Gjærstarter - er min "prosess" rett?

Hvilke kalkulator mener dere er den beste? Og har det noe å si om man lager starteren litt for stor. Fant ut i etterkant at det hadde holdt med 3L starter men laget en på 4,5L
 
MrMalty virker å være "the go-to calculator". Uansett: som har blitt bevist gjennom utallige tråder så får man gjerne øl uavhengig om man pitcher under eller over anbefalt mengde, og du skal overpitche særs meget for å ødelegge (mer enn ditt eksempel), men dekantering av starter-øl er positivt om det lar seg gjøre.
 
Jeg bruker denne: http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ - fordi den er veldig grei å bruke. Aner ikke om den har noen spesielle svakheter, men har aldri hørt at d en skal ha det.

I valget mellom alternativene White og Braukaiser legger jeg meg et sted i mellom, kanskje nærmere Braukaiser, som er "snillest". Men jeg tar alltid i litt i forhold til hva jeg tror er riktig. Litt overpitching er visstnok ikke så veldig farlig - og jeg har i alle fall fått bedre øl etter at jeg begynte å gjøre det.
 
Dekanterer den altid. Så den er grei. Har hatt litt problemer med utgjæring på de siste brygga nå så må finne litt it av dette. Ser at mrmalty og brewersfriend ligger høyere en den vi har brukt. Så går nok for dette og kommer nok til å overpitche litt også. Tror det er bedre en å ha for lite gjær.
 
Tilbake
Topp