Enzymer for tørr utgjæring

Jeg ser www.brygging.no selger et stoff for full utgjæring av alle "sukkerstoffer", er det noen som har prøvd dette? og er dette et øl som det blir veeeeldig lite karbohydrater i? Grunnen til at jeg spør er at jeg og mange i min nære omkrets prøver så godt vi kan å holde oss til en lav karbo diett og denne sommeren har gjort at, i hvertfall jeg, ikke hatt så mye glede av lav karbo dietten da jeg er en ØLdrikker ;) Jeg har prøvd å la ølet gjære så langt ned som overhode mulig men det vil fortsatt være uforgjærbare søtstoffer der som gir et relativt høyt karboinnhold.
Så ser jeg at dette brygging.no selger dette "Enzymer for tørr utgjæring" som vil gjøre om dextrin til forgjærbart søtstoff og vil gjære helt ned til 0 på ochslevekta... Er det mulig? da kan det ikke være stort med karber igjen eller?

Er det noen som har prøvd og ikke minst smakt på et sånt øl, det blir vel nesten som en veldig tørr vin eller?
Du finner det her; http://www.brygging.no/butikken.aspx?PGID=4&View=Kat

Hei.

Vi har prøvd slike enzymer en gang i et litt misslykket forsøk på å lage et lettøl av 3. avsiling i forbindelse med bayer-brygging. Fordi denne vørteren ikke inneholdt noe sukker (feil med oechle-vekta forledet oss til å tro at det var sukker igjen), ble det i ettertid kokt og tilsatt flere glass Moss maltekstrakt slik at OG vel var rundt 1050. Vi tilsatte enzymer fordi Moss maltekstrakt ikke gjærer godt ut, og endte opp med en FG på ca. 1000. Ølet ble tynt med lite fylde, men absolutt drikkelig. Kan ikke si jeg fikk assosiasjoner til vin. De 2 siste flaskene stod ca 1,5 år i kjøleskap før de ble konsumert. Det var fortsatt drikkelig, men det var nok ikke rette ølet å lagre  ::)

Kan også tilføye at det var kraftig humlet da både smaks og aromahumlen ble ettertrykkelig kokt i et forsøk på å koke inn vørteren etter at oechle-feilen ble oppdaget (mener å huske at vi tilsatte ny smak/aroma for nettopp dette)  ;D

Joda, den er grei :)
Men om du faktisk er ute etter å prøve å gjære ut absolutt alle søtstoffer med vitende og vilje og ikke for å prøve å "redde" en "fiasko"  ;D er det da noen som har prøvd dette?

Om ikke så skal det prøves, men hvilken type øl kan passe til å bli så tørr? noen ideer?

Well, det er vel ikke så vanlig blant hjemmebryggere. Du vil få et øl med minimalt med karbohydrater, men desto mer alkohol (og det er vel kanskje ikke den beste trade-off når det gjelder kalorier), og mindre smak. Jeg ville strengt tatt heller foreslå brygging av et øl med lavere OG og litt spesialmalt, f.eks. en mild eller ordinary bitter med OG <1.035. Om man ikke drikker svært store mengder, er det ikke så enormt mange kalorier man får i seg gjennom såpass lett øl.

Av tørre øl er det vel først og fremst saison jeg tenker på. Det er en øltype som ofte har svært god utgjæring. Lag ev. en med relativt lav OG (<1.050). Da ender du ikke med altfor stort alkoholinnhold. Nåe det ikke er noen body igjen i ølet, vil alkoholen være fremtredende, og det blir fort uinteressant.

Når det ikke er noen body igjen i ølet, vil alkoholen være fremtredende, og det blir fort uinteressant.

UFF, derfor blir ikke dette stoffet brukt EVEER!

Jeg er en Sucker for fylde og dragen liker øl like godt som meg og vi liker helst møøøøøørk Stout så da gidder jeg ikke bry meg mere med dette... karboene får bare kjøre meg hardt på sommer'n ;P

Det er vel først og fremst OG'en som bestemmer kalorinivået, ikkje FG. Blir tjukk av alkoholen også, ikkje berre restsukkeret.

Eller?

Har litt tro på dette med at alkoholen forbrennes først og bare alkohol, så du får bare en lite utsettelse på annen forbrenning.

Har litt tro på dette med at alkoholen forbrennes først og bare alkohol, så du får bare en lite utsettelse på annen forbrenning.
Sant som F d ja, kjenner det med EN gang jeg tar meg en Cognac, jeg begynner å svette med d samme... det er forbrenning d gut ;)

Tilbake
Topp