Er det lov å kikke?

Håkon

Dommer
Hei,

Brygget mitt syder og plopper, og jeg har fryktelig lyst til å kikke oppi, er det en like dårlig ide som jeg tror det er?
Jeg tror det er en dårlig ide, hvorfor er det det?

Madsun - nysjerrig

Problemet er at du kommer til å sikle når du kikker i bøtten, synet av gjærende øl er opphissende. Sikkel øker infeksjonfaren  ;D

Sitat fra John Palmer:

"Once the bubbling slows down however, do not open the lid to peek. The beer is still susceptible to bacterial infections, particularly anaerobic ones like pediococcus, and lactobacillus, which is found in your mouth. If you really want to look, peek in through the airlock hole, but keep the lid on."

Jeg har holdt meg til dette rådet, og aldri tittet. Synes det virker stas med en glassballong, der man kan se hele showet.

Tror nok denne enorme frykten for å åpne lokket er ganske overdreven. Jeg lar det alltid være åpning i lokket til gjæringen har begynt å roe seg. Så lenge det utvikles CO2 er det mindre sannsynlig at det kommer skit i ølet (med mindre man sikler, som Richard nevner...). Eventuelt støv (oig det er via støv bakterier eventuelt kan falle oppi ølet, de krabber ikke inn selv) vil blåses bort av CO2. Når det har roet seg bør man være mer forsiktig, men det går greit likevel. Jeg vil anbefale alle å forsøke å observere så mye av gjæringsprosessen som mulig. Det er nyttig å se hvordan ølet ser ut underveis! Men man bør selvsagt ta sine forholdsregler. Hold katten/hunden unna, hindre trekk og stikk ikke hendene eller andre kroppsdeler nedi. Mange kommersielle bryggerier driver fortsatt med åpen gjæring.

Glassballong har absolutt noe for seg. En bryggekompis av meg som bare har ugjennomsiktige plastbøtter, fikk seg en real overraskelse da han fikk se hvor aktivt det syder under gjæring, i mine glassklare ballonger :)

Men det får man jo uansett ikke se hvis man letter på lokket og kikker oppi. Da ser man jo bare en skumtopp, og den forteller deg jo ikke all verden. Glassballonger kan anbefales. De ripes ikke, gir fritt innsyn og slipper ikke inn noe O2.

Vet ikke hvor jeg fikk det fra, men et eller annet sted hadde jeg lest at all den brune guggen som ligger på toppen av gjærkaken bør fjernes og ikke få lov til å falle tilbake gjennom ølet.  Dette gjorde jeg på ett brygg, brukte en steril hullsleiv - og jeg smakte på det.  Kan bekrefte at det smaker absolutt &##&%, og det MÅ da sette smak.

Senere har jeg latt meg fortelle at det meste av dette setter seg fast på veggene i gjæringsbøtten etterhvert.  Og jeg er makelig anlagt, og har derfor ikke gjort denne operasjonen mer enn en gang.  Men jeg har heller aldri fått så godt øl igjen! (??)

God oppsummering Richard!

1) Den brune gugga på toppen ved begynnelsen av gjæringen er vel det de kaller "High Kraeusen". For å sitere J Palmer:"The best way to obtain yeast is to skim it from the kraeusen of a currently fermenting beer".  Problemet med denne måte å samle gjær på er rensligheten. Men at det skal være nødvendig å fjerne den beste og mest aktive gjæra tviler jeg på.
2) Fretex på Kjørbekk, Skien selger brukte vinballonger i glass til 50,- når de har dem inne. Tidligere tappet jeg av og målte gravity nesten daglig, derfor måtte jeg ha plastdunker med tappekran. Nå lar jeg det stå i minst 14 dager/3 uker+ for lager og tapper på fat/flaske. Kun primary. FG er stort sett der den skal være.
Don't worry-be happy. Have a homebrew.
janh
Jordfar midt i lamminga
:skaal:

Jeg leste i går i boken "Belgian Ale" av Pierre Rajotte. Der forteller han at belgiske bryggere gjærer i åpne kar, og kontinuerlig høster gjær fra toppen av karene sine de første dagene av gjæringen og pitcher dette over i nye brygg. I tillegg driver de og blander delvis utgjærede øl med helt ferske vørtere, for eksempel 1 tredjedel av et 5 dager gammelt brygg sammen med 1 tredjedel av et 2 dager gammelt brygg og fyller opp med helt ugjæret vørter. På denne måten brukte de samme gjær i 20 uker.

Tilbake
Topp