den inn i beersmith. dette mest for å ha en fin oppskrift og fylge

Har akkurat tatt i bruk bersmith2 selv, så der er jeg ikke guru. Men i programmet (under profiles) setter du effektiviteten. Når du gjennomfører et brygg kan du legge inn virkelig data i oppskriften som gir deg effektiviteten pr brygg.

Her er en video: http://beersmith.com/equipment-setup/

Tilbake
Topp