Eplepils

Finn Berger

Moderator
Pilsen min smaker eplesaft:(. Nokså åpenbart et stygt tilfelle av acetaldehyd, og jeg mistenker at årsaken er at jeg stakk om relativt tidlig for å bruke gjæren videre, sånn at oppryddingen ble lite effektiv.

Enkelt spørsmål: Er det noen sjanse for at eplesmaknivået vil synke til et akseptablet nivå over tid? Ølet har vært på flaske noen dager, og har karbonert seg ganske effektivt.

La det stå i romtemperatur en stund og håp det er nok gjær i flaskene til å rydde opp.

Takk, det virker rimelig. Ikke noe kaldlagring på en stund, altså.

En tanke slo meg: Kan dette delvis være et produkt av karboneringsprosessen? Den har bare stått noen få dager, og det er allerede nok kullsyre. Det er jo et nytt gjæringsforløp som skal gjennomføres, med de samme fasene, vel?

Jeg har ikke brygget undergjæret før, så jeg vet lite om hva jeg kan vente meg/hva som vil avvike fra alebrygging.

Jeg har opplevd både diacetyl og acetaldehyd etter naturlig karbonering, selv om det ikke var hint av dette fra gjæringsdunken. Erfaringen min er at mesteparten forsvinner etter lagring. Men å la ølet gjære skikkelig ut i svakt stigende temperatur er etter min mening essensielt.

Og ikke stikk om!

Nei. Og jeg gjør normalt ikke det, heller. Men noen ganger, for å få tak i gjæren. Det har vel ellers ikke vært vanlig å advare mot det pga. faren for acetaldehyd. Men da jeg søkte, fant jeg denne: "Under ordinary circumstances, any acetaldehyde formed during fermentation will eventually be taken up and converted by the yeast. The most common cause is removing the beer from the yeast too early, before the yeast has a chance to complete fermentation." (http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/green_apples )
Normalt vil det vel være nok gjær igjen i suspensjon - og ølet fikk stå ganske lenge; det gikk over en måned fra jeg brygget til jeg flasket. Det burde vel holde, også for en pils?

Har opplevd dette en gang når jeg laget en kölsch og da hadde jeg alt i et gjæringspann.. Synes ølet var godt når jeg tok en prøve av det og la egentlig ikke merke til smaken av grønne epler før en kompis kom over å smakte..

Etter en god stund med lagring på fat ble ølet meget godt og krispt og usmaken forsvant. Ble kanskje et av mitt beste øl noen gang..

Så ølet blir godt bare gi det litt tid

Easybrew

Trøst er godt:). Jeg hadde uansett tenkt å la det stå til i sommer, så da er det bare å glemme det i en krok så lenge.

Tilbake
Topp