er min wlp007 dårlig?

Hei

Kjøpte 2st wlp007 fra vinogbar i helgen, tog de direkte fra kjølen i butikken hem til kjøleskapet hjemme på under 20min. Så i mandags når jag skulle bruke de så tog jag de ut, det var då en kompakt masse i bunnen og lys veske ovapå. Ristet de ordentlig men den vill ikke blande sig til en fin væske, blir bare til små faste klumper i den lyse væsken uansett hvor mye jag rister på de.

Ikke brukt white labs så mye tidligere og aldrig denne gjæren så må bare spørre, skall den verkligen se sånn ut? Kan jeg bruke de? Ser ikke helt bra ut.... Den skall vara best before sep-12-11
 
Neida, WLP007 er bare en av de mest flokkulente gjærtypene, som innebærer at den klumper seg så kraftig sammen at den kan være utfordrende i bruk. :)
Du må belage deg på å slynge litt for å få den ut, men gjæra i seg selv er veldig god.
Dette er også husgjæra til Nøgne Ø, og den flokkulerende egenskapen, er grunnen til at de tilsetter en annen frisk gjær (Nottingham) ved flasking.
 
Tarjei77 skrev:
Korleis er flokkuleringa til 007 samanlikna med 002? Lagar denne og problem ved flasking?

Jeg gjærer stort sett ikke på flaske lengre, og har ikke sammenliknet dem opp mot hverandre, men i følge White Labs er flokkuleringen for WLP007 medium-high, og very high for WLP002. Jeg har flaskegjæret med Wyeast 1968 (kommer som WLP002 fra Fullers), og den var så flokkulent at jeg fikk problemer med flaskegjæringen. Heldigvis var det en Mild, som fint tålte å være relativt flat. Kjetil på Nøgne Ø bekreftet mistanken om at disse gjærtypene flokkulerer såpass mye at man bør vurdere å tilsette annen eller ihvertfall ny gjær ved flasking for å være sikker på å få gjæret ut tilsatt sukker/vørter til ønsket CO2-nivå.
 
Takk for tipset! Har ein høgst ordinær bitter med 002 som skal på flaske no. Får vurdere å tilsette litt gjær...
 
wlp007 og Wyeast 1098 skal være samme strain ifølge mrmalty, men hvor like er disse egentlig? Har brukt 1098 på noen batcher nå og flaskekarboneringen har gått helt fint.
 
Jeg har lagd robust porter to ganger (en partial mash i slutten av februar, og en all-grain som står til karbonering nå) med WLP007, og tilsatte ikke ekstra gjær ved flasking. Februarbrygget fikk 14 dager til gjæring, og jeg tok første prøvesmak etter en knapp uke, men da var det svært lite futt. Etter en drøy uke, kanskje halvannen, til i romtemperatur var den karbonert som forventet. Jeg tror jeg tilsammen ga den 2,5+ uker i romtemperatur før jeg satte den kjølig, og den regner jeg absolutt som en suksess :) Fremdeles noen få flasker igjen, men de varer ikke lenge nå...

Den som står til karbonering nå tok jeg en smak på i kveld (11 dager etter flasking), og det var litt futt, men ikke mye (smaken var nyydelig, som forventet ;)). Omtrent slik som forrige runde, så jeg gir den nok halvannen uke til i romtemperatur før jeg sjekker igjen. Om den da er godt nok karbonert, skal jeg sette den kjølig. Om den fortsatt er daff skal jeg vurdere å tilsette litt notingham tørrgjær på hver flaske (jeg vurderte det forrige gang, men det ordnet altså seg selv).

RDWHAHB er det vel de pleier å si ;)
 
Tilbake
Topp