Er gjæren død / i dvale? (Nybegynnerbekymring)

Veit at dette er eit typisk nybegynnerspørsmål, men har satt batch nr. 3 i kveld og syns innholdet i gjæringskaret ser ganske rart ut.

Det er 25 l, partial mash med OG på 1051. Kokte ca 11-12 liter og blanda opp med vann. Lagde en gjærstarter på fredag som så ganske normal ut. Temperaturen i vørteren var ca. 18 grader da vi helte inn starteren til slutt. Ser nå at innholdet i gjæringskartet har skilt seg veldig med et tydelig lag på bunn, og nokså lys veske på topp. Gjær er WLP001 California Ale.

Forventer ikke nødvendigvis at gjæringen skal vere i gang etter 4 timer, men syns det ser veldig lite lovende ut. Forrige batch som ble laget med lignende starter var i full gang på denne tid.

Det som var en tabbe var at vi glemte å røre luft inn i vørteren før vi hadde i gjær, men vi helte i en del vann som lagde litt aktivitet i karet tross alt. Burde vi riste i karet, eller bare vente og se?
 

Vedlegg

  • <untitled>  023.jpg
    <untitled> 023.jpg
    123,1 KB · Sett: 271
Er selv nybegynner og bruker denne gjæren. Det tar som regel en stund før en ser at den gjør jobben sin. Har lært en ting siden jeg begynte med denne hobbyen. Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid!
 
Innholdet i gjæringskaret ser 100% normalt ut.  Det som ligger på bånn er proteiner (cold-break og kanskje også hot-break) og humlerester.  Det er ikke så mye å bekymre seg for, men store mengder kan sette smak på lyse lagerøl.  Veit ikke hvordan du kjøler, men om du vil unngå dette er det lureste å kjøle i kokekjelen (altså ikke platekjøler).  Når det er kaldt tar du en sleiv e.l og rører rundt.  Da vil det meste av guggen legge seg i midten av kokekjelen i løpet av 5-10 minutter.  Så tapper du av fra toppen med hevert, og stopper når du begynner å få med deg gugge helt ute på siden.  Evt kan du tappe gjennom kran om du har en finmasket sil foran.  Hel humle vil da fungere som et ekstra filter. Pellets gjør at det hele tetter seg.
 
Jeg pleier alltid å riste karet etter å ha hatt i gjæra, for å belufte vørteren godt nok.
 
Tja, vi brygger med enkel midler her. Har en 15l kjele, der vi lager sterk vørter og blander ut med vann. Kjøling forgår i vasken. Alt blir tømt over i gjæringskaret gjennom en sil, samme med kaldt vatn. Det kommer med ganske mye partikler ja. Fra Batch 2 (forrige batch) gikk det bort 3 liter av 25 i gugge.

Det eg lurer en del på no er gjæringstemperatur. Det er veldig aktivitet i vannlåsen. Vi bor i 4 etg. uten kjellerbod og det er varmt ute. No har eg satt den ut i balkongboda der gulvet holder ca. 18 grader langs gulvet, og 21-22 i lufta. Sannsynligvis den beste plassen. Men eg er bekymra for at det blir kaldt på natta. Hvor mye temperatursvingning tåler egentlig gjæren?
 
Toleransen varierer veldig med typen.  Generelt liker ikke ølgjær plutselige temperaturfall, og går da gjerne i dvale - noe som kan vare veeeeldig lenge.  WLP001 er vel ganske så robust tror jeg, men ta lievel enten dunken inn om natta, eller gi den ei dyne.
 
Gjæringskaret ble tatt inn i natt, og stod rett innfor balkongdøra. Tok det ut igjen til 17.5 grader i dag tidlig. Har sett på det no, og ser at innholdet har skillt seg en del, med tydelig bunnfall og en lysere del over. Fikk nerver og satt karet inn igjen på soverommet (21-23 grader). Det plopper fortsatt, men man blir jo litt nervøs for resultatet.
 
Tilbake
Topp