Eplecider med kunstig søtning, noen idèer?

Jonas

 
Til å begynne med, jeg fant ikke et bedre forum å legge dette under.

Har tenkt å lage omlag 10L eplecider for å teste hvordan det blir. Siden man på en måte får et dilemma om man vil ha musserende eller søt cider når man benytter ettergjæring i flaskene, lurte jeg på om det blir bra om man bruker feks splenda? Noen som har prøvd det? Hvor mye splenda burde jeg da evnt ha oppi 10L med eplejuice som er tilsatt 1 kg sukker? (har tenkt å vente til cideren er på omlag FG 1000 før jeg tilsetter 10 g sukker pr liter for å få kullsyre.)

Målet mitt er med andre ord å få en musserende cider som ikke er tør, men smaker naturlig søtt og godt, og er gjæret på flaske.

Ellers så tar jeg gjerne imot andre cidertips som ikke er kommet frem her på forumet allerede.
 
Hei!

Har laget en del sider, men ikke av den søte varianten, så dette er kanskje helt på jordet.

Skulle tro du har tre alternativer for å få søtsmak:

1. La sideren gjære ferdig, og så tilsette ett eller annet ikkegjærbart søtningsstoff (laktose, kunstig søtning e.l.)
2. Ha så mye sukker i sideren at gjæren dør av alkoholforgiftning før sukkeret er spist opp
3. Tilsette gjærstopp ved ønsket utgjæring. Vet ikke om dette vil funke hvis du gjærer naturlig - dvs ikke har tilsatt gjær

Det er kun den første varianten som lar deg tilsette ekstra sukker for ettergjæring på flasker. Prøv å tapp av litt ferdiggjæret (tørr) sider, og smak til med søtningsstoff til du er happy. Da vet du også hvor mye du må blande i til resten av sideren.

Vær obs på at 10g sukker pr liter vil gi rimelig mye kullsyre, avhengig av temperatur. Vær også obs på at sidergjær kan gjære ned til under 1.000, og bruker lang tid. Jeg har tappet på flasker ved FG 1.000 uten å tilsette sukker. Regnet med at den var ferdiggjæret siden målingene ikke endret seg på 7 dager. Hadde plenty bobler på flaskene etter 6 mnd :)
 
Hei,

Jeg laget eplecider for noen år siden og funderte på det samme. Jeg endte opp med å bruke en cidergjær fra White Labs som ikke skulle gjære veldig tørt, men den gjorde det allikevel...

Jeg ville absolutt anbefale å bruke Splenda til søtning, da dette visstnok ikke inneholder noe gjærbart sukker. For å ha kontroll på sødmen ville jeg smakt til med Splenda etter ferdig utgjæring og i tillegg tilsatt farin til ønsket karboneringsnivå. Det burde gi både søt og sprudlende cider.

Splenda er etter min gane det søtningsmiddelet som smaker minst kunstig og burde dermed være godt egnet.
 
Jo skrev:
(...)
1. La sideren gjære ferdig, og så tilsette ett eller annet ikkegjærbart søtningsstoff (laktose, kunstig søtning e.l.)
2. Ha så mye sukker i sideren at gjæren dør av alkoholforgiftning før sukkeret er spist opp
3. Tilsette gjærstopp ved ønsket utgjæring. Vet ikke om dette vil funke hvis du gjærer naturlig - dvs ikke har tilsatt gjær

Det er kun den første varianten som lar deg tilsette ekstra sukker for ettergjæring på flasker. Prøv å tapp av litt ferdiggjæret (tørr) sider, og smak til med søtningsstoff til du er happy. Da vet du også hvor mye du må blande i til resten av sideren.

(...)

Hvis du ikke skal ettergjære på flaske ville jeg anbefalt løsning 3. Hvis Splenda smaker godt, er det jo også en grei løsning.
 
Du kan også flaske cideren før den er gjæret ut.. For deretter å teste en flaske i blandt for å finne ut når du er fornøyd med karboneringen.. Når du er fornøyd med karboneringen, senker du flaskene 15 minutter ned i 80 graders vannbad. Dette tar livet av gjæren.
 
Er vel litt offtopic i forhold til flaskinga di...
jeg lagde noe cider som jeg fylte på et fat, tenkte at det ble litt vel tørt, men fant ut den fikk prøve seg.
Men etter noen måneder lagring og prøvesmakinger fant jeg ut at det der ikke gikk, så jeg kokte sukkerlake av
et kilo brunsukker og plumpa oppi fatet (dette var etter karbonering, så ble litt skum :))
Siden fatet stort sett står kaldt, så var det ikke noe gjæring som tok til igjen. og nå er fatet drukket opp for lenge
siden med stor jubel, folk syntes det var en kjempecider (eplejuice med nottingham) ble verken kvalmene søt,
eller vinaktig, mer som en mellomting av cider og øl
 
Tilbake
Topp